Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US IV/II/443-25/05
z 20 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US IV/II/443-25/05
Data
2005.04.20



Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
zakup towarów


Pytanie podatnika
- dotyczy braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego na zakupach inwestycyjnych.


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jedn. tekst Dz. U. z 2005 r Nr 8 poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.02.2005 (data wpływu do US 23.02.2005) o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego na zakupach inwestycyjnych - uznaje stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 21.02.2005 r. (data wpływu do US 23.02.2005) Jednostka zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego na zakupach inwestycyjnych lub też wydania informacji o możliwości odzyskania podatku VAT.

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Jednostka złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu "Przebudowa, modernizacja i wyposażenie ..." ze środków Europejskiego Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - Priorytet 1 "Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów".

Otrzymane środki Jednostka przeznaczy na przebudowę poddasza na salę gimnastyczną i pomieszczenia rehabilitacyjno-terapeutyczne, przebudowę skrzydła zachodniego budynku głównego oraz zakup wyposażenia : oprogramowania i sprzętu komputerowego, sprzętu rehabilitacyjnego i aparatury medycznej. Celem statutowym Jednostki jest działalność w zakresie ochrony zdrowia; usługi z zakresu ochrony zdrowia stanowią ponad 99% sprzedaży usług. Usługi te jako wymienione w poz. 9 załącznika Nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) są zwolnione od podatku VAT . Podatnik nie odlicza podatku VAT naliczonego, stosownie do art. 90 ust. 10 pkt. 2 cyt. ustawy, ponieważ w strukturze sprzedaży Podatnika sprzedaż opodatkowana stanowi mniej niż 2% ogólnej sprzedaży.

Przyznane dofinansowanie nie będzie wpływało bezpośrednio na wartość świadczonych usług , ponieważ ceny usług medycznych świadczonych przez Jednostkę ustala Narodowy Fundusz Zdrowia . W związku z tym dofinasowanie nie będzie stanowiło obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 cyt. ustawy i nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Strona poinformowała, że Jej dochody są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r Nr 54, poz. 654) natomiast odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia zakupionych środków trwałych, dofinasowanych z tego funduszu, nie będą kosztem uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt. 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych .

Zdaniem Strony przy realizacji powyższego projektu nie ma możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług.

Stanowisko Strony w przedmiotowej sprawie jest słuszne.

Strona jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 90 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Stosownie do ust. 2 tego przepisu jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Z ust. 3 wynika że proporcję , o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W myśl ust. 10 pkt. 2 cyt. przepisu w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym, na podstawie wyżej cyt. art. 86 ust. 1 w związku z art. 90 ust. 10 pkt. 2 cyt.wyżej ustawy Stronie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z przedmiotową inwestycją.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt. 48 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych wg zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania w jakiejkolwiek formie.

Zapis ten stanowi, że jeżeli Jednostce zostanie zwrócony w/w naliczony podatek VAT ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, wówczas podatek ten zawarty w odpisach amortyzacyjnych przedmiotowych środków trwałych nie będzie kosztem uzyskania przychodów.

Celem statutowym Jednostki jest działalność w zakresie ochrony zdrowia. Osiągnięte dochody Jednostki są zwolnione z podatku dochodowego na mocy art. 17 ust. 1 pkt. 4 cyt. ustawy. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku są dochody podatników , których celem statutowym jest m.in. działalność związana z ochroną zdrowia - w części przeznaczonej na ten cel.

W związku z powyższym nawet w przypadku zakwalifikowania w koszty uzyskania przychodów naliczonego podatku VAT (ujętego w odpisach amortyzacyjnych) w tej części, w której zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - przy założeniu, że jednostka przeznaczy osiągnięty dochód na działalność statutową - nie będzie miała ona możliwości odzyskania zaliczonego w koszty uzyskania przychodu naliczonego podatku VAT, ponieważ dochód Jednostki jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Nie wystąpi więc skutek w postaci obniżenia podatku dochodowego, a tym samym odzyskania nieodliczonego podatku VAT.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta; wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj