Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-1/415/3/2005
z 16 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-1/415/3/2005
Data
2005.03.16



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
adaptacja
budynek usługowy
koszty uzyskania przychodów
remonty


Pytanie podatnika
Czy nakłady na prace remontowo-budowlane, a w szczególności remont dachu, historycznej elewacji wraz z wymianą okien można zakwalifikować jako jednorazowy koszt uzyskania przychodu?


W dniu 10.02.2005 roku złożyli Państwo do tut. Urzędu wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodu poniesionych wydatków z tytułu prac remontowo-budowlanych, w związku z adaptacją obiektu zabytkowego budynku hali przemysłowej wykorzystywanym na cele handlowo-usługowe.

Ze stanu faktycznego zawartego we wniosku wynika, że jako wspólnicy spółki cywilnej X wnieśliście aportem do użytku zabytkowy budynek hali przemysłowej. W związku z adaptacją obiektu na cele handlowo-usługowe, wykonane zostały prace polegające na:
pkt I
- wymianie okien historycznych, żeliwnych na aluminiowe odtwarzając ich pierwotny wygląd,
- remoncie pokrycia dachowego poprzez wymianę zużytej warstwy termoizolacyjnej (płyty pilśniowej) na stosowaną współcześnie wełnę mineralną. Starą papę zastąpiono nową,
- naprawie zniszczonych detali architektonicznych elewacji-odtworzeniu ich stanu pierwotnego oraz wymianie tynków historycznych elewacji, obiektu wpisanego na listę Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków,oraz
pkt II
robotach budowlanych w zakresie tynków wewnętrznych wraz z ociepleniem od wewnątrz, wyburzenia oraz nowych aranżacji wnętrz, wymiany instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej i ogrzewania, remontu parkingu jako modernizacji i ulepszenia stanu pierwotnego.

W złożonym zapytaniu wyrażacie Państwo własne stanowisko w przedmiotowej sprawie, zgodnie z którym prace wymienione w pkt I przyjęto jako remontowe, stanowiące jednorazowy koszt uzyskania przychodu. Natomiast prace wymienione w pkt. II jako prace modernizacyjne podlegające amortyzacji przez okres 10 lat.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji remontu, dlatego w odniesieniu do remontu należy stosować definicję sformułowaną w przepisach prawa budowlanego. Zgodnie z definicją remontu określoną w przepisie art. 3, pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku prawo budowlane (Dz.U. z 2003 roku, Nr 207, poz. 2016 ze zm.) remontem są roboty budowlane wykonywane w istniejącym obiekcie budowlanym polegające na odtworzeniu pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego, a niestanowiące bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Tak więc wyroby budowlane użyte do wymiany zużytych elementów środka trwałego na nowe, wykonane z nowocześniejszych materiałów, nie zmieniają charakteru wykonanych prac, należy bowiem uwzględniać zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i postęp techniczny.

W świetle powołanych wyżej kryteriów dokonana przez Państwa wymiana zużytych elementów budynku tj. okien, pokrycia dachowego oraz naprawa zniszczonych detali architektonicznych elewacji - odtworzeniu ich stanu pierwotnego oraz wymianie tynku w miejscach historycznej elewacji, przy zastosowaniu materiałów budowlanych o lepszych parametrach, uwzględniających postęp techniczny, nie zmieniających jednak charakteru i funkcji środka trwałego, w myśl obowiązujących przepisów art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają zaliczeniu bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Reasumując - wydatki na remont mogą być zaliczone w dniu poniesienia do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem, że efektem wykonanych prac nie jest zwiększeniem wartości technicznej, użytkowej a w konsekwencji - wartości początkowej środka trwałego, stanowiącej podstawę naliczenia odpisów amortyzacyjnych.

W świetle art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. c) do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych stanowiącą podstawę naliczenia odpisów amortyzacyjnych.

Jeśli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wówczas wartość początkowa tych środków trwałych, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500,00 zł i można je zaliczyć do kosztów tylko pośrednio poprzez odpisy amortyzacyjne. Ulepszenie środka trwałego powoduje wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Poniesione wydatki na roboty budowlane: w tym tynki wewnętrzne wraz z ociepleniem od wewnątrz, wyburzenia oraz nowe aranżacje wnętrz, wymiana instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej i ogrzewanie, remont parkingu, stanowią o ulepszeniu budynku, które zwiększają wartość początkową budynku i winny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne.

Jednocześnie nadmienia się, że przed zakwalifikowaniem określonych wydatków do inwestycji lub remontów należy każdorazowo w stosunku do konkretnego środka trwałego przeanalizować zakres rzeczowych wykonywanych robót, porównując je do stanu istniejącego na podstawie dokumentacji technicznej a w przypadku wątpliwości co do prawidłowej kwalifikacji poniesionych wydatków oprzeć się na opinii biegłego do spraw budowlanych, który w oparciu o stosowne dokumentacje, oględziny wypowie się co do charakteru poniesionych nakładów.

Informuję się, że w myśl art. 14a § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa powyższa interpretacja dotyczy przedstawionego przez Państwo stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b §1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organ podatkowy i organ kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.

Od niniejszego postanowienia przysługuje Państwu prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj