Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UPO-443-75/05/DC
z 28 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UPO-443-75/05/DC
Data
2005.06.28



Autor
Urząd Skarbowy w Płocku


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
opodatkowanie
zarządzanie przedsiębiorstwem


Pytanie podatnika
• Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług, usług zarządzania świadczonych na podstawie umowy o zarządzanie.


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4, w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.), postanawia wydać pisemną interpretację, Panu x, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, oceniając stanowisko przedstawione, we wniosku z dnia 17.06.2005r., o udzielenie interpretacji, jako prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Pan x świadczy na rzecz spółki prawa handlowego usługi zarządzania oraz posiada wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Wpis ten jest wymagany w przypadku świadczenia usług w zakresie zarządzania - „podmiotowi zarządzającemu”, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz.U. Nr 26, poz. 306 ze zm.). Umowa o zarządzanie zawiera uregulowania dotyczące wynagrodzenia dla zarządzających, warunków wykonywania czynności zarządzania, natomiast w zakresie odpowiedzialności stanowi, iż zarządzający zobowiązani są do ubezpieczenia się na własny koszt od odpowiedzialności cywilnej w związku ze swoją działalnością za szkody powstałe w wyniku wykonywania funkcji w zarządzie, a nadto, że zarządzający ponoszą pełną odpowiedzialność za powierzone zadania i podjęte decyzje, z uwzględnieniem w tym zakresie powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności przepisów Kodeksu spółek handlowych i Kodeksu Cywilnego.

Podatnik uważa, iż umowa o zarządzanie łącząca go ze spółką spełnia kryteria wymienione w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, odnośnie uregulowań dotyczących wynagrodzenia, warunków wykonywania czynności zarządzania oraz uregulowań dotyczących odpowiedzialności członka zarządu za szkody wyrządzone w związku z pełnieniem funkcji w zarządzie, o czym świadczy redakcja § 2 ust. 5 umowy o zarządzanie oraz wymóg ubezpieczenia się. Za szkody wyrządzone przez członka zarządu osobom trzecim, zasadniczo odpowiada spółka, która następnie skieruje swoje roszczenie do członka zarządu. Odpowiedzialność członków zarządu regulują przepisy ustawy Kodeks spółek handlowych, w art. 293 § 1 zapisano, iż członek zarządu odpowiada wobec spółki, za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami umowy spółki, chyba że nie ponosi winy. Stosownie więc do w/w przepisu oraz zapisów umowy o zarządzanie, członek zarządu będzie odpowiadał za szkody wyrządzone osobie trzeciej. W kontekście powyższego, Podatnik stwierdza, iż jego przychody jako członka zarządu nie będą opodatkowane podatkiem VAT, w związku z czym nie będzie zobligowany do wystawiania Faktur VAT, a tym samym nie będzie miał prawa do dokonywania odliczeń podatku VAT.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:• Art. 15 ust. 1 i ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą, Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy, uzasadnionej w sposób następujący:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2 – 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonywanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich (art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy). W art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest między innymi mowa o przychodach uzyskiwanych z tyt. zawartych umów o zarządzanie, za wyjątkiem przychodów o których mowa w art. 13 pkt 7 tej ustawy.

W kontekście w/w przepisów jeżeli zawarł Pan umowę o zarządzanie, ze spółką prawa handlowego, a treścią umowy jest określenie warunków w jakich mają być wykonywane czynności, warunki wynagrodzenia, jak i ustalone warunki odpowiedzialności zlecającego wykonywanie tych czynności wobec osób trzecich (napisał Pan, iż w zakresie odpowiedzialności, jest Pan zobowiązany do ubezpieczenia się na własny koszt od odpowiedzialności cywilnej w związku ze swoją działalnością za szkody powstałe w wyniku wykonywania funkcji w zarządzie, a nadto, że ponosi Pan pełną odpowiedzialność za powierzone zadania i podjęte decyzje, z uwzględnieniem w tym zakresie powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności przepisów Kodeksu spółek handlowych i Kodeksu Cywilnego), nie jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług, bowiem w rozumieniu ustawy, wykonywane przez Pana czynności nie są uznane za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą.

W związku z powyższym, fakt wykonanych usług zarządzania na podstawie umowy o zarządzanie nie dokumentuje Pan Fakturą VAT, bowiem w takim przypadku, dokumentowanie wykonywanych czynności, odbywa się zgodnie z przepisami art. 87-90 ustawy – Ordynacja podatkowa, a co za tym idzie nie ma Pan prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku, nie rozpatrywał załączonej do wniosku umowy o zarządzanie, ponieważ interpretacja przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika we wniosku.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia tego stanu. Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w terminie 7 dni od daty doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku. (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy – Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj