Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wołowie
PP 443/1/04/05
z 31 marca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443/1/04/05
Data
2005.03.31
Autor
Urząd Skarbowy w Wołowie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania
Słowa kluczowe
plan zagospodarowania przestrzennego
sprzedaż gruntów
stawki podatku
zagospodarowanie przestrzenne
Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy prawidłowości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 22% w przypadku dostawy działek niezabudowanych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe i przeznaczonych pod komunikację publiczną drogową.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że kwestią sporną jest prawidłowe zastosowanie stawki podatku VAT w przypadku dostawy działek niezabudowanych przeznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego w części pod budownictwo mieszkaniowe, a w części pod komunikacje publiczną drogową. Według wnioskodawcy dostawa terenu niezabudowanego przeznaczona pod zabudowę oraz dostawa działek niezabudowanych przeznaczonych pod komunikację publiczną drogową opodatkowana jest stawką 22%. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art. 7 ust. 1 tej ustawy definiuje dostawę towarów jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast towarami w myśl art. 2 pkt 6 cytowanej ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na postawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Dla rozstrzygnięcia kwestii ewentualnego opodatkowania sprzedawanej nieruchomości gruntowej istotne jest ustalenie przeznaczenia sprzedawanego gruntu, tj. czy grunty podlegające zbyciu stanowią grunty budowlane lub przeznaczone są pod zabudowę. O przeznaczeniu gruntu decyduje plan zagospodarowania przestrzennego. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu podlegają więc dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.), przez budowę należy rozumieć wykonanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Natomiast zgodnie z pkt 1 lit. b ww. artykułu, przez obiekt budowlany należy rozumieć budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami. W myśl art. 3 pkt 3 ww. ustawy, przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany nie będący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak : lotniska, drogi (...) Wobec tego, droga jest budowlą, a w celu jej budowy prowadzone będą roboty budowlane., które można rozpocząć na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. W związku z tym, teren przeznaczony pod komunikację drogową stanowi teren przeznaczony pod zabudowę. Dostawa gruntów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę nie została wymieniona w katalogu towarów i usług, co do których stosuje się obniżone stawki podatku, więc dostawa przedmiotowych gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22 % stosownie do art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jeżeli z przedmiotowego planu wynika, że teren niezabudowany będący przedmiotem dostawy przeznaczony jest pod zabudowę, w tym przypadku pod budownictwo mieszkaniowe i pod komunikacje publiczną drogową, to podlega opodatkowaniu według stawki 22 %. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.