Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPŁ/415-20/05/KMP
z 29 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPŁ/415-20/05/KMP
Data
2005.04.29



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
przychód z kapitału pieniężnego
świadczenia rzeczowe
udział
udział w zyskach osób prawnych
zryczałtowany podatek dochodowy


Pytanie podatnika
Czy wydatki na świadczenia rzeczowe dla członków Spółdzielni, pochodzące z utworzonego przez Spółdzielnię z nadwyżki bilansowej funduszu przeznaczonego na działalność społeczno-samorządową są "innymi przychodami z tytułu udziału w zyskach osób prawnych", a zatem podlegają 19%-towemu zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu od osób fizycznych?


P O S T A N O W I E N I E


Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm./ w związku ze złożeniem wniosku z dn. 07.04.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Spółdzielni


p o s t a n a w i a


- uznać stanowisko przedstawione przez płatnika w ww. wniosku za prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia z nadwyżki bilansowej tworzy fundusz przeznaczony na działalność społeczno-samorządową. Część środków z tego funduszu Spółdzielnia przeznacza na świadczenia rzeczowe dla członków Spółdzielni.

Płatnik twierdzi, iż te wydatki z punktu widzenia podatników (członków Spółdzielni) można, zgodnie z art. 30a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, traktować jako "inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych". W związku z tym według płatnika istnieje obowiązek odprowadzania od tych przychodów zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w wysokości 19% zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Składając przedmiotowy wniosek Spółdzielnia prosi o potwierdzenie prawidłowości zajętego stanowiska.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego wyjaśnia:

art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. "d" ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. Nr 14 z 2000 r., poz. 176 ze zm.) określa, że za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponieważ podstawą uzyskania świadczeń, o których mowa w przedmiotowym wniosku jest posiadanie udziałów w Spółdzielni to spełniają one przesłanki normy wyrażonej w powyżej przytoczonym przepisie.

W związku z tym zgodnie z art. 30a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Spółdzielnia ma obowiązek odprowadzić od tych świadczeń zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19%.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie informuje, iż:

1. interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez płatnika i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez składającego zapytanie;

2. interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej do momentu jej zmiany lub uchylenia;

3. nie będzie informował o zmianach stanu prawnego zaistniałych po dniu wydania interpretacji.

Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu oraz uzasadnienie przyczyn uznania interpretacji zawartej w niniejszym postanowieniu za niewłaściwą.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj