Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wejherowie
PP/443-30/05
z 20 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-30/05
Data
2005.05.20



Autor
Urząd Skarbowy w Wejherowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku


Słowa kluczowe
budowa budynków
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
obniżenie podatku należnego
środek trwały


Pytanie podatnika
Czy istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur zakupu, związanych z budową opisanego budynku, jako podatku naliczonego?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpoznaniu wniosku Podatnik 14.03.2005 r. o udzielenie pisemnej informacji w sprawie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizowanej inwestycji budowlanej

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Wnioskodawca podaje, iż jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w zakresie projektowania, kosztorysowania oraz nadzoru budowlanego, jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca informuje, iż od kwietnia 2005 r. zamierza rozpocząć budowę budynku wykorzystywanego w związku z prowadzoną działalnością. Pytający oświadcza ponadto, iż – zgodnie z załączoną do wniosku decyzją zatwierdzającą projekt budowlany – projekt nosi nazwę „projekt budynku mieszkalnego jednorodzinnego z częścią biurową”. Podatnik podaje jednocześnie, iż - mimo niejednoznacznej nazwy projektu – zamierza on w całości wykorzystywać przedmiotowy budynek do działań związanych z prowadzoną działalnością czemu, ze względów architektoniczno – budowlanych, nic nie stoi na przeszkodzie. Podatnik oświadcza, iż w przedmiotowym budynku (tzn. w jego tzw. części biurowej i mieszkalnej) mieścić się będzie siedziba prowadzonej przez niego firmy. W związku z powyższym w trakcie budowy Pytający zamierza całość podatku od towarów i usług zawartego na fakturach zakupu materiałów wykorzystywanych w ramach ww. inwestycji traktować jako podatek naliczony.

Wątpliwości pytającego budzi kwestia możliwości odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur zakupu, związanych z budową wyżej opisanego budynku, jako podatku naliczonego. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przedmiotowej sytuacji, wobec zamierzonego wykorzystywania wszystkich pomieszczeń budynku w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, przysługuje mu w - kwartale otrzymania faktury - prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur zakupu materiałów i usług związanych z wyżej opisaną inwestycją.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie wskazuje, iż aby podatnik mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie towaru lub usługi, muszą być kumulatywnie spełnione określone przesłanki wynikające z ustawy regulującej materię podatku od towarów i usług oraz z przepisów wykonawczych.

W myśl art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 12 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 – 7:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  2. a)z tytułu nabycia towarów i usług,
    b)potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    c)od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
    - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
  3. w przypadku importu – suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;
  4. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  5. kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Ze wskazanych wyżej przepisów wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tzn. takich czynności jak:

  • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  • eksport towarów,
  • import towarów,
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wskazana wyżej zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, czyli w przypadku wykorzystywania ich do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przepis art. 88 ust. 4 stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96 z wyłączeniem przypadków o których mowa w art. 86 ust. 20.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15 są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne z zastrzeżeniem ust. 3.

Ze wskazanych wyżej uregulowań wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie zarejestrowanemu podatnikowi podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy iż prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w różnych terminach (okresach) w zależności od źródła powstania podatku naliczonego oraz formy udokumentowania tego podatku. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zgodnie z ust. 10 cytowanego wyżej przepisu art. 86 powstaje:

  • w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt. 2 – 4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.
  • w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 – w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca;
  • w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu dotyczy – w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności;
  • w przypadku dokonania spisu z natury określonego w art. 113 ust. 5 i 7 – nie później niż w rozliczeniu za okres, w którym dokonano tego spisu;
  • w przypadku stosowania w imporcie towarów procedury uproszczonej, polegającej na wpisie do rejestru zgodnie z przepisami celnymi – za okres rozliczeniowy, w którym podatnik dokonał wpisu do rejestru; obniżenie kwoty podatku należnego następuje pod warunkiem dokonania przez podatnika zapłaty podatku wykazanego w tym rejestrze.

Tut. Organ podatkowy wskazuje również, iż aby podatnik mógł skorzystać z uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie określonej usługi lub towaru, faktura ta winna pochodzić od zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług oraz zawierać niezbędne, określone przepisami prawa, elementy. Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art.120 ust. 6.

W rozdziale 4 (§ 11 – 30) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku i usług (Dz. U. nr 97 poz. 971 ze zm.) określono szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania. Zgodnie z § 11 ust. 1 przywołanego wyżej rozporządzenia - prawo do wystawienia faktur VAT mają zarejestrowania podatnicy, jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej.

Z powyższego wynika zatem, iż podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie wówczas, gdy nabywane towary lub usługi zostały udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług.

Reasumując – aby podatnik mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie określonej usługi lub towaru, muszą koniunktywnie spełnione zostać co najmniej następujące przesłanki:

  1. Nabywany towar lub usługa wykorzystany zostanie do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych;
  2. Odliczenia może dokonać jedynie zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług;
  3. Odliczenia podatku naliczonego dokonać należy w określonym terminie, w zależności od źródła powstania podatku naliczonego oraz formy udokumentowania tego podatku;
  4. Nabycie towaru lub usługi winno być udokumentowane fakturą VAT zawierającą niezbędne elementy;
  5. Faktura VAT dokumentująca nabycie usługi pochodzić powinna od zarejestrowanego podatnika VAT czynnego, posiadającego numer identyfikacji podatkowej.

W przedstawionym wyżej stanie faktycznym – Wnioskodawca, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, podaje, iż zamierza rozpocząć budowę budynku, w całości wykorzystywanego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wątpliwości Pytającego dotyczą możliwości odliczania podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów lub usług związanych z przedmiotową budową.

W świetle wyżej przedstawionego stanu faktycznego i prawnego, fakt wykorzystywania nabywanych towarów lub usług do budowy budynku, który po zakończeniu inwestycji będzie wykorzystywany w całości w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pozwala Podatnikowi w określonych ustawą o podatku od towarów i usług warunkach, na obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur spełniających wymagania wynikające z w/wspomnianej ustawy.

W świetle powyższych ustaleń Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie uznaje stanowisko Wnioskodawcy, wyrażone w piśmie z dnia 14.03.2005 r. za prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj