Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.I/415/3/05
z 31 marca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.I/415/3/05
Data
2005.03.31
Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
bezpieczeństwo i higiena pracy
ekwiwalent pieniężny
odzież
odzież ochronna
Pytanie podatnika
Czy zgodnie ze znowelizowanym w 2005 r. przepisem art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ekwiwalent pieniężny za pranie odzieży roboczej jest wolny od podatku?
Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 21 ust. 1 pkt 11 z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku P. sp. z o.o. z dnia 31.01.2005 r. (data wpływu do Urzędu 11.02.2005 r., znak: 411/01/05), uzupełnionego pismem z dnia 10.03.2005 r. (znak: BRW 876/03/w/BRW/05, które wpłynęło do Urzędu w dniu 16.03.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż spółka jako zakład pracy wypłaca pracownikom ekwiwalent pieniężny za pranie odzieży roboczej na podstawie art. 237 § 3 kodeksu pracy. Przyczyną, która skłoniła spółkę do wystąpienia z niniejszym wnioskiem jest zmiana brzmienia przepisu art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązująca od 1.01.2005 r. Dotychczasowa regulacja w sposób enumeratywny wymieniała ekwiwalent za pranie, w związku z czym stosowanie przepisu nie powodowało żadnych wątpliwości i nie wymagało interpretacji. Nowa redakcja przepisu, który został sformułowany w sposób bardziej ogólny oznacza zdaniem jednostki, iż ekwiwalent za pranie odzieży ma charakter ekwiwalentu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1.01.2005 r., ponieważ przysługuje on na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, tj. przepisów działu dziesiątego kodeksu pracy. Z dniem 1.01.2005 r., mocą art. 1 pkt 7 lit. a tiret drugie ustawy z dnia 18.11.2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004 r. Nr 263, poz. 2619) zmieniony został art. 21 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z nowym brzmieniem wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Powyższy przepis obowiązujący w 2005 r. nie dokonuje podziału ekwiwalentów, a także nie wymienia w swej treści ekwiwalentu za pranie odzieży roboczej, za używanie odzieży i obuwia własnego zamiast roboczego. Stanowi jedynie, iż przesłanką do ich zwolnienia od podatku jest to, aby przysługiwały na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, a zasady ich przyznawania wynikały z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Przepisy o bezpieczeństwie i higienie pracy, do których odwołuje się przedmiotowe zwolnienie to przede wszystkim przepisy zawarte w dziale X ustawy z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.). Z regulacji zawartych w tym dziale wynika, że pracodawca ma obowiązek nieodpłatnego zapewnienia pracownikom odzieży i obuwia roboczego, spełniających wymagania określone w Polskich Normach, jeżeli odzież własna może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu oraz ze względu na wymaganie technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy (art. 2373 § 1 kodeksu pracy). Jednocześnie przewidziano, że pracodawca może ustalić stanowiska, na których za zgodą pracowników będą oni używali własnej odzieży i obuwia roboczego, spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy. Wówczas pracownikowi, który wyrazi zgodę na używanie własnej odzieży oraz obuwia roboczego pracodawca wypłaca ekwiwalent pieniężny w wysokości uwzględniającej ich aktualne ceny (art. 237#61448; § 4 kodeksu pracy). Z powyższego wynika, iż ekwiwalent pieniężny za pranie odzieży roboczej oraz za używanie odzieży i obuwia własnego zamiast roboczego przysługuje na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy. Przepisy te są przepisami rangi ustawowej i określają jednocześnie zasady przyznawania przedmiotowych ekwiwalentów. Reasumując, ekwiwalenty pieniężne za pranie odzieży roboczej przyznawane na podstawie ww. przepisów kodeksu pracy korzystają w 2005 r. ze zwolnienia od podatku dochodowego. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w aktualnym stanie prawnym. Zgodnie z przepisami art. 14b § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Natomiast zgodnie z art. 14b § 2 ordynacji podatkowej jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.