Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I/415-50-110/05/ZDB
z 30 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I/415-50-110/05/ZDB
Data
2005.06.30



Autor
Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
bezrobocie
fundusz
Fundusz Pracy
koszt
koszty uzyskania przychodów
księgowanie kosztów
świadczenia
świadczenie pieniężne
wydatek


Pytanie podatnika
Czy wydatki sfinansowane ze środków Funduszu Pracy przyznane bezrobotnemu na rozpoczęcie działalności gospodarczej stanowią koszty uzyskania przychodu?


Działając na podstawie przepisów: art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych w indywidualnej sprawie, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź- Bałuty uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 01.06.2005r.

Wnioskiem z dnia 01.06.2005r. zwróciła się Pani z zapytaniem czy wydatki sfinansowane ze środków Funduszu Pracy przyznane bezrobotnemu na rozpoczęcie działalności gospodarczej stanowią koszty uzyskania przychodów.

W myśl art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20.04.2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.), prezydent ze środków Funduszu Pracy może przyznać bezrobotnemu jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej. Szczegółowe zasady dotyczące warunków trybu przyznawania przez prezydenta bezrobotnemu jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej określone zostały w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31.08.2004r w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy (Dz. U. 196, poz. 2018). Z przepisów tych wynika jednoznacznie, że środki te po spełnieniu określonych warunków są przeznaczane jedynie na określony rodzaj działalności, który bezrobotny zamierza podjąć. W związku z tym środki te nie stanowią przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lecz są przychodem z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Biorąc pod uwagę fakt, że przyznane środki nie były objęte zwolnieniem przedmiotowym przewidzianym w art. 21 ustawy, Minister Finansów wydał powołane przez Panią rozporządzenie z dnia 25.04.2005r w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) - ( Dz. U. Nr 70, poz. 630), w którym zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od tych środków. Należy zaznaczyć, że jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu, pod rygorem ich zwrotu, muszą zostać wykorzystane do utworzenia i rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, a zatem przyczyniają się do powstania źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednocześnie bezrobotny podejmując działalność może posiadać inne środki przeznaczone na ten cel. Oznacza to, że jeżeli przyznane środki w całości lub części zostaną przeznaczone na uruchomienie działalności, to wydatki na zakup towarów handlowych – o które się Pani pyta -- będą kosztem uzyskania przychodów z działalności gospodarczej pod warunkiem, że wybierze Pani opodatkowanie na zasadach ogólnych, zaprowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, a zakupione materiały i towary ujmie Pani w remanencie początkowym sporządzonym na dzień rozpoczęcia działalności. Natomiast po rozpoczęciu prowadzenia działalności zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki sfinansowane ze środków przyznanych Pani z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej, będą stanowiły koszt uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, gdy wydatki będą poniesione w celu osiągnięcia przychodów i nie będą jednocześnie wymienione w art. 23 cytowanej ustawy, który