Interpretacja Urzędu Skarbowego w Będzinie
USIVPP/A/27/1/05
z 23 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USIVPP/A/27/1/05
Data
2005.05.23



Autor
Urząd Skarbowy w Będzinie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
opłata za użytkowanie wieczyste
użytkowanie (używanie)
użytkowanie wieczyste


Pytanie podatnika
1. Czy opodatkowaniu VAT podlegają pierwsze opłaty i opłaty roczne z tyt. oddania nieruchomości gruntowych w wieczyste użytkowanie na podstawie zawartych z użytkownikami umów cywilnoprawnych lub aktów notarialnych? 2. Czy zwolniona od podatku od towarów i usług jest sprzedaż samodzielnej nieruchomości gruntowej i sprzedaży prawa wieczystego użytkowania samodzielnej nieruchomości gruntowej na cele rolnicze? 3.Czy zwolniona od podatku od towarów i usług jest sprzedaż prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej w sytuacji równoczesnej sprzedaży budynku lub budowli trwale z tym gruntem związanych, zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawką 0% ? 4.Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ustanowienie prawa wieczystego użytkowania gruntu gdy równocześnie następuje sprzedaż budynku lub budowli trwale z gruntem związanych zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawką 0% ? 5.Czy zwolnione od podatku od towarów i usług są roczne opłaty z tytułu ustanowienia trwałego zarządu dla samorządowej jednostki budżetowej w następstwie decyzji administracyjnej wydanej przez właściwy organ? 6.Czy wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług są darowizny nieruchomości gruntowych na rzecz innych jednostek samorządu terytorialnego?


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 143 § 1, art. 216 § 1, art. 217, art. 222, art. 239 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie stwierdza, że stanowisko Strony - przedstawione we wniosku z dnia ... który wpłynął w dniu ...o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie:

  1. opodatkowania podatkiem od towarów i usług pierwszych opłat i opłat rocznych z tytułu oddania nieruchomości gruntowych w wieczyste użytkowanie na podstawie zawartych z użytkownikami umów cywilnoprawnych lub aktów notarialnych jest prawidłowe,
  2. zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży samodzielnej nieruchomości gruntowej i sprzedaży prawa wieczystego użytkowania samodzielnej nieruchomości gruntowej na cele rolnicze jest prawidłowe,
  3. zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej w sytuacji równoczesnej sprzedaży budynku lub budowli trwale z tym gruntem związanych, zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawką 0% jest prawidłowe,
  4. opodatkowania podatkiem od towarów i usług ustanowienia prawa wieczystego użytkowania gruntu gdy równocześnie następuje sprzedaż budynku lub budowli trwale z gruntem związanych zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawką 0% jest prawidłowe,
  5. zwolnienia od podatku od towarów i usług rocznych opłat z tytułu ustanowienia trwałego zarządu dla samorządowej jednostki budżetowej w następstwie decyzji administracyjnej wydanej przez właściwy organ jest prawidłowe,
  6. wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług darowizny nieruchomości gruntowych na rzecz innych jednostek samorządu terytorialnego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Będzinie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W/w wniosek został uzupełniony w dniu 11.05.2005r.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie uznaje stanowisko Strony w zakresie:

Ad.1. opodatkowania podatkiem od towarów i usług pierwszych opłat i opłat rocznych z tytułu oddania nieruchomości gruntowych w wieczyste użytkowanie na podstawie zawartych z użytkownikami umów cywilnoprawnych lub aktów notarialnych na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług za prawidłowe wskazując:

Zgodnie z brzmieniem art. 71 ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste pobiera się pierwszą opłatę i opłaty roczne.

Pobieranie pierwszej opłaty rocznej za oddanie nieruchomości gruntowej w wieczyste użytkowanie oraz kolejnych opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego należy zakwalifikować jako odpłatne świadczenie usług.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Oddanie nieruchomości gruntowej w wieczyste użytkowanie nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów zawartej w cyt. wyżej przepisie nie daje bowiem prawa do rozporządzania gruntami jak właściciel ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w tym przepisie.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy. Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług, w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Usługa ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Ad 2. zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży samodzielnej nieruchomości gruntowej i sprzedaży prawa wieczystego użytkowania samodzielnej nieruchomości gruntowej na cele rolnicze na podstawie § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. za prawidłowe wskazując, co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Stosownie do brzmienia przepisów art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegać będzie dostawa gruntów zabudowanych i gruntów niezabudowanych, stanowiących tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. O przeznaczeniu gruntów niezabudowanych rozstrzyga plan zagospodarowania przestrzennego danego obszaru, a jeżeli brak jest takiego planu należy kierować się zapisami zawartymi w ewidencji gruntów.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%.

Zgodnie z brzmieniem § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze zm.) zwalnia się od podatku od towarów i usług zbycie prawa użytkowania gruntów przeznaczonych na cele rolnicze.

Ad 3. zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej w sytuacji równoczesnej sprzedaży budynku lub budowli trwale z tym gruntem związanych, zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawką 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. za prawidłowe wskazując:

Zgodnie z brzmieniem § 8 ust. 1 pkt 12 cytowanego powyżej rozporządzenia w sprawie VAT zwalnia się od podatku od towarów i usług zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budowli lub budynków, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%.

Ad. 4. opodatkowania podatkiem od towarów i usług ustanowienia prawa wieczystego użytkowania gruntu gdy równocześnie następuje sprzedaż budynku lub budowli trwale z gruntem związanych zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawką 0% za na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT za prawidłowe wskazując:

Ustanowienie prawa wieczystego użytkowania gruntu jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stanowi bowiem świadczenie usług zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, iż ustawodawca nie określił dla tej czynności obniżonej stawki VAT, ani też nie przewidział zwolnienia z opodatkowania tego rodzaju usługi zastosowanie znajdzie stawka podstawową w wysokości 22%.

Ad 5. zwolnienia od podatku od towarów i usług rocznych opłat z tytułu ustanowienia trwałego zarządu dla samorządowej jednostki budżetowej w następstwie decyzji administracyjnej wydanej przez właściwy organ na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT za prawidłowe wskazując:

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 i 5 cyt. powyżej ustawy o gospodarce nieruchomościami trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez państwową lub samorządową jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej. Za nieruchomość oddaną w trwały zarząd pobiera się opłaty roczne ustalone w decyzji (art. 82 cyt. powyżej ustawy).

W przedmiotowej sprawie Starosta oddaje w trwały zarząd nieruchomości samorządowej jednostce budżetowej.

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. gospodarki nieruchomościami.

Zadania te wykonuje zarząd powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu (art. 32 ust. 1, ust. 2 pkt 3 oraz art. 33 cyt. powyżej ustawy).

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT bez względu na cel lub rezultat tej działalności.

Jednocześnie w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Natomiast zgodnie z brzmieniem § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. powyżej rozporządzania w sprawie VAT stanowi, iż zwalnia się od podatku czynności wykonywane zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem oddanie w trwały zarząd przez Starostę z powiatowego zasobu nieruchomości w oparciu o przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami jest czynnością o której mowa w przepisie § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. powyżej rozporządzania w sprawie VAT tj. objętą zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Ad 6. wyłączenia z opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług darowizny nieruchomości gruntowych na rzecz innych jednostek samorządu terytorialnego za prawidłowe wskazując:

Z przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów.

Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów o której mowa w cyt. wyżej przepisie podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług należy rozumieć wszelkie inne przekazanie przez podatnika towarów bez wynagrodzenia, w tym darowizny na cele związane i niezwiązane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem – o ile podatnikowi z tytułu ich nabycia przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Wyjątek w tym zakresie stanowią jedynie darowizny towarów, których przekazanie wiąże się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, spełniające kryterium prezentów o małej wartości lub próbek (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

Z uwagi na fakt, iż stronie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych nieruchomości, a zatem darowizna nieruchomości gruntowej dokonywana na rzecz innych jednostek samorządu terytorialnego nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj