Interpretacja Urzędu Skarbowego w Chrzanowie
PDI/2-406/4/2005/INT
z 22 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDI/2-406/4/2005/INT
Data
2005.03.22



Autor
Urząd Skarbowy w Chrzanowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
tytuł prawny
ulga
ulga remontowa


Pytanie podatnika
Czy w przypadu nie posiadania wymaganego przepisami prawa budowlanego pozwolenia na użytkowanie budynku mieszkalnego podatnik nabywa prawo do ulgi remontowo - modernizacyjnej?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jedn. tekst: z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 07.02.2005 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa w podatku dochodowym od osób fizycznych – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Chrzanowie stwierdza iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 7 lutego 2005 r. zwrócił się Pan do tut. organu z pytaniem dotyczącym uprawnienia do odliczenia od podatku za 2005 r. poniesionych wydatków w ramach ulgi remontowo – modernizacyjnej, w przypadku nie posiadania wymaganego przepisami prawa budowlanego pozwolenia na użytkowanie budynku mieszkalnego.
Przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogu określonego w art. 14a § 3 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa.
W związku z powyższym tut. organ pismem z dnia 09.02.2005 r., Nr PDI/2-410 /7/ 2005 zwrócił się z prośbą o uzupełnienie wniosku poprzez przedstawienie w sposób wyczerpujący stanu faktycznego i własnego stanowiska w sprawie.
W dniu 22.02 2005 r. powyższy wniosek został uzupełniony.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Chrzanowie dokonując analizy przedstawionych w piśmie okoliczności zauważył, co następuje:
Na mocy art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509) podatnikom, którzy w latach 1997 - 2001 nabyli prawo do odliczania od podatku wydatków poniesionych na cele określone w art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. a) - f)ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002 r., przysługuje, na zasadach określonych w tej ustawie, prawo do odliczania od podatku dalszych wydatków na kontynuację prowadzonej inwestycji - poniesionych od 1 stycznia 2002 do 31 grudnia 2004 r.
Stosownie do postanowień w/w ustawy podatnikom, którzy w latach 1997 - 2001 nabyli prawo do odliczania od podatku wydatków objętych dużą ulgą budowlaną, przysługuje prawo do odliczania od podatku dalszych wydatków na kontynuację danej inwestycji, poniesionych od dnia 1 stycznia 2002 r. do dnia 31 grudnia 2004 r. Jeżeli nie zakończą inwestycji do tej daty wydatki później poniesione nie będą już nią objęte.
Jednocześnie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) stanowi, że wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.
Na mocy w /w przepisu podatnicy, którzy w 2005 r. realizują własne potrzeby mieszkaniowe i ponoszą z tego tytułu wydatki, w tym również związane z nowo wybudowanym budynkiem mieszkalnym lub lokalem mieszkalnym w takim budynku, mogą je odliczać w ramach ulgi remontowo - modernizacyjnej.
Odliczeniu od podatku podlegają jedynie wydatki na remont i modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego, za który uważa się akt własności, decyzję administracyjną, dowód stwierdzający nabycie budynku mieszkalnego w drodze spadku (postanowienie sądu), czy też umowę użyczenia, najmu lub dzierżawy.Rodzaje wydatków, które uważa się za wydatki na remont i modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego zostały określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788).
Do takich wydatków rozporządzenie zalicza:
1. zakup materiałów i urządzeń,
2. zakup usług obejmujących: wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu, transport materiałów i urządzeń, wykonawstwo robót,
3. najem sprzętu budowlanego,
4. opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów.

Z powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym nie wynika, aby brak wymaganymi przepisami prawa budowlanego pozwolenia na użytkowanie budynku stanowił przeszkodę w skorzystaniu z ulgi remontowo - modernizacyjnej, w związku z poniesionymi w 2005 r. wydatkami. A zatem, jeżeli przeprowadzone roboty odpowiadają na gruncie podatku dochodowego robotom uznawanym za remont i modernizację, poniesione przez podatnika wydatki związane z przeprowadzonymi pracami budowlanymi lub wykończeniowymi (o ile mieszczą się w zakresie robót objętych w/w rozporządzeniem), uprawniają do skorzystania z odliczenia od podatku, w ramach ulgi remontowej.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, następcy prawnego, podatnika, osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Postanowienie na mocy art. 143 ustawy Ordynacja podatkowa wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chrzanowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj