Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1153/12-7/MN
z 26 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1153/12-7/MN
Data
2013.02.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
faktura
gmina
gospodarka
spółki
statut
świadczenie usług
usługi
woda
wystawienie faktury


Istota interpretacji
Czy Spółka miała prawo wystawiać faktury i naliczać podatek VAT na roboty statutowe podmiotom nie będącym członkami Spółki, ale odnoszącym korzyści z konserwacji urządzeń melioracyjnych?



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 16 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 stycznia 2013 r. (data wpływu 28 stycznia 2013 r.) oraz pismem z dnia 18 lutego 2013 r. (data wpływu 19 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania czynności wykonywanych na rzecz podmiotów nie będących członkami Spółki, ale odnoszącym korzyści z konserwacji urządzeń melioracyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania czynności wykonywanych na rzecz podmiotów nie będących członkami Spółki, ale odnoszącym korzyści z konserwacji urządzeń melioracyjnych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 stycznia 2013 r. (data wpływu 28 stycznia 2013 r.) oraz pismem z dnia 18 lutego 2013 r. (data wpływu 19 lutego 2013 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, należną opłatę, własne stanowisko w sprawie oraz pełnomocnictwo dla osoby występującej w imieniu Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest Gminną Spółką Wodną i samodzielnie działa od 31 lat na terenie 14 wsi Gminy. Spółka została utworzona przez rolników Gminy, w celu wspólnego utrzymywania i eksploatacji urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, zgodnie z ustawą Prawo wodne. Spółka jest wpisana do Katastru Wodnego. Przedmiotem działania Spółki jest: „wykonywanie nowych oraz eksploatacja istniejących urządzeń melioracyjnych oraz prowadzenie racjonalnej gospodarki na terenach zmeliorowanych”, „udzielanie członkom Spółki pomocy w sprawach związanych z melioracją i gospodarką wodną”.

Działalność Spółki prowadzona jest ze składek członkowskich ustalanych corocznie na walnym zebraniu delegatów członków oraz wpłat od podmiotów odnoszących korzyści i zobowiązanych do partycypowania w kosztach utrzymywania urządzeń melioracyjnych.

Od chwili ustanowienia ustawy o podatku VAT podjęto decyzję o zgłoszeniu rejestracyjnym w Urzędzie Skarbowym. Od dnia 26 stycznia 2001 r. Spółka stała się podatnikiem podatku VAT i od tej chwili – rozliczając się z podmiotami zobowiązanymi do partycypowania w kosztach utrzymania urządzeń melioracyjnych – naliczała podatek VAT. Od 2012 roku główne podmioty rozliczają się ze Spółką w formie dotacji i Spółka nie wystawia faktur. Na swoją działalność Spółka dokonuje zakupów różnych materiałów budowlanych, narzędzi pracy, wyposażenia pracowników i biura.

W momencie zgłoszenia się do Urzędu Skarbowego z wnioskiem o zwrot podatku VAT, wyniknęły niejasności związane z celowością rejestracji Spółki jako podatnika VAT oraz sposobu rozliczania. Spółka wykonuje tylko roboty statutowe – głównie ze składek członków Spółki. Maksymalna roczna sprzedaż wynosiła 65.228,00 zł, a średnia roczna sprzedaż liczona za lata 2005-2010 wynosiła 25.982,28 zł.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż Spółka działa na podstawie ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229 ze zm.) i innych przepisów oraz statutu zatwierdzonego przez Wicestarostę Powiatu, w dniu 6 kwietnia 2005 r. Spółka została powołana przez rolników Gminy, do realizacji celów obywatelskich. Przedmiotowe czynności statutowe mieszczą się w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane są na rzecz członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych Spółki. Spółka nie jest nastawiona na osiągnięcie zysku, ewentualne saldo dodatnie z dnia 31 grudnia danego roku przeznaczone jest na rok następny, na cele statutowe. Wartość sprzedaży opodatkowanej w poszczególnych latach (w zł):

Tabela - wniosek ORD-IN str. 8-9

Klasyfikacja statystyczna, zgodnie z klasyfikacją PKWiU:

  • usługi statutowe – 94.99.12 „Usługi świadczone przez organizacje członkowskie mające na celu ochronę środowiska”,
  • usługi wykonywane na rzecz podmiotów nie będących członkami Spółki, ale odnoszącymi korzyści – 42.99.29 „Roboty ogólnobudowlane związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Podane symbole odpowiadają, zdaniem Spółki, charakterowi prac statutowych oraz wykonywanych usług dla podmiotów nie będących członkami Spółki, ale odnoszących korzyści. Symbole te nie były wpisywane na fakturach. Na fakturach sprzedaży wpisywano opis prac (ręcznie czy mechanicznie), nazwę cieku wodnego oraz długość i miejscowość wykonania.

Spółka konserwuje poprzez odmulenie dna rowu, wykoszenie porostów z dna skarp rowu, usuwa zatory wodne na urządzeniach melioracyjnych oraz wykonuje naprawy urządzeń drenarskich (awarie dren w terenie). Spółka zadanie swoje wykonuje systemem gospodarczym, ręcznie – narzędziami drenarskimi lub gdzie to jest możliwe – maszynowo, wynajętą usługowo koparką. Do osiągnięcia celów Spółki służą:

  • składki członkowskie Spółki,
  • pomoc udzielana przez Państwo i samorządy terytorialne,
  • z tytułu świadczenia czynności podmiotom nie będącym członkami Spółki, a odnoszącymi korzyści z konserwacji urządzeń melioracyjnych, Spółka otrzymuje (za takie same prace jak opisano wyżej) należność za wystawioną fakturę VAT. Spółka wykonuje prace konserwacyjne na gruntach swoich członków oraz współwłaścicieli tych rowów, którzy nie są członkami Spółki, ale dla prawidłowego funkcjonowania całego cieku wodnego usługi te są wykonywane – bezzyskowo. Wynagrodzenie za pracę pracownicy otrzymują tylko od Wnioskodawcy. Urządzenia drenarskie na terenie Gminy w większości wsi wykonane zostały 100 lat temu. Obecnie należą do właściciela gruntu i rolnicy zrzeszeni w Spółce zatwierdzają prace do wykonania przez Spółkę (zgodnie z planem pracy na dany rok). Grunty osób niezrzeszonych w Spółce są często w ciągu urządzeń melioracyjnych i dla prawidłowego działania należy przeprowadzić konserwację na całym odcinku. Po pisemnej zgodzie na wejście na teren i zaakceptowaniu ceny usługi przez podmiot nie będący członkiem Spółki – Wnioskodawca przystępuje do konserwacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka miała prawo wystawiać faktury i naliczać podatek VAT na roboty statutowe podmiotom nie będącym członkami Spółki, ale odnoszącym korzyści z konserwacji urządzeń melioracyjnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, miał on prawo do wystawiania faktur VAT na roboty statutowe podmiotom nie będącym członkami Spółki, ale odnoszącym korzyści z konserwacji urządzeń melioracyjnych. Spółka nie prowadzi działalności na zewnątrz, wykonuje tylko prace na koniecznych odcinkach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Według art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50 ze zm.), obowiązującej do dnia 1 maja 2004 r., opodatkowaniu podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do art. 13 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają czynności określone w art. 