Interpretacja Urzędu Skarbowego w Braniewie
PD/415-6/2005
z 10 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-6/2005
Data
2005.05.10



Autor
Urząd Skarbowy w Braniewie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Dochody małżonków

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Skala podatkowa


Słowa kluczowe
kwota wolna
opodatkowanie łączne małżonków
renta
rozliczenie roczne


Pytanie podatnika
1. Czy w okresie 1999-2001 miałby prawo zgodnie z przepisami podatkowymi rozliczać podatek dochodowy wspólnie z małżonką?
2. Czy w tym samym okresie rozliczając podatek dochodowy miałby prawo do odpisania kwot pomniejszających podatek?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku podatnika Pana Krystiana Cz.

z dnia 11.04.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie wspólnego opodatkowania dochodów małżonków za lata 1999 - 2001 i możliwości odpisania kwot, o które zmniejsza się podatek dochodowy, gdyby podatnik osiągał dochody w tym okresie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Braniewie

postanawia

uznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące:

  • prawa za lata 1999 - 2001 do łącznego opodatkowania małżonków w sytuacji, gdyby podatnik osiągał w tym okresie dochody z renty - za prawidłowe,
  • prawa za lata 1999 - 2001 do odpisania kwot, o które zmniejsza się podatek w sytuacji, gdyby podatnik rozliczał podatek dochodowy - za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.04.2005 r. podatnik złożył do Naczelnika Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji w następującej sprawie.
Pan od 01.03.1998 r. został pozbawiony prawa do należnych świadczeń rentowych przez ZUS. Sąd Apelacyjny w Gdańsku wyrokiem z dnia 27.03.2002 r. przywrócił to prawo, stwierdzając jednocześnie, że nie istniały żadne podstawy do wstrzymania tego świadczenia. Zdaniem wnioskodawcy ZUS dopuścił się więc do złamania prawa wynikającego z przepisów Konstytucji RP.

W związku z powyższym Pan zaznaczając, że był i pozostaje nadal w związku małżeńskim oraz pozostaje z małżonką we wspólności majątkowej, zwraca się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Czy w okresie 1999-2001 miałby prawo zgodnie z przepisami podatkowymi rozliczać podatek dochodowy wspólnie z małżonką?
  2. Czy w tym samym okresie rozliczając podatek dochodowy miałby prawo do odpisania kwot pomniejszających podatek?

Ponadto wnioskodawca wyjaśnił, że pytania te należy traktować w tym kontekście, że świadczenie rentowe pobierałby bez żadnej przerwy. Żona natomiast od maja 1998 r. jest osobą bezrobotną bez prawa do zasiłku.

Wnioskodawca wyraził w tej sprawie następujące stanowisko. Uważa, że ZUS dokonując bezprawia w stosunku do Jego osoby, wyrządził krzywdę finansową, odmawiając prawa do corocznego, wspólnego rozliczenia podatkowego z małżonką i odpisania kwot wolnych od podatku. Na mocy art. 32 pkt 1 Konstytucji RP mówiącym o równości wszystkich wobec prawa uważa, że ma prawo dochodzić swoich racji. Ponadto Pan uważa, że ZUS powinien zwrócić należne Jemu kwoty w formie odszkodowania za szkodę, jaka została wyrządzona przez niezgodne z prawem działanie organu rentowego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego, niniejszym postanowieniem, ustosunkowuje się w zakresie wspólnego rozliczenia podatkowego z małżonką oraz odpisania kwot, o które zmniejsza się podatek. Natomiast wnioskowana przez podatnika sprawa udzielenia interpretacji w zakresie zwrotu przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych należnych kwot podatnikowi w formie odszkodowania za szkodę, jaka została wyrządzona przez niezgodne z prawem działanie organu rentowego została rozpatrzona oddzielnym postanowieniem.



Mając na uwadze powyższe organ podatkowy stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl § 3 ww. ustawy interpretacja, o której mowa w § 1, zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 1999-2000 r., małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów. Natomiast na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy, małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, między którymi istnieje wspólność majątkowa, pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy, mogą być jednak, na wniosek wyrażony we wspólnym zeznaniu rocznym, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów ustalonych zgodnie z art. 9 ust. 1, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot określonych w art. 26 i art. 26a; w tym przypadku podatek ustala się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany.

Art. 6 ust. 2 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w roku 2001 miał następujące brzmienie: Małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, między którymi istnieje wspólność majątkowa, pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy, mogą być jednak, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony we wspólnym zeznaniu rocznym opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot określonych w art. 26; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.

Brzmienie art. 6 ust. 2 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w roku 2001 zostało zmienione, lecz zasada wspólnego opodatkowania małżonków we wspólnym zeznaniu rocznym w przypadku osiągania dochodów z renty krajowej nie uległa zmianie.
W świetle powyższego, gdyby podatnik osiągał w okresie 1999 - 2001 dochody z renty krajowej, mógłby skorzystać z prawa do łącznego opodatkowania ich z małżonką.

Odnosząc się do drugiego pytania wnioskodawcy w sprawie odpisania kwot, o które zmniejsza się podatek w sytuacji, gdyby podatnik osiągał w okresie 1999 - 2001 dochody opodatkowane podatkiem dochodowym, tj. z renty krajowej, Naczelnik Urzędu Skarbowego wyjaśnia.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w latach 1999-2001, podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 28, 29, 30 i 44 ust. 4, pobiera się od podstawy jego obliczenia według skali określanej w tym przepisie.

Zatem w sytuacji, gdyby wnioskodawca osiągał w okresie 1999 - 2001 dochody z renty krajowej, miałby prawo do wspólnego opodatkowania dochodów małżonków oraz do odpisania kwoty, o którą zmniejsza się podatek dochodow.

    Mając powyższe na uwadze zgodnie z art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Braniewie stanowisko strony w zakresie:
  • prawa za lata 1999 - 2001 do łącznego opodatkowania dochodów małżonków w sytuacji, gdyby podatnik osiągał w tym okresie dochody z renty oraz
  • prawa za lata 1999 - 2001 do odpisania kwot, o które zmniejsza się podatek w sytuacji, gdyby podatnik rozliczał podatek dochodow,uznaje za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 1 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Zgodnie z § 2 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Powyższa interpretacja została udzielona w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o obowiązujące za lata podatkowe 1999-2001 przepisy prawa podatkowego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzedu Skarbowego w Braniewie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Zgodnie z treścią I załacznika do ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532) opłata skarbowa od podania (odwołania) wynosi 5 zł i od załącznika do podania (odwołania) 50 gr.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj