Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście
PB2/415/56/03/GH
z 30 czerwca 2003 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PB2/415/56/03/GH
Data
2003.06.30
Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Podatek od należności licencyjnych
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników
Słowa kluczowe
certyfikat rezydencji
należności licencyjne
nierezydent
obowiązek płatnika
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
Pytanie podatnika
Jak należy opodatkować należności licencyjne przekazywane agentom reprezentującym właścicieli praw autorskich, nie będących rezydentami za korzystanie z ich praw?
Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście w odpowiedzi na pismo z 29.05.2003 r. działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), uprzejmie wyjaśnia: Dochód nierezydenta (osoby mającej siedzibę lub miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Wielkiej Brytanii) uzyskiwany z tytułu wykonywania przez Teatr na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej umowy licencyjnej dotyczącej wystawienia dzieła dramatycznego (...), jest dochodem z należności licencyjnych, o których mowa w art. 12 ust. 1-3 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 16 grudnia 1976 r. (Dz.U. z 1978 r. Nr 7, poz. 20), zwanej dalej umową. Wedle definicji art. 12 ust. 3 umowy, takimi należnościami są, m.in. „wszelkiego rodzaju należności wypłacane za użytkowanie lub prawo do użytkowania prawa autorskiego do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego". Jak należy rozumieć termin „należności licencyjne pochodzące z Umawiającego się Państwa", zostało to przedstawione w ust. 5: "Należności licencyjne uważa się za pochodzące z Umawiającego się Państwa, gdy dłużnikiem jest to Państwo, jego terenowy organ administracji lub władza lokalna albo osoba mająca w tym Państwie miejsce zamieszkania lub siedzibę. Jeżeli jednak osoba wypłacająca należności licencyjne bez względu na to, czy ma ona w Umawiającym się Państwie miejsce zamieszkania lub siedzibę, posiada w Umawiającym się Państwie zakład, w związku z którym powstał obowiązek płacenia należności licencyjnych i zakład sam ponosi te należności, wówczas uważa się należności licencyjne za pochodzące z tego Umawiającego się Państwa, w którym położony jest zakład”. Zatem należy stwierdzić, że w sprawie będącej przedmiotem zapytania, należności przekazywane przez Teatr są należnościami pochodzącymi z Polski, gdyż Teatr mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej, jest dłużnikiem właściciela praw majątkowych. Ustęp 2 w art. 12 jest przepisem szczególnym wobec ust. 1 i jego treść: „Jednakże takie należności mogą być także opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym powstały, i zgodnie z prawem tego Państwa, lecz podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 10% kwoty brutto tych należności" - wskazuje, że dopuszczalne jest opodatkowanie w Polsce (państwie źródła) taką stawką każdej należności, jeśli pochodzi ona z terytorium Polski i przekazywana jest właścicielowi-rezydentowi Wielkiej Brytanii, jeśli prawo polskie przewiduje opodatkowanie takiego przychodu. W pozostałych przypadkach należności przekazywane rezydentom brytyjskim, którzy są faktycznymi odbiorcami, lecz nie są właścicielami tych należności, podlegają opodatkowaniu wyłącznie na zasadach polskiego prawa podatkowego, czyli według stawki 20% podatku od kwoty brutto. Konwencje o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu mają charakter „ulg podatkowych", dlatego że ich poszczególne postanowienia zawierają pewne warunki, od wypełnienia których państwa-strony uzależniają możliwość korzystania przez podmioty konwencji z niższych (niż w prawie wewnętrznym) stawek podatkowych lub zwolnień (wyłączenia spod opodatkowania w danym państwie). Jeżeli dany podmiot nie spełnia warunków art. 12 umowy, to tego przepisu po prostu nie można zastosować; podatnik jest wtedy opodatkowany na podstawie prawa wewnętrznego danego kraju. Z całą pewnością należności licencyjne wypłacane innym podmiotom (niewłaścicielowi) nie mogą być kwalifikowane z tego powodu jako inne dochody, o których mowa w art. 22 umowy pt. Inne przychody". Ten przepis bowiem wyraźnie wskazuje, że „części dochodu osoby posiadającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, a należące do kategorii lub pochodzące ze źródeł, o których nie było mowy w poprzednich artykułach niniejszej Umowy, mogą być opodatkowane tylko w tym Państwie". O należnościach mowa jest w art. 12 tej umowy, i ta kategoria dochodu nie zmienia swej postaci (nie podlega innemu artykułowi) w traktacie przez to, że może otrzymywać go podmiot nie będący właścicielem. Urząd zwraca uwagę na definicję należności z ust. 3, podaną wyżej, która mówi, że należnościami licencyjnymi są „wszelkiego rodzaju należności", co oznacza, że każda próba zmiany kwalifikacji takiego dochodu w kategoriach umowy jest niedopuszczalna. Zmiana na inny rodzaj dochodu w pojęciu postanowień o poszczególnych rodzajach źródeł dochodów umowy, nastąpi tylko przy momencie wypełnienia przesłanek, wskazanych w art. 12 ust. 4 umowy, czyli w przypadku, kiedy nierezydent prowadzi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność zarobkową przez „zakład" położony na Jej terytorium („zakład" w rozumieniu art. 5 umowy), a prawa lub wartości majątkowe, z tytułu których wypłacane są należności licencyjne, rzeczywiście należą do tego „zakładu". W takim przypadku dochód ten będzie mógł zostać opodatkowany według polskiej ustawy podatkowej, którą może być nw. ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (bądź nw. ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych) na jej „zasadach ogólnych", tak jak dochód uzyskany z działalności gospodarczej lub jako przychód z samodzielnie wykonywanej działalności. Jeżeli podatnik jest właścicielem tych należności, i najpóźniej do dnia ich wypłaty przedłoży Teatrowi, będącemu płatnikiem w rozumieniu art. 8 Ordynacji podatkowej, certyfikat rezydencji, o którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zwanej dalej updop, lub certyfikat wskazany przez art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), to Teatr może, w zgodzie z art. 12 ust. 2 umowy, pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % kwoty brutto należności. Jeżeli Teatr nie jest w posiadaniu certyfikatów rezydencji podatników, którzy są właścicielami należności, to bezwarunkowo obowiązany był pobierać zryczałtowany podatek w stawce 20% od kwoty brutto wypłaty. Wobec powyższych obowiązków, płatnik winien dokładnie ustalić, jaki podmiot jest podatnikiem (dane osoby fizycznej lub osoby prawnej wymagane przez wzory deklaracji) - przy czym tut. Urząd podkreśla, że w tym przypadku agencja nie jest podatnikiem, ponieważ to nie ona osiąga przychód na terytorium RP - nie jest ona „beneficial owner", czyli podmiotem dysponującym tytułem prawnym do otrzymania takich przychodów. Przez „właściciela należności", wskazanego w umowie, należy pojmować osobę posiadającą prawo do pełnego decydowania o tym, kto i w jakim obszarze, czyli polach eksploatacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 ze zm.), dalej upapp, używa lub ma prawo dysponować danym majątkiem, tj., w tym stanie faktycznym, autorskimi prawami majątkowymi do utworu w świetle art. l upapp, jakim jest musical. Podmiot, który nie jest w możliwie najszerszym zasięgu władać, rozporządzać danym majątkiem (tu: tymi autorskimi prawami majątkowymi), nie może być uznany za „właściciela należności" w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Tut. Urząd nie podziela stanowiska jakoby wykładnia gramatyczna (językowa) była „wyłączną dla interpretacji umów o unikaniu wzajemnego opodatkowania". W odniesieniu do omawianej wyżej konwencji, jej art. 3 ust. 2 wyraźnie określa, że „przy stosowaniu niniejszej Umowy przez Umawiające się Państwo, jeżeli z kontekstu nic innego nie wynika, każde inaczej nie zdefiniowane określenie ma takie znaczenie, jakie przyjmuje się według prawa danego Państwa w zakresie podatków, które są przedmiotem niniejszej Umowy". |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.