2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), obowiązującej od dnia 1 maja 2004 r., opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Powołane przepisy wskazują, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu, za które wypłacane jest wynagrodzenie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest Gminną Spółką Wodną i samodzielnie działa od 31 lat na terenie 14 wsi Gminy. Spółka została utworzona przez rolników Gminy, w celu wspólnego utrzymywania i eksploatacji urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, zgodnie z ustawą Prawo wodne. Spółka jest wpisana do Katastru Wodnego. Przedmiotem działania Spółki jest: „wykonywanie nowych oraz eksploatacja istniejących urządzeń melioracyjnych oraz prowadzenie racjonalnej gospodarki na terenach zmeliorowanych”, „udzielanie członkom Spółki pomocy w sprawach związanych z melioracją i gospodarką wodną”. Działalność Spółki prowadzona jest ze składek członkowskich ustalanych corocznie na walnym zebraniu delegatów członków oraz wpłat od podmiotów odnoszących korzyści i zobowiązanych do partycypowania w kosztach utrzymywania urządzeń melioracyjnych. Od chwili ustanowienia ustawy o podatku VAT podjęto decyzję o zgłoszeniu rejestracyjnym w Urzędzie Skarbowym. Od dnia 26 stycznia 2001 r. Spółka stała się podatnikiem podatku VAT i od tej chwili – rozliczając się z podmiotami zobowiązanymi do partycypowania w kosztach utrzymania urządzeń melioracyjnych – naliczała podatek VAT. Od 2012 roku główne podmioty rozliczają się ze Spółką w formie dotacji i Spółka nie wystawia faktur. Na swoją działalność Spółka dokonuje zakupów różnych materiałów budowlanych, narzędzi pracy, wyposażenia pracowników i biura. Spółka wykonuje tylko roboty statutowe – głównie ze składek członków Spółki. Spółka działa na podstawie ustawy Prawo wodne i innych przepisów oraz statutu zatwierdzonego przez Wicestarostę Powiatu. Spółka została powołana rolników Gminy, do realizacji celów obywatelskich. Przedmiotowe czynności statutowe mieszczą się w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane są na rzecz członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych Spółki. Spółka nie jest nastawiona na osiągnięcie zysku, ewentualne saldo dodatnie z dnia 31 grudnia danego roku przeznaczone jest na rok następny, na cele statutowe. Do osiągnięcia celów Spółki służą: (1) składki członkowskie Spółki, (2) pomoc udzielana przez Państwo i samorządy terytorialne, (3) z tytułu świadczenia czynności podmiotom nie będącym członkami Spółki, a odnoszącymi korzyści z konserwacji urządzeń melioracyjnych, Spółka otrzymuje (za takie same prace jak opisano wyżej) należność za wystawioną fakturę VAT. Spółka wykonuje prace konserwacyjne na gruntach swoich członków oraz współwłaścicieli tych rowów, którzy nie są członkami Spółki, ale dla prawidłowego funkcjonowania całego cieku wodnego usługi te są wykonywane – bezzyskowo.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do wystawiania faktur VAT oraz obowiązku naliczania podatku VAT w przypadku wykonywania czynności statutowych na rzecz podmiotów nie będących członkami Spółki, ale odnoszących korzyści z konserwacji urządzeń melioracyjnych.

Według art. 2 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, opodatkowaniu podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 2 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również do:

  1. świadczenia usług oraz przekazania lub zużycia towarów na potrzeby reprezentacji albo reklamy,
  2. przekazania przez podatnika towarów oraz świadczenia usług na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników,
  3. zamiany towarów, zamiany usług oraz zamiany usługi na towar i towaru na usługę,
  • 3a) wydania towarów lub świadczenia usług w zamian za wierzytelności,
  • 3b) wydania towarów lub świadczenia usług w miejsce świadczenia pieniężnego,
  • 3c) dostarczenia produktów rolnych na podstawie umowy kontraktacji,
  1. darowizn towarów nie wymienionych w pkt 2,
  2. świadczenia usług, o których mowa w ust. 1, bez pobrania należności,
  • 5a) wydania towarów lub świadczenia usług w zamian za czynności nie podlegające opodatkowaniu,
  1. towarów, o których mowa w art. 6a.

Według art. 4 pkt 1-5 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

  1. towarach – rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności określonych w art. 2, które wymienione są w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej,
  2. usługach – rozumie się przez to:
    1. usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej,
    2. roboty budowlano-montażowe,
    3. sprzedaż praw lub udzielanie licencji i sublicencji w rozumieniu przepisów prawa własności przemysłowej,
    4. oddanie do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego w rozumieniu przepisów prawa własności przemysłowej,
    5. udzielanie licencji lub upoważnianie do korzystania z licencji oraz przeniesienie autorskiego prawa majątkowego w rozumieniu przepisów prawa autorskiego – w odniesieniu do programu komputerowego,
  3. imporcie towarów – rozumie się przez to przywóz towarów na polski obszar celny, w tym również w wykonaniu czynności określonych w art. 16,
  4. eksporcie towarów – rozumie się przez to potwierdzony przez graniczny urząd celny wywóz towarów z polskiego obszaru celnego w wykonaniu czynności określonych w art. 2 ust. 1 i 3,
  5. imporcie usług – rozumie się przez to usługi świadczone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, za których wykonanie należność jest przekazywana osobie lub jednostce mającej siedzibę bądź miejsce zamieszkania za granicą, a także usługi turystyki wyjazdowej,
  1. sprzedaży towarów – rozumie się przez to również dostawę, odpłatne świadczenie usług oraz wykonywanie innych czynności określonych w art. 2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:

  1. mające siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wykonują we własnym imieniu i na własny rachunek czynności, o których mowa w art. 2, w okolicznościach wskazujących na zamiar ich wykonywania w sposób częstotliwy, nawet jeżeli zostały wykonane jednorazowo, a także wówczas, gdy czynności te polegają na jednorazowej sprzedaży rzeczy w tym celu nabytej, lub
  2. wykonujące czynności, o których mowa w art. 16, lub
  3. na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie odrębnych przepisów importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone w części lub w całości albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną, lub
  • 3a) uprawnione do korzystania z procedury celnej obejmującej uszlachetnianie czynne, odprawę czasową, przetwarzanie pod kontrolą celną, w tym również osoby, na które, zgodnie z odrębnymi przepisami, zostały przeniesione prawa i obowiązki związane z tymi procedurami, lub
  1. mające siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu za granicą, jeżeli wykonują czynności, o których mowa w art. 2, osobiście lub przez osobę upoważnioną albo przy pomocy pracowników bądź przy wykorzystaniu zakładu lub urządzenia służącego działalności produkcyjnej, handlowej lub usługowej, lub
  2. będące usługobiorcami usług pochodzących z importu.

Stosownie do art. 5 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, za zgodą właściwego organu podatkowego podatnikami mogą być również zakłady (oddziały) osoby prawnej wykonujące czynności, o których mowa w art. 2, jeżeli samodzielnie sporządzają bilans.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2 i 3.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż przedmiotowe usługi świadczone na rzecz podmiotów nie będących członkami Spółki, ale odnoszących korzyści z konserwacji urządzeń melioracyjnych – nie zostały wymienione w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, jako czynności podlegające opodatkowaniu stawkami obniżonymi lub zwolnione od podatku, a zatem podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT.

Na mocy art. 32 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, obowiązani są wystawiać fakturę stwierdzającą w szczególności sprzedaż towarów, jej datę, cenę jednostkową bez podatku, wartość sprzedaży, kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

W myśl art. 32 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, podatnicy świadczący usługi, w tym również w zakresie handlu i gastronomii, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Według art. 106 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Zatem z przytoczonych regulacji wynika, że zarejestrowani czynni podatnicy podatku od towarów i usług mają obowiązek udokumentowania świadczonych usług za pomocą faktury VAT. Podatnicy podatku VAT nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy art. 111 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, podatnicy sprzedający towary i świadczący usługi, w tym również w zakresie handlu i gastronomii, na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do art. 29 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Na podstawie ww. przepisów Minister Finansów wydał szereg rozporządzeń określających warunki oraz zakres stosowania zwolnień podmiotowych i przedmiotowych z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Wobec powyższego, Spółka miała prawo wystawiać faktury VAT, a także naliczać należny podatek VAT z tytułu świadczenia usług związanych z przedmiotowymi robotami wykonywanymi na rzecz podmiotów nie będących członkami Spółki, ale odnoszących korzyści z konserwacji urządzeń melioracyjnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W pozostałych zakresach dotyczących podatku od towarów i usług wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj