Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek
1437/US37/ZI/109/KO/05
z 5 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1437/US37/ZI/109/KO/05
Data
2005.04.05



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
działalność kulturalna
działalność statutowa
dzierżawa
stawki podatku
usługi związane z kulturą
zwolnienia podmiotowo-przedmiotowe


Pytanie podatnika
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że wnioskodawca jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność w zakresie propagowania różnych form spędzania czasu wolnego poprzez prowadzenie zajęć edukacyjnych, artystycznych, organizowanie imprez kulturalnych oraz wyjazdów wakacyjnych dla dzieci i seniorów.
W złożonym wniosku Podmiot wystąpił o potwierdzenie prawidłowości stosowanych przez siebie stawek podatku od towarów i usług do różnorodnych form prowadzonej działalności:
1. opłaty za zajęcia muzyczne, plastyczne, teatralne, rytmikę, warsztaty poetyckie, naukę gry na instrumentach muzycznych, wynajem sal na imprezy kulturalne i przedstawienia teatralne (PKWiU 92.32.10 - 00.00) - stosowana stawka - usługi zwolnione od podatku VAT na podstawie poz. 11 załącznika nr 4;
2. opłaty za naukę języków obcych dla dzieci, młodzieży i dorosłych (PKWiU 80.42.10-00.10) - stosowana stawka - usługi zwolnione od podatku VAT na podstawie poz. 7 załącznika nr 4 ;
3. opłaty za uczestnictwo w chórze seniorów, naukę piosenek i pieśni, występy (PKWiU 92.31.21-00.00) - stosowana stawka - usługi zwolnione od podatku VAT na podstawie poz. 11 załącznika nr 4;
4. opłaty za kursy tańca towarzyskiego i nowoczesnego (PKWiU 92.34.12-00.00) - stosowana stawka - usługi zwolnione od podatku VAT na podstawie poz. 11 załącznika nr 4 ;
5. opłaty za gimnastykę rehabilitacyjną dla dorosłych prowadzona przez wykwalifikowanego rehabilitanta (PKWiU 85.14.13-00.10) - stosowana stawki - usługi zwolnione z podatku VAT na podstawie poz. 9 załącznika nr 4 ;
6. opłaty za kolonie, obozy dla dzieci i młodzieży obejmujące transport, zakwaterowanie, wyżywienie, realizację programu, opiekę pedagogiczną oraz ubezpieczenia - stosowana stawka - podatek VAT rozliczany zgodnie z art. 119 ustawy z dnia 11 marca 2004r.;
7. opłaty za wczasy dla seniorów organizowane przez Dom Kultury w ośrodkach wczasowych na podstawie zawieranych umów obejmujących zakwaterowanie, wyżywienie i transport - stosowana stawka - podatek VAT rozliczany zgodnie z art. 119 ustawy z dnia 11 marca 2004r. ;
8. opłaty za organizację półkolonii, ferii zimowych dla dzieci i młodzieży polegające na prowadzeniu zajęć wyłącznie dydaktycznych, oświatowo - kulturalnych wraz zapewnieniem opieki wychowawców (PKWiU 85.32.11-00.00) - stosowana stawka - usługi zwolnione z podatku VAT na podstawie poz. 9 załącznika nr 4;
9. opłaty za zajęcia dydaktyczno - kulturalne polegające na organizowaniu wycieczek i kilkudniowych biwaków w czasie akcji "lato w mieście" i "zima w mieście" oraz wyjazdy na plenery malarskie (PKWiU 63.30.11-00.00); - stosowana stawka - podatek VAT rozliczany zgodnie z art. 119 ustawy z dnia 11 marca 2004r.;
10. opłaty za bilety wstępu na imprezy kulturalne np. przedstawienia teatralne, występy zespołów wokalno-tanecznych, konkursy, turnieje taneczne, wieczorki taneczne, zabawy taneczne dla dzieci i dla dorosłych, bale karnawałowe - stosowana stawka - podatek VAT w wysokości 7% na podstawie poz. 156 załącznika nr 3.


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a, art. 216 § 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa /Dz. U. 137 poz. 926 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawarte we wniosku z dnia 7 marca 2005 roku, za prawidłowe w punktach 2, 3, 4, 5, 7, 8 i 10 oraz za nieprawidłowe w punktach 1, 6 i 9.


UZASADNIENIE


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. /Dz. U. Nr 54, poz. 535/ opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 8 ust. 1 w/w ustawy przez świadczenie usług, o których mowa powyżej, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy. Ponadto, art. 8 ust. 3 stanowi, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Targówek informuje co następuje:

W poz. 11 załącznika Nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535/ zostały wymienione usługi zaklasyfikowane do grupowania PKWiU ex 92 w określonym przez ustawodawcę zakresie, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do prawa autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem, z wyłączeniami. Do wyłączeń określonych w punkcie 4 zaliczone zostały: wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11 oraz wstęp na imprezy sportowe.
Należy zaznaczyć, że wyłączone ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zostały w/w usługi wyłącznie w zakresie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy.

W świetle powyższego należy uznać, iż opłaty za zajęcia muzyczne, plastyczne, teatralne, rytmikę, warsztaty poetyckie, naukę gry na instrumentach muzycznych zaklasyfikowane jako usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych i przyporządkowane do grupowania PKWiU 92.32.10-00.00 - objęte są zwolnieniem od podatku od towarów i usług.Natomiast wynajem sal na imprezy kulturalne i przedstawienia teatralne, jako nie wymieniony w załącznikach do ustawy podlega opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 22% określoną na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Stanowisko Naczelnika tutejszego urzędu jest zgodne tylko w części dotyczącej opłat za zajęcia muzyczne, plastyczne, teatralne, rytmikę, warsztaty oraz naukę gry na instrumentach muzycznych ze stanowiskiem Strony przedstawionym we wniosku, natomiast nie potwierdza zasadności stosowania zwolnienia do wynajmu sal na imprezy kulturalne i przedstawienia teatralne.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt. 1, w związku z pozycją 7 i 8 załącznika nr 4 do ustawy o VAT zwolnione są od podatku usługi w zakresie edukacji oraz usługi prywatnego nauczania świadczone przez nauczycieli i odnoszące się do nauczania na poziomie podstawowym, średnim i wyższym.W świetle powołanego przepisu należy uznać, iż nauka języków obcych dla dzieci, młodzieży i dorosłych, sklasyfikowana PKWiU 80.42.10-00.10 "Usługi nauczania języków obcych" korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Stanowisko Naczelnika tutejszego urzędu jest zgodne ze stanowiskiem Strony przedstawionym w punkcie 2 wniosku.

Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych wyraził opinię, iż chór dla seniorów, nauka piosenek i pieśni, występy mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.31.21-00 "Usługi rozrywkowe świadczone przez zespoły teatralne, zespoły piosenkarskie, zespoły muzyczne i orkiestry".

Zgodnie z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy usługi związane z kulturą (ex 92) zostały zwolnione od podatku od towarów i usług. Ze zwolnienia przedmiotowego nie korzysta jedynie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), który na mocy przepisu zawartego w art. 41 ust. 2, w związku z poz. 156 załącznika nr 3 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 7%.

Natomiast opłaty za uczestnictwo w chórze seniorów, naukę piosenek i pieśni, występy jako usługi związane z kulturą, należące do grupowania PKWiU 92.31.21-00.00 objęte są zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Stanowisko Naczelnika tutejszego urzędu jest zgodne ze stanowiskiem Strony przedstawionym w punkcie 3 wniosku.

Kursy tańca towarzyskiego i nowoczesnego zgodnie z opinią Ośrodka zaliczone zostały do PKWiU 92.34.12-00.00 "usługi związane z działalnością sal balowych, dyskotek i instruktorów tańca".

Usługi te, ze względu na w/w klasyfikacje statystyczną podlegają zwolnieniu na mocy art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy o VAT, w związku z poz. 11 załącznika nr 4 - ex 92 - usługi związane z kulturą.

Stanowisko Naczelnika tutejszego urzędu jest zgodne ze stanowiskiem Strony przedstawionym w punkcie 4 wniosku.

Dom Kultury >>> zajmuje się również organizacją gimnastyki rehabilitacyjnej dla dorosłych, która prowadzona jest przez wykwalifikowanego rehabilitanta, posiadającego tytuł technika fizjoterapii. Usługi te, zgodnie z opinią Ośrodka zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85.14.13-00.00 - "Usługi fizykoterapeutów i innych osób zajmujących się usługami paramedycznymi".

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT korzystają usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 9 załącznika nr 4 do ustawy, stanowiącego wykaz usług zwolnionych od podatku zostały wymienione usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2) Należy zauważyć, iż w poz. 152 załącznika nr 3 do ustawy, stanowiącego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, zostały wymienione usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej - wyłącznie świadczone przez instytucje, których usługi te nie są zwolnione od podatku.

Z uwagi na fakt, iż w poz. 9 załącznika nr 4 nie znalazły się inne, poza usługami weterynaryjnymi, wyłączenia ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT oraz w związku ze stosownym zapisem w objaśnieniach do załącznika nr 3 (pkt. 2) należy stwierdzić, iż usługi ochrony zdrowia, mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 85 korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług

Stanowisko Naczelnika tutejszego urzędu jest zgodne ze stanowiskiem Strony przedstawionym w punkcie 5 wniosku.

W ramach prowadzonej działalności Dom Kultury zajmuje się również organizacją kolonii i obozów dla dzieci i młodzieży, obejmującą transport, zakwaterowanie, wyżywienie, realizację programu, opiekę pedagogiczną, usługi pilota oraz ubezpieczenia. W celu organizacji kolonii lub obozu Dom Kultury zawiera umowy z ośrodkami wczasowymi oraz nabywa usługi od innych kontrahentów.
Jak wynika z opinii Urzędu Statystycznego kolonie i obozy dla dzieci i młodzieży obejmujące transport, zakwaterowanie, wyżywienie, realizacje programu, opiekę pedagogiczną, usługi pilota oraz ubezpieczenia zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55.23.11-00.00 "Usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy uznać, że zgodnie z § 8 pkt. 15 i 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy z o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm./ zwalnia się od podatku: usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci (PKWiU ex 55.23.11) w zakresie, w jakim są one wykonywane w ramach odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizacje, o których mowa w pkt 3 (w pkt 3 jest mowa o organizacjach pożytku publicznego, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie /Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm./) oraz usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą o systemie oświaty, świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.

Oznacza to, że świadczone przez Dom Kultury usługi sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi do PKWiU 55.23.11-00.00 jako "usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci" będą zwolnione od podatku VAT na podstawie powołanych powyżej przepisów, jeśli Ośrodek kultury jest organizacją pożytku publicznego, o której mowa w ustawie w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie /Dz. U. Nr 96, poz. 873/, albo jednostką objętą ustawą o systemie oświaty w przypadku świadczenia usług wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z takiej jednostki. Informacji na ten temat brak jest we wniosku Strony.

Zatem jeśli Ośrodek Kultury spełnia warunki określone w powołanych przepisów organizacja kolonii i obozów dla dzieci i młodzieży, świadczona wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tego ośrodka korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Natomiast, gdy Ośrodek Kultury nie spełnia wymogów organizacji pożytku publicznego oraz jednostki objętej ustawą o systemie oświaty organizacja kolonii i obozów dla dzieci i młodzieży na mocy art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, w związku z pozycją 140 załącznika nr 3 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%. W pozycji 140 załącznika nr 3 zostały wymienione usługi o PKWiU ex 55.2 "Usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU ex 55.23.15)".

Stanowisko Naczelnika tutejszego urzędu jest niezgodne ze stanowiskiem przedstawionym przez Ośrodek w punkcie 6 wniosku.

Dom Kultury zajmuje się również organizacją wczasów dla seniorów. Do organizacji wczasów wykorzystuje usługi zakupione od osób trzecich. W świetle powyższego Strona z tytułu świadczonych usług, polegających na organizacji wczasów dla seniorów rozlicza podatek od towarów i usług według zasad określonych w art. 119 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania przy wykonywania usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5. Przez marżę, o której mowa powyżej rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie. Ustęp 5 powołanego przepisu konstytuuje, iż w przypadku gdy świadczeniu usługi turystyki podatnik oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie, zwanych dalej "usługami własnymi", odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. W celu określenia podstawy opodatkowania dla usług własnych stosuje się odpowiednio przepisy art. 29.
Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że w przypadku usług odsprzedawanych podstawą opodatkowania jest marża, zaś podstawę opodatkowania w przypadku usług własnych ustala się na zasadach ogólnych.

Stanowisko Naczelnika tutejszego urzędu jest zgodne ze stanowiskiem Strony przedstawionym w punkcie 7 wniosku.

Dom Kultury prowadząc działalność zajmuje się również organizacją półkolonii, ferii zimowych dla dzieci i młodzieży polegające na organizowaniu zajęć wyłącznie dydaktycznych, oświatowo -kulturalnych wraz z zapewnieniem opieki wychowawców. W/w zajęcia zostały przez Stronę sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85.32.11-00.00 "usługi dziennej pomocy wychowawczej i społecznej dla dzieci, z wyłączeniem pomocy dziennej dla dzieci niepełnosprawnych fizycznej lub upośledzonych umysłowo".

Biorąc pod uwagę poz. 9 załącznika nr 4 (wykaz usług zwolnionych od podatku), w której zostały wymieniony usługi w zakresie zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2), należy uznać, iż zajęcia wymienione w punkcie 8 wniosku należą do usług mieszczących się w zakresie opieki społecznej, należących do grupowania PKWiU ex 85. Zatem usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r.

Stanowisko Naczelnika tutejszego urzędu jest zgodne ze stanowiskiem Strony przedstawionym w punkcie 8 wniosku.

Dom Kultury zajmuje się również organizacją zajęć dydaktyczno-kulturalnych polegających na organizowaniu wycieczek i kilkudniowych biwaków w czasie akcji "Lato w mieście" i "Zima w mieście" oraz wyjazdy na plenery malarskie. W/w usługi zostały przez Urząd Statystyczny sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 63.30.11-00.00 "Usługi organizowania wycieczek z kompleksowym programem imprez".

Biorąc pod uwagę klasyfikację Urzędu Statystycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż podany symbol PKWiU 63.30.11-00.00 nie występuje w żadnym z załączników określających stawki obniżone bądź zwolnienie od podatku od towarów i usług. W przypadku, gdy w przepisach brak jest podstawy prawnej do zastosowania stawki obniżonej należy zastosować stawkę podstawową określoną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT w wysokości 22%.

Zatem stanowisko Naczelnika tutejszego urzędu nie potwierdza stanowiska reprezentowanego przez Stronę we wniosku w punkcie 9.

Odnośnie działalności Ośrodka Kultury w zakresie wstępu na imprezy kulturalne zastosowanie mają przepisy zawarte w art. 41 ust. 2 w/w ustawy, w którym wskazano, iż załączniku nr 3 stanowi wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%. W poz.156 załącznika wymieniono usługi o PKWiU ex 92.3 "Usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy: w zakresie twórczości i wykonastwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11)

Wobec powyższego, zgodnie z powołanymi przepisami wstęp na imprezy kulturalne podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%.

Stanowisko Naczelnika tutejszego urzędu jest zgodne ze stanowiskiem Strony przedstawionym w punkcie 10 wniosku.

Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj