Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR2/443-246/05/MŻ
z 31 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR2/443-246/05/MŻ
Data
2005.05.31



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
drogi publiczne
grunty


Pytanie podatnika
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Gmina w związku z koniecznością rozbudowy i usprawnienia lokalnej infrastruktury drogowej przejmuje od Strony w trybie administracyjnym ( ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami) własność gruntu, z przeznaczeniem na cele publiczne (budowa drogi gminnej). Działka wydzielona pod drogę publiczną przejdzie z mocy prawa, na podstawie art. 98 ustawy o gospodarce nieruchomościami na własność Gminy z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stanie się ostateczna. Strona zrzekła się przysługującej jej rekompensaty za utracony w drodze decyzji administracyjnej grunt. W związku z tym zwróciła się o potwierdzenie stanowiska iż w przypadku przeniesienia własności gruntu przeznaczonego na cele publiczne w trybie przewidzianym w ustawie o gospodarce nieruchomościami będzie to czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Sp. z o.o., z dnia 05.05.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. potwierdzenie stanowiska iż w przypadku przeniesienia własności gruntu przeznaczonego na cele publiczne w trybie przewidzianym w ustawie o gospodarce nieruchomościami będzie to czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:


- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Gmina w związku z koniecznością rozbudowy i usprawnienia lokalnej infrastruktury drogowej przejmuje od Strony w trybie administracyjnym ( ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami) własność gruntu, z przeznaczeniem na cele publiczne (budowa drogi gminnej). Działka wydzielona pod drogę publiczną przejdzie z mocy prawa, na podstawie art. 98 ustawy o gospodarce nieruchomościami na własność Gminy z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stanie się ostateczna. Strona zrzekła się przysługującej jej rekompensaty za utracony w drodze decyzji administracyjnej grunt.

W związku z tym zwróciła się o potwierdzenie stanowiska iż w przypadku przeniesienia własności gruntu przeznaczonego na cele publiczne w trybie przewidzianym w ustawie o gospodarce nieruchomościami będzie to czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (w myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się także grunty).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Obejmuje ono, co wynika wprost z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy również przeniesienie z nakazu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

W świetle przedstawionych okoliczności przedmiotowa czynność, polegająca na przeniesieniu na Gminę (przejęcia przez nią) w oparciu o prawomocną decyzję administracyjną wydaną na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, a więc z nakazu organu władzy publicznej, wydzielonej na cele publiczne działki gruntu, wypełnia określone w ww. przepisach ustawy o podatku od towarów i usług znamiona czynności podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem. Przy tym okoliczność, iż Strona rezygnuje z przysługującego jej na mocy przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami wynagrodzenia (rekompensaty), nie zmienia odpłatnego charakteru tej czynności. Tym samym art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w tym wypadku nie ma zastosowania.

W świetle przedstawionych okoliczności przedmiotowa czynność, polegająca na przeniesieniu na Gminę (przejęcia przez nią) w oparciu o prawomocną decyzję administracyjną wydaną na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, a więc z nakazu organu władzy publicznej, wydzielonej na cele publiczne działki gruntu, wypełnia określone w ww. przepisach ustawy o podatku od towarów i usług znamiona czynności podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem. Przy tym okoliczność, iż Strona rezygnuje z przysługującego jej na mocy przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami wynagrodzenia (rekompensaty), nie zmienia odpłatnego charakteru tej czynności. Tym samym art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w tym wypadku nie ma zastosowania.

Zarówno nabycie własności (współwłasności) przedmiotowego gruntu, jak i jego późniejsze zbycie (przeniesienie) w związku z nakazem władzy publicznej, mieszczą się w tak rozumianej działalności gospodarczej Strony (Spółki z o.o.) jako podatnika od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.


P o u c z e n i e


Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa), w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj