Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
PV/443-61/IV/2005/MS
z 27 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PV/443-61/IV/2005/MS
Data
2005.04.27



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku


Słowa kluczowe
eksport towarów
zwrot podatku od towarów i usług
zwrot różnicy podatku


Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z zapytaniem o określenie dokumentów wymaganych w celu udowodnienia zasadności zwrotu podatku VAT w trybie art. 87 ust. 2 ustawy o VAT.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia dokumentów wymaganych w celu udowodnienia zasadności zwrotu podatku VAT w trybie art. 87 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Podatnik dokonuje sprzedaży nowych samochodów osobowych i ciężarowych. Podatnik zamierza dokonywać sprzedaży w/w pojazdów na Ukrainę.

Podatnik zwraca się z zapytaniem o określenie dokumentów wymaganych w celu udowodnienia zasadności zwrotu podatku VAT w trybie art. 87 ust. 2 ustawy o VAT.

Zdaniem Podatnika, dokumentami wystarczającymi do uznania zwrotu podatku za zasadny, są kopie faktur oraz listów przewozowych.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawne, tut. Organ stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy o VAT, z zastrzeżeniem ust. 3, zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Natomiast z treści przepisu art. 87 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż zwrot różnicy, o którym mowa w art. 87 ust. 2 stanowi w okresie rozliczeniowym nadwyżka kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 nad kwotą podatku należnego.

Mając powyższe na uwadze, tut. Organ stwierdza, iż na zasadność zwrotu będą miały wpływ wszystkie czynności dokonane przez Podatnika w danym (całym) okresie rozliczeniowym, a nie pojedyncze czynności wykonywane przez Podatnika w trakcie tego okresu – dopiero kumulacja wszystkich dokonanych czynności - mająca odzwierciedlenie w deklaracji, o której mowa w art. 99 ustawy o VAT sporządzonej na podstawie ewidencji, o której mowa w art. 109 – stanowić może o występowaniu przedmiotowej nadwyżki, do której zwrotu na podstawie art. 87 ust. 1 Podatnikowi przysługuje prawo.

Jednocześnie tut. Organ stwierdza, iż dla wyrażonego przez Podatnika zamiaru dokonywania eksportu przedmiotowych towarów na Ukrainę powołanie się na analogię do wewnątrzwspólnotowej dostawy w zakresie dokumentacji jest nieprawidłowe. O ile w przypadku braku posiadania wymaganej przez przepisy ustawy o VAT dokumentacji w czynnościach wewnątrzwspólnotowej dostawy i eksportu umożliwiającej zastosowanie preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% konsekwencje są jednakowe – konieczność zastosowania stawki podatku właściwej dla czynności dokonanej na terytorium kraju, o tyle zakresy dokumentacji stanowiące podstawę do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% są różne.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz dokonywany jest przez

  1. dostawcę lub w jego imieniu, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub w jego imieniu.

Stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o VAT w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0 %. Natomiast, w myśl art. 41 ust. 6 stawkę podatku 0 % stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa m.in. w ust. 4, pod warunkiem że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 7 ustawy o VAT, jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0 %, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres. W razie nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju. Stosownie do art. 41 ust. 8 przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu. W myśl ust. 9 otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty złożonej deklaracji podatkowej, w której wykazał dostawę towarów.

Tut. Organ zauważa, iż dokumentem celnym potwierdzającym procedurę wywozu jest Jednolity Dokument Administracyjny - SAD. Podkreślenia wymaga fakt, iż dla polskiej administracji celnej wiążące są przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakie powinno spełniać zgłoszenie celne (Dz.U. Nr 94, poz. 902 z późn. zm.), które określając treść jednolitego dokumentu administracyjnego (SAD) w §3 odwołuje się do stosownych przepisów organów Wspólnoty.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj