Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UPO-415/64/05/MP/1
z 3 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UPO-415/64/05/MP/1
Data
2005.06.03



Autor
Urząd Skarbowy w Płocku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
naprawa
pozarolnicza działalność gospodarcza
skup


Pytanie podatnika
Czy wydatki dot. skupu kartridży atramentowych i laserowych realizowanych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Wnioskodawcy oceniając jej stanowisko odnośnie zaliczenia w koszty uzyskania przychodów skupu kartridżi, przedstawione we wniosku z dnia 24.03.2005 r. (data wpływu: 31.03.2005 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31.05.2005 r. (wpł. 31.05.2005 r.) o udzielenie interpretacji jako prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny przedstawiony przez WnioskodawcęFirma Cartridge World KK System świadczy usługi w zakresie regeneracji i napełniania kartridżi atramentowych i laserowych. Każdy kartridż w normach usługi podstawowej jest najpierw regenerowany, a dopiero w drugim etapie napełniany. W ramach procesu regeneracji (jest to unikalna technologia Cartidge Word – zdefiniowana procedurami wewnętrznymi) – w kartridżach wymienia się zużyte części mechaniczne np. wałki światłoczułe, zbieraki listwy. Elementy te można zestawiać fabrycznie nowe (zakupione u wyspecjalizowanych dostawców) lub wykorzystywać z innych kartridży, w których w ramach procesu eksploatacji ich zużycie nie przekracza 30 %. Do pozyskania takich elementów firma skupuje od indywidualnych klientów puste kartridże atramentowe i laserowe. Kartridże te są demontowane na pojedyncze elementy, segregowane na przydatne w procesie regeneracji oraz na odpady. Odpady są oddawane do utylizacji, a elementy spełniające wymagania techniczne procesu regeneracji są wykorzystywane w ramach tego procesu. Cena regeneracji jest stała (nie jest uzależniona od ilości wymienionych elementów).

Przedmiot interpretacjiPodatniczka zwróciła się z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego, czy wydatki dot. skupu kartridży atramentowych i laserowych realizowanych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ...

Stanowisko WnioskodawcyJako własne stanowisko Podatniczka przedstawia pogląd, iż w świetle przepisu art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki ponoszone na skup kartridżi.

Ocena prawna stanowiska WnioskodawcyZgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz.U. Nr 14 z 2000 r. poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 updof. Innymi słowy, aby możliwe było zaliczenie danego wydatku do kosztów uzyskania przychodu: - musi być on poniesiony w celu uzyskania przychodu, a więc między tym wydatkiem a uzyskiwanymi przez podatnika przychodami musi istnieć związek,- nie może być on wskazany w katalogu negatywnym, tj. wymieniony jako wyłączony spod możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ( katalog ten określa art. 23 ust 1 updof ). Dla potrzeb podatkowych ważne jest, że koszt podatkowy musi być poniesiony i to w określonym celu. Celem tym jest osiągniecie przychodu, który ma wpływ na wysokość dochodu albo straty podatnika A zatem podatnik ma możliwość odliczenia do celów podatkowych wszelkich kosztów – pod tym jednak warunkiem, iż wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Koszty ponoszone przez podatnika należy zatem oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodu, a nie niezbędności i rezultatu jaki przyniosły w postaci konkretnego przychodu. O tym co jest celowe, potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność. Jeśli wydatki ponoszone przez podatnika, mające na względzie uzyskanie przychodu ze źródła podlegającego opodatkowaniu, zostały udokumentowane w sposób przewidziany w przepisach podatkowych i zaewidencjonowane prawidłowo w księdze podatkowej to fakty wykazane w ten sposób podlegają uwzględnieniu przy ustalaniu podstawy opodatkowania, jako koszty uzyskania przychodu.

Generalnie można więc przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów należy zatem ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia przychodu. Z oceny związku z prowadzoną działalnością winno wynikać , że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu z danego źródła. W rozumieniu powyższych przepisów wydatki ponoszone na skup kartridży na potrzeby prowadzonej przez Panią działalności mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Prawidłowe jest zatem stanowisko Podatniczki przedstawione we wniosku.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj