Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sanoku
US.PDa-406/8/05
z 29 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PDa-406/8/05
Data
2005.04.29



Autor
Urząd Skarbowy w Sanoku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
środki pomocowe


Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenia z tytułu umów o dzieło i umów zleceń oraz umów o zakup praw autorskich wypłacane ekspertom krajowym i zagranicznym ze środków programu PHARE w ramach realizacji projektu "Rozwój społeczno-gospodarczy w oparciu o posiadane dziedzictwo kulturowe regionu. Sanocki Park Dziedzictwa Kulturowego" są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) oraz art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w odpowiedzi na pisemny wniosek płatnika - G. z dnia 10.03.2005 r., złożony do tut. organu podatkowego w dniu 11.03.2005 r., uzupełniony pismem z dnia 24.03.2005 r., o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku, po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy oraz obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

W dniu 11.03.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego pisemny wniosek płatnika - G. o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wnioskodawca pyta: czy wynagrodzenia z tytułu umów o dzieło i umów zleceń oraz umów o zakup praw autorskich wypłacane ekspertom krajowym i zagranicznym ze środków programu PHARE w ramach realizacji projektu "Rozwój społeczno-gospodarczy w oparciu o posiadane dziedzictwo kulturowe regionu. Sanocki Park Dziedzictwa Kulturowego" są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Składając zapytanie płatnik jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie (art. 14a § 2 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa). Z uwagi na to, że złożony wniosek nie zawierał wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego, nie określał kto zwraca się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, a także nie zawierał oświadczenia, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, tut. organ podatkowy wystosował wezwanie z dnia 18.03.2005 r. do usunięcia braków w piśmie, wyznaczając ustawowy termin 7 dni. Wezwanie doręczone zostało dnia 21.03.2005 r. W wykonaniu wezwania, dnia 24.03.2005 r do tut. organu wpłynęło pismo, w którym wyjaśniono cyt.:

    "
  • środki programu PHARE 2002 pochodzą z Krajowego Funduszu Dotacji Inwestycyjnych ze środków Unii Europejskiej,
  • środki przydzielane są przez Władzę Wdrażającą Programu Współpracy Phare Program dla Polskiej Granicy Wschodniej,
  • bezpośrednio objętym programem PHARE finansowania z bezzwrotnej pomocy są osoby fizyczne:
    - Eksperci Krajowi: (...),
    - Eksperci Zagraniczni,
  • umowy o dzieło oraz umowy zlecenia, a także o zakup praw autorskich zawiera G. z ww. ekspertami,
  • płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych jest G.,
  • Stowarzyszenie Euroregion - Karpaty w Rzeszowie pełni funkcję instytucji Władzy Wdrażającej Programu Współpracy Przygranicznej Phare na granicę polsko-ukraińską,
  • G. oświadcza, że w podejmowanej sprawie nie toczą się postępowania podatkowe."

Zdaniem G. w powyższej sprawie stosuje się przepisy prawa podatkowego, tj. art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176), a z zastosowania tych przepisów wynika, że dochody wymienionych ekspertów/konsultantów otrzymywane ze środków projektu są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym i nie podlegają wykazywaniu w deklaracjach podatkowych.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że G. jest realizatorem projektu ze środków Unii Europejskiej. Wykonanie konkretnych prac dot. realizacji projektu "Rozwój społeczno-gospodarczy w oparciu o posiadane dziedzictwo kulturowe regionu. Sanocki Park Dziedzictwa Kulturowego" nastąpi przez osoby fizyczne w oparciu o zawarte umowy zlecenia, o dzieło, a także o zakup praw autorskich. Środki finansowe otrzymywane w ramach w/w programu pochodzą z Unii Europejskiej i przydzielane są przez Władzę Wdrażającą Program Współpracy Phare - Program dla Polskiej Granicy Wschodniej. Natomiast Stowarzyszenie Euroregion-Karpaty w Rzeszowie pełni funkcję instytucji Władzy Wdrażającej Program Współpracy Przygranicznej Phare na granicę polsko-ukraińską. Zdaniem wnioskodawcy wynagrodzenia wypłacane osobom fizycznym, z którymi zawarto umowy zlecenia i o dzieło, a także o zakup praw autorskich na realizację powyższego projektu korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.

Po wnikliwej analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe. Zgodnie z przepisami art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Aby więc skorzystać w 2005 r. ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:

  1. środki finansowe muszą pochodzić od rządów państw obcych, instytucji finansowych itd.,
  2. podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W związku z powyższym dochody osób fizycznych, jeżeli spełniają powyższe kryteria, tj. związane są z bezpośrednią realizacją programu, finansowane są z ww. bezzwrotnych środków otrzymywanych przez osobę prawną - wypłacane zarówno pracownikom, jak i podatnikom realizujących powyższy cel w ramach innych umów zawartych z osobą prawną (np. umowy zlecenia, o dzieło), korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie ww. przepisów.

Odnosząc się do ww. dochodów uzyskanych przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w Polsce - w związku ze zwolnieniem tych dochodów z opodatkowania - na płatniku nie ciąży obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia na rachunek Urzędu Skarbowego zaliczek na podatek dochodowy. Jednakże przychody ww. osób sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej należy wykazać w informacji o dochodach PIT-11/8B - zgodnie z art. 42 ust. 5 ww. ustawy. Natomiast do dochodów osób zagranicznych (nierezydentów) zastosowanie mają przepisy art. 42 ust. 2 pkt 2, ust. 4 i 6 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 42 ust. 2 pkt 2 stanowi, że w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1 są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych imienne informacje o wysokości przychodu, sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4. W myśl art. 42 ust. 4 cyt. ustawy, na pisemny wniosek podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, płatnik, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, jest obowiązany do sporządzenia i przesłania podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imiennej informacji, o której mowa w ust. 2 pkt 2 (formularz IFT-1/IFT-1R). Zgodnie z art. 42 ust. 6 ww. ustawy informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 2, sporządzają i przekazują również podmioty, o których mowa w art. 41, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku, o którym mowa w art. 29 - 30a. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

Reasumując, wynagrodzenia osób fizycznych wymienionych w piśmie z dnia 10.03.2005 r. płatne ze środków pomocowych Phare, które bezpośrednio realizują cel programu z bezzwrotnej pomocy na rzecz podatnika objętego programem pomocowym, na mocy przytoczonych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione są z tego podatku. Dochody te podlegają jednak wykazaniu w informacjach sporządzanych przez płatnika, stosownie do powołanych wyżej przepisów art. 42 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Tutejszy organ podatkowy informuje, iż dołączonych do wniosku załączników nie poddawano ocenie, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 ww. ustawy - jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj