Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UPO-415/62/05/MP/1
z 2 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UPO-415/62/05/MP/1
Data
2005.06.02



Autor
Urząd Skarbowy w Płocku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów


Pytanie podatnika
Czy zachodzi konieczność prowadzenia dodatkowych ewidencji zawierających spis wymontowanych części z danego pojazdu z jednoczesną ich wyceną i czy konieczne jest prowadzenie ewidencji elementów (części), które nie będą przeznaczone do dalszej odsprzedaży? Czy w razie obowiązku prowadzenia tych dokumentacji należy czynić to dla każdego pojazdu odrębnie i jakie elementy winna zawierać poszczególna ewidencja ?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ) postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Wnioskodawcy jego stanowisko odnośnie ewidencjonowania wymontowanych części używanych pochodzących z rozbitych i uszkodzonych pojazdów, przedstawione we wniosku z dnia 24.03.2005 r. (data wpływu: 25.03.2005 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23.05.2005 r. (wpł. 23.05.2005 r.) o udzielenie interpretacji jako prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny przedstawiony przez WnioskodawcęPodatnik działa w ramach spółki cywilnej, która prowadzi przedsiębiorstwo zajmujące się m.in. sprzedażą fabrycznie nowych części do samochodów osobowych i ciężarowych. Spółka chce rozszerzyć zakres swojej działalności o skup i sprzedaż części używanych pochodzących z rozbitych i uszkodzonych samochodów i innych pojazdów. Transakcje te będą odbywały się następująco: właściciel rozbitego, uszkodzonego pojazdu (wraku) sprzeda go Spółce i wystawi fakturę VAT, rachunek lub zostanie spisana umowa cywilnoprawna (w zależności od statusu podatkowego sprzedawcy). Pojazd ten będzie potraktowany jako towar handlowy, wydatek poniesiony na jego zakup zostanie zaewidencjonowany w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Następnie zostaną wymontowane z niego części nadające się do wykorzystania, zaś pozostałości nie nadające się do dalszego wykorzystania zostaną złożone w magazynie firmy lub sprzedane na złom.

Przedmiot interpretacjiPodatnik zwrócił się z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego, czy zachodzi konieczność prowadzenia dodatkowych ewidencji zawierających spis wymontowanych części z danego pojazdu z jednoczesną ich wyceną i czy konieczne jest prowadzenie ewidencji elementów (części), które nie będą przeznaczone do dalszej odsprzedaży? Czy w razie obowiązku prowadzenia tych dokumentacji należy czynić to dla każdego pojazdu odrębnie i jakie elementy winna zawierać poszczególna ewidencja ?

Stanowisko WnioskodawcyJako własne stanowisko Podatnik przedstawia pogląd, iż w świetle § 16 ust. 1, § 27 ust. 1, § 29 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów nie ma obowiązku prowadzenia dodatkowych ewidencji zawierających spis wymontowanych części, złomu, nie ma także konieczności ich wyceny. Taka sytuacja jego zdaniem wystąpi tylko na dzień 1 stycznia i na koniec każdego roku podatkowego, czyli wtedy gdy zachodzi konieczność dokonania spisu z natury towarów handlowych, materiałów podstawowych i pomocniczych, braków i odpadów itd. Podatnik ma wówczas obowiązek wycenić materiały i towary handlowe objęte spisem z natury według cen nabycia albo według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia. Uważa ponadto, że pozostałości, które nie nadają się do dalszej odsprzedaży jako części samochodowe winno się wycenić według wartości wynikającej z oszacowania uwzględniającego ich przydatność do dalszego użytkowania. W przypadku odpadów metalowych według ceny rynkowej danego metalu w skupach złomu. Zasady sporządzania remanentu oraz jego elementy, zdaniem Podatnika, określone są w § 28 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia i będą miały zastosowanie do prowadzenia dokumentacji czynności zakupu samochodów i ich części składowych.

Ocena prawna stanowiska WnioskodawcyZgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz.U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Zapisy w księdze zgodnie z § 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152 poz.1475 ze zm.) dotyczące wydatków (kosztów) są dokonywane na podstawie dowodów, o których mowa w § 12 - § 16. Stosownie do postanowień § 2 ust. 1 tegoż rozporządzenia spółki cywilne osób fizycznych są obowiązane prowadzić księgę według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, w sposób określony w rozdziale 2. A zatem w świetle tych przepisów Podatnik nie ma obowiązku prowadzenia dodatkowych ewidencji zawierających spis wymontowanych części, złomu itp. Zgodnie z definicją określoną w § 3 pkt 1 cyt. Rozporządzenia towary - to towary handlowe, materiały podstawowe i pomocnicze, półwyroby (półfabrykaty), wyroby gotowe, braki i odpady oraz materiały przyjęte od zamawiających do przerobu lub obróbki, z tym że: towarami handlowymi są wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym § 3 pkt 1 ppkt a) . Z uwagi , iż zakupione samochody i inne pojazdy nie będą sprzedawane w całości (w stanie zakupionym lub po ewentualnej naprawie) lecz części pochodzące z ich rozbiórki - to zdaniem Urzędu do każdego zakupionego pojazdu winna być sporządzona specyfikacja części nadających się i nie nadających się do wykorzystania wraz z wyceną równą cenie zakupu pojazdu.

W myśl postanowień § 27 ust 1 ww. rozporządzenia podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej "spisem z natury" na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności. Zgodnie z § 29 ust. 1 rozporządzenia. Podatnik jest obowiązany wycenić materiały i towary handlowe objęte spisem z natury według cen zakupu lub nabycia albo według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia; spis z natury półwyrobów (półfabrykatów), wyrobów gotowych i braków własnej produkcji wycenia się według kosztów wytworzenia, a odpadów użytkowych, które w toku działalności utraciły swoją pierwotną wartość użytkową, wycenia się według wartości wynikającej z oszacowania uwzględniającego ich przydatność do dalszego użytkowania.Zasady spisu z natury oraz jego elementy określone w § 28 ust. 1 i 2 będą miały zastosowanie przy prowadzeniu dokumentacji związanej z zakupem samochodów i ich części składowych. Prawidłowe jest zatem stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj