Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1425/021/443/30/05/IW
z 7 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1425/021/443/30/05/IW
Data
2005.06.07



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
apteka
premia pieniężna


Pytanie podatnika
Czy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT premia otrzymywana od dostawcy w ramach programów lojalnościowo-motywacyjnych?


POSTANOWIENIENa podstawie:• art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60)

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu:stwierdza, że stanowisko podatnika zawarte w piśmie złożonym w dniu 19.04.2005r., przez aptekę, dotyczącym interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE We wniosku złożonym w dniu 19.04.2005r., przez aptekę, przedstawiono następujący stan faktyczny: Wnioskodawca prowadzi aptekę, zaopatrującą się w artykuły farmaceutyczne w szczególności w hurtowni....., na podstawie stałej umowy o współpracy. Dostawca stosuje programy lojalnościowo-motywacyjne. Szczególnym programem jest obietnica premiowania odbiorcy w wypadku, jeśli współpraca z nimi jest dla dostawcy satysfakcjonująca. Szczegółowe zasady tego programu motywującego określone zostały w art. VI umowy o współpracy. Zdaniem Podatnika z postanowień tego art. jednoznacznie wynika, że premiowanie odbiorcy nie może być potraktowane jako udzielanie mu rabatów (nie jest to świadczenie powiązane z konkretnymi dostawami). Nie jest to również, zdaniem Podatnika, wynagrodzenie za jakiekolwiek usługi (brak umownych kryteriów przyznawania premii, warunków po spełnieniu których premia jest wymagalna, brak zobowiązaniowego charakteru tego świadczenia, brak roszczenia o zapłatę premii, nawet po jej przyznaniu). Nie jest to również w żadnym wypadku darowizna na rzecz odbiorcy ze strony hurtowni, a to z tego powodu, że stosowane premie w sposób oczywisty i bardzo skuteczny zachęcają do współpracy z tą hurtownią w nadziei, że w przyszłości będzie szansa ponownego otrzymania premii. Są zatem racjonalnym i gospodarczo uzasadnionym wydatkiem związanym z działalnością hurtowni, którego celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Premie te nie są też same w sobie usługą świadczoną przez dostawcę na rzecz odbiorcy, ani przez aptekę na rzecz dostawcy, gdyż nie prowadzą one do uzyskania świadczenia wzajemnego od apteki na rzecz dostawcy. Nie są zatem ani świadczeniem odpłatnym, ani też płatnością za żadne inne świadczenie. Hurtownia sygnalizuje przyznanie aptece premii notami uznaniowymi co jest zapowiedzią możliwego jej wpływu na rachunek apteki. Dostawca zarachowuje wypłaconą premię jako koszt uzyskania przychodu, a apteka, na podstawie dokumentu o dokonaniu płatności/potrąceniu, jako swój przychód. Podatnik uważa, że w tej sytuacji nie może wystawić faktury VAT, gdyż otrzymywanej premii nie można uznać ani za rabat, ani za usługę.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu udziela następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że sprzedający zadeklarował, iż w przypadku gdy współpraca z kupującym będzie dla niego satysfakcjonująca rozważy przyznanie premii finansowych, biorąc w szczególności pod uwagę następujące przesłanki: przekraczanie poziomu deklarowanych obrotów. Osiąganie zadowalającego poziomu rentowności w obrotach z kupującym, satysfakcjonująco wysoki procent zakupów u sprzedającego, przyśpieszanie terminów regulowania płatności wynikających z faktur zakupu, odpowiednia struktura zakupów leków urzędowych i leków OTC, spełnianie innych standardów dystrybucyjnych.

Zatem z powyższego wynika, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Analogiczna sytuacja występuje w przypadku wypłacenia premii pieniężnej nabywcom za spełnienie takich zachowań, jak np. niedokonywanie nabyć podobnych towarów u innych podatników. Wówczas wypłacona premia pieniężna również jest wynagrodzeniem za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 8 ust. 1 w/cyt. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W związku z powyższym, dla celów podatkowych wypłacone premie pieniężne opisane w złożonym zapytaniu należy traktować jak zapłatę za usługę.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 w/cyt. ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniem ust 4. który mówi, że jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.W § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) określono, że faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, powinna zawierać co najmniej: 1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11; 3) dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym; 4) nazwę towaru lub usługi; 5) jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług; 6) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto); 7) wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);8) stawki podatku; 9) sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu; 10) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku; 11) wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu; 12) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie. Mając powyższe na uwadze należało orzec jak w sentencji niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj