Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wołowie
PP 443/1/04/05
z 31 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443/1/04/05
Data
2005.03.31



Autor
Urząd Skarbowy w Wołowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania


Słowa kluczowe
plan zagospodarowania przestrzennego
sprzedaż gruntów
stawki podatku
zagospodarowanie przestrzenne


Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy prawidłowości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 22% w przypadku dostawy działek niezabudowanych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe i przeznaczonych pod komunikację publiczną drogową.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że kwestią sporną jest prawidłowe zastosowanie stawki podatku VAT w przypadku dostawy działek niezabudowanych przeznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego w części pod budownictwo mieszkaniowe, a w części pod komunikacje publiczną drogową.

Według wnioskodawcy dostawa terenu niezabudowanego przeznaczona pod zabudowę oraz dostawa działek niezabudowanych przeznaczonych pod komunikację publiczną drogową opodatkowana jest stawką 22%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art. 7 ust. 1 tej ustawy definiuje dostawę towarów jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast towarami w myśl art. 2 pkt 6 cytowanej ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na postawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Dla rozstrzygnięcia kwestii ewentualnego opodatkowania sprzedawanej nieruchomości gruntowej istotne jest ustalenie przeznaczenia sprzedawanego gruntu, tj. czy grunty podlegające zbyciu stanowią grunty budowlane lub przeznaczone są pod zabudowę.

O przeznaczeniu gruntu decyduje plan zagospodarowania przestrzennego.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają więc dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.), przez budowę należy rozumieć wykonanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast zgodnie z pkt 1 lit. b ww. artykułu, przez obiekt budowlany należy rozumieć budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami.

W myśl art. 3 pkt 3 ww. ustawy, przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany nie będący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak : lotniska, drogi (...)

Wobec tego, droga jest budowlą, a w celu jej budowy prowadzone będą roboty budowlane., które można rozpocząć na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę.

W związku z tym, teren przeznaczony pod komunikację drogową stanowi teren przeznaczony pod zabudowę.

Dostawa gruntów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę nie została wymieniona w katalogu towarów i usług, co do których stosuje się obniżone stawki podatku, więc dostawa przedmiotowych gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22 % stosownie do art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jeżeli z przedmiotowego planu wynika, że teren niezabudowany będący przedmiotem dostawy przeznaczony jest pod zabudowę, w tym przypadku pod budownictwo mieszkaniowe i pod komunikacje publiczną drogową, to podlega opodatkowaniu według stawki 22 %.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.

Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj