Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/420-147-134/05/AJ
z 16 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/420-147-134/05/AJ
Data
2005.06.16



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
amortyzacja degresywna
amortyzacja liniowa
ewidencja środków trwałych
jazda
koszty uzyskania przychodów
metoda
odpisy amortyzacyjne
podwyższenie
samochód
stawka amortyzacyjna
ujawnienie
ulepszenie środka trwałego
użytkowanie (używanie)
używany środek trwały
współczynnik
zużycie


Pytanie podatnika
Czy przyjęte do ewidencji środków trwałych samochody, użytkowane uprzednio przez okres 6-11 miesięcy w celach testowych i demonstracyjnych, uznać - na podst. art. 16j ust. 2 pkt 1 updop - za używane środki trwałe i ustalić indywidualną stawkę amortyzacyjną wynoszącą 30 miesięcy, czy na podstawie art. 16i ust. 2 pkt 2 zastosować podwyższoną stawkę?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 04.05.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 06.05.2005 r.)

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie ze stanem faktycznym podanym we wniosku, Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa nowe samochody demonstracyjne służące klientom do jazd próbnych. Okres użytkowania samochodów demonstracyjnych wynosi od 6 do 11 miesięcy. Po tym okresie samochody są sprzedawane lub przyjmowane do ewidencji środków trwałych i amortyzowane.

Spółka wnosi o wyjaśnienie, czy przyjęte do ewidencji środków trwałych samochody, użytkowane uprzednio przez okres od 6 do 11 miesięcy w celach testowych i demonstracyjnych, uznać należy - na podstawie art. 16j ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - za używane środki trwałe, do amortyzacji których ustalić można indywidualną stawkę wynoszącą 30 miesięcy, czy też na podstawie art. 16i ust. 2 pkt 2 tej ustawy zastosować można podwyższoną stawkę amortyzacyjną o wskaźnik 1,4 (28 %)?

Podatnik stoi na stanowisku, że samochody należy uznać na podstawie art. 16j ust. 2 pkt 1 za używane środki trwałe, do amortyzacji których ustalić można indywidualną stawkę wynoszącą 30 miesięcy (40 %), wynikającą z art. 16j ust. 1 pkt 2.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nie podziela stanowiska Spółki wyrażonego we wniosku.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Nie uważa się jednakże za koszty uzyskania przychodu, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20.000 EURO przeliczonej na złote według kursu średniego EURO ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia przekazania samochodu do używania.

Odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej samochodów osobowych można dokonywać wyłącznie liniową metodą amortyzacji, druga z metod amortyzacji - amortyzacja degresywna - do amortyzowania samochodów osobowych stosowana być nie może. Wynika to wprost z przepisu art. 16k ust. 1 w/w ustawy, który pozwala ją stosować do m.in. środków transportu, z wyjątkiem samochodów osobowych.

Na podstawie art. 16i ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 16j-16ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1. Określona w Wykazie stawek amortyzacyjnych podstawowa stawka amortyzacyjna, która ma zastosowanie do dokonywania odpisów amortyzacyjnych w przypadku wszystkich samochodów wynosi 20%. Podatnik może jednak dokonywać odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej samochodów osobowych według innej stawki w dwóch opisanych poniżej przypadkach.

Po pierwsze, w myśl art. 16i ust. 2 pkt 2 podatnicy mogą podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki podwyższać dla maszyn, urządzeń i środków transportu, z wyjątkiem morskiego taboru pływającego, używanych bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych albo wymagających szczególnej sprawności technicznej, przy zastosowaniu w tym okresie współczynników nie wyższych niż 1,4.

Jak wynika z pkt 3 objaśnień do Wykazu stawek amortyzacyjnych, przez środki transportu (w tym samochody osobowe) wymagające szczególnej sprawności technicznej, o których mowa w art. 16i ust. 2 pkt 2 ustawy, rozumie się te z nich, które używane są w pracy na trzy zmiany, mimo że nie działają ze swej istoty w ruchu ciągłym, używane w warunkach terenowych, w warunkach leśnych, pod ziemią lub innych, wskazujących na bardziej intensywne zużycie.

Przepisy podatkowe nie precyzują natomiast warunków, w jakich środek trwały może być używany bardziej intensywnie niż w sposób przeciętny, bowiem tego rodzaju okoliczności wynikają z konkretnych (indywidualnych) warunków używania środka trwałego przez podatnika.

Zgodnie z art. 16i ust. 3 w razie wystąpienia lub ustania warunków uzasadniających podwyższenie stawek, stawki te ulegają podwyższeniu lub obniżeniu od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające te zmiany. Dodać należy, że w myśl art. 16i ust. 6 w przypadku podwyższenia stawek amortyzacyjnych podanych w Wykazie stawek amortyzacyjnych przy zastosowaniu współczynników określonych w ust. 2, należy dla poszczególnych środków trwałych stosować jeden wybrany współczynnik, przez który mnoży się stawkę amortyzacyjną właściwą dla danego środka trwałego, przyjętą z Wykazu stawek amortyzacyjnych.

Po drugie, na podstawie art. 16j ust. 1 ustawy dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, możliwe jest ustalanie indywidualnych stawek amortyzacyjnych. Stosując to rozwiązanie należy ustalić stawkę w takiej wysokości, aby okres amortyzacji nie był krótszy niż 30 miesięcy (art. 16j ust. 1 pkt 2).

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych samochody uważa się za używane, jeżeli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były wykorzystywane co najmniej przez okres 6 miesięcy, a za ulepszone, jeżeli przed wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych wydatki poniesione przez podatnika na ich ulepszenie, stanowiły co najmniej 20% wartości początkowej.

Ustawodawca umożliwia zatem zastosowanie odmiennych stawek amortyzacyjnych od tych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych.

Podatnik może zastosować podwyższoną lub indywidualną stawkę amortyzacyjną, jeżeli są spełnione warunki przewidziane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Podatnik powinien dokonać oceny, czy w danej sytuacji warunki te będą spełnione.

Aby skorzystać z możliwości ustalenia indywidualnej stawki do amortyzacji posiadanych pojazdów, Spółka powinna udowodnić, zgodnie z art. 16j ust. 2 pkt 1, że pojazdy te były wykorzystywane przed ich nabyciem przez okres co najmniej 6 miesięcy.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, samochody te są używane w okresie od 6 do 11 miesięcy, ale już po ich nabyciu przez Spółkę. Dopiero po tym okresie Spółka zamierza przyjąć te pojazdy do ewidencji środków trwałych.

Tymczasem, jak stanowi art. 16d ust. 2 składniki majątku, o których mowa w art. 16a-16c (środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne), wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego, o którym mowa w art. 16h ust. 1 pkt 4.

W związku z powyższym, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nie podziela stanowiska Spółki, że przyjęte do ewidencji środków trwałych samochody, użytkowane poprzednio przez okres od 6 do 11 miesięcy w celach testowych i demonstracyjnych, należy uznać na podstawie art. 16j ust. 2 pkt 1 za używane środki trwałe, do amortyzacji których wynoszącą 30 miesięcy (40 %), wynikającą z art. 16j ust. 1 pkt 2.

Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego i jest ważna w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania postanowienia. Interpretacja jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego.

Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.

Na podstawie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w terminie 7 dni od doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj