Interpretacja Urzędu Skarbowego w Prudniku
PP-406/25/AZ/05
z 1 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-406/25/AZ/05
Data
2005.06.01



Autor
Urząd Skarbowy w Prudniku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
apteka
działalność handlowa
działalność statutowa
działalność zwolniona od opodatkowania
kościelne osoby prawne
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
prowadzenie działalności gospodarczej
Ustawa o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej


Pytanie podatnika
Czy podlega opodatkowania podatkiem od towarów i usług działalność polegająca na prowadzeniu apteki przez Dom Zakonny.


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art.14a §1 i §4 oraz art.216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. nr 8 poz.60 z 2005 r), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w piśmie Nr L.dz. 12/04/05 z dnia 15.04.2005r. (data wpływu 18.04.2005r.) uzupełnionym pismem Nr L.dz. 15/04/05 z dnia 25.04.2005r. (data wpływu 27.04.2005r.) oraz pismem Nr L.dz. 15a/04/05 z dnia 29.04.2005r o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług prowadzonej przez Dom Zakonny ......... działalności - prowadzenie apteki.

U Z A S A D N I E N I E

Na podstawie art.14a §1 cytowanej w sentencji Ustawy z dnia 29 sierpnia1997r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art.14a §4 Ordynacji podatkowej - następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W dniu 18 kwietnia 2005r. do tutejszego organu wpłynął wniosek Domu Zakonnego ... datowany na dzień 15.04.2005r. w sprawie udzielenia interpretacji przepisów prawa podatkowego. Przedmiotowy wniosek nie spełniał jednak wymogów formalnych określonych przepisami prawa stąd też tutejszy organ pismem Nr PD-I/423-5/1/MG/05 z dnia 20.04.2005r. wezwał Dom Zakonny do uzupełnienia wniesionego wniosku pouczając, iż nie zastosowanie się do wezwania w wyznaczonym terminie skutkować będzie pozostawieniem podania bez rozpatrzenia.

Wypełniając powyższe żądanie uzupełniono złożony wniosek wnosząc dodatkowo pismo Nr L.dz. 15/04/05 z dnia 25.04.2005r. (data wpływu 27.04.2005r.) oraz pismo Nr L.dz. 15a/04/05 z dnia 29.04.2005r., w których Dom Zakonny zwrócił się o potwierdzenie zajętego w sprawie stanowiska zgodnie z którym prowadzenie niegospodarczej działalności z mocy prawa nie podlega żadnym rozliczeniom podatkowym z Urzędem Skarbowym. Przy tym wskazano na okoliczność prowadzenia działalności w zakresie apteki, z której dochód przeznaczany jest na działalność statutową tj. charytatywno - opiekuńczą Domu Zakonnego.

Jednakże Dom Zakonny stoi na stanowisku, że nie prowadzi działalności gospodarczej a zatem zwolniony jest od opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z art.55 ust.2 ustawy z dnia 17 maja 1989r o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. nr 29, poz.154 ze zm.) i nie ma obowiązku prowadzenia wymaganej dokumentacji podatkowej.

O słuszności tego stanowiska przemawiać miałoby m.in. stanowisko Episkopatu Polski, które załączono do pisma z dnia 25.04.2005r. Przedstawiając okoliczności sprawy Dom Zakonny wskazał m.in. na przepisy cyt. ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, jak również na wyjaśnienie wydane przez Ekonoma Konferencji Episkopatu Polski nr 326 na Zebraniu Plenarnym KEP w Warszawie.

Odpowiadając na wyżej przedstawione zagadnienie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, co następuje:

W świetle art.15 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz.535, z późn. zm.) podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, która obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, równiej wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art.5 ust.1 pkt.1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Wyżej wymienione czynności podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

Przez dostawę towarów (art.7 ust.1 ustawy) rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o których mowa w art.5 ust.1 pkt.1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7 tej ustawy, w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa, co wynika z brzmienia art.8 ust.1 pkt.3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy dodatkowo zaznaczyć, iż pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w przepisach art.2 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz.1807 ze zm.) zgodnie z którym działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Zaś przedsiębiorcą w rozumieniu ww. ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nie będąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą (vide art.4).

W myśl natomiast art.8 ust.1 ustawy z dnia 17 maja 1989r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. nr 29, poz.154 ze zm.) osobami prawnymi są m.in. następujące personalne jednostki organizacyjne Kościoła:

1) Ordynariat Polowy,

2) kapituły,

3) parafie personalne,

4) Konferencja Wyższych Przełożonych Zakonnych Męskich,

5) Konferencja Wyższych Przełożonych Zakonnych Żeńskich,

6) instytuty życia konsekrowanego (instytuty zakonne i instytuty świeckie) oraz stowarzyszenia życia apostolskiego; te instytuty i stowarzyszenia zwane są dalej "zakonami",

7) prowincje zakonów,

8) opactwa, klasztory niezależne, domy zakonne ,

9) wyższe i niższe seminaria duchowne diecezjalne...).

Reasumując, prowadzenie przez Dom Zakonny ... działalności gospodarczej w postaci prowadzenia apteki (co wynika z wniosku) nie podlega wyłączeniu z pod opodatkowania uregulowanego przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy dodatkowo zaznaczyć, iż na podstawie art.55 ust.1 powołanej powyżej ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, majątek i przychody kościelnych osób prawnych podlegają ogólnym przepisom podatkowym z wyjątkami określonymi w ust 2-6. Dom Zakonny zatem jako osoba prawna podlega zarówno przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jak i przepisom ustawy o podatku od towarów i usług (ww. przepisy są powtórzeniem rozwiązań zawartych w art.13 ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania)

Wątpliwości interpretacyjne w ocenie tutejszego organu są wynikiem mylnego utożsamiania przez Dom Zakonny przeznaczania dochodów uzyskiwanych z prowadzenia apteki z realizacją celów statutowych. Cel i formy działania Domu Zakonnego określone zostały w statucie. Jednakże z treści § 13 statutu wynika, że gromadzenie środków finansowych służących realizacji założonych celów statutowych następuje w wyniku uzyskania dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej (...).

Należy tutaj również wyjaśnić, że zarówno ustawa o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jak też ustawy: o podatku dochodowym od osób prawnych jak również o podatku od towarów i usług nie wyjaśniają pojęcia "działalność niegospodarcza", czy też "niegospodarcza działalność statutowa". Mając jednak na względzie zdefiniowanie w art.2 ust.1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jak również w art.15 ust.2 ustawy o VATpojęcia "działalność gospodarcza", należy posłużyć się do oceny charakteru danej działalności wnioskowaniem a contario, uwzględniając przy tym fakt, że w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych zawężono to pojęcie w porównaniu z ustawą o gwarancjach wolności sumienia i wyznania poprzez dodanie przymiotnika "statutowa".Przywileje podatkowe wynikające zatem z uregulowań zawartych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą więc dotyczyły tylko dochodów kościelnej osoby prawnej z takiej działalności niegospodarczej, która znajduje odzwierciedlenie w prawie wewnętrznym danego kościoła, czy związku wyznaniowego.

Należy zaznaczyć, iż ww. przywilejów nie należy rozciągać na przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. Ustawodawca bowiem zarówno w przepisach samej ustawy jak również przepisach wykonawczych nie przewidział zwolnień przychodów uzyskiwanych przez kościelne osoby prawne z opodatkowania podatkiem od towarów i usług niezależnie od charakteru uzyskanych dochodów tj. pochodzących z działalności gospodarczej czy też niegospodarczej działalności statutowej.

Wobec powyższego tutejszy organ nie może potwierdzić stanowiska zajętego przez Dom Zakonny ... , uznając przy tym za zasadny pogląd wyrażony w wyjaśnieniu Episkopatu Polski, że prowadzona działalność społecznie użyteczna powinna być prowadzona pod formułą niegospodarczej działalności statutowej. Niemniej jednak okoliczności faktyczne przedstawione w sprawie jednoznacznie wskazują, że realizacja celów charytatywno - opiekuńczych prowadzona jest m.in. poprzez działalność gospodarczą (apteka).

Uzyskane z tego tytułu przychody podlegają w całości opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w zakresie i na zasadach uregulowanych przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz.535, z późn. zm.). Mając zatem na względzie prowadzoną przez Dom Zakonny ... działalność gospodarczą Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, iż w tym zakresie istnieje obowiązek prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy ustawy Ordynacja podatkowa, jak też obowiązek składania deklaracji podatkowych zgodnie z przepisami art. 99 i art.103 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego w ocenie tutejszego organu stanowisko zajęte przez Dom Zakonny ... jest nieprawidłowe

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania ww. przepisów w zakresie podatku od towarów i usług. Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, bądź zmiana przepisów może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika.

Stosownie do treści art.14b §1 Ordynacji podatkowej: interpretacja o której mowa w art.14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Zgodnie z art.14b §2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art.14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5.

Na niniejsze postanowienie w trybie art.14a §4 i art.236 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Tutejszego Urzędu wniesione w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art.236 §2 pkt.1 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie zgodnie z art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art.1 ust.1 pkt.1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz.U. nr 253 poz.2532 ) zażalenie podlega opłacie skarbowej. Wysokość stawek tej opłaty określona została w załączniku do ww. ustawy i wynosi 5 zł od podania oraz 50 gr. od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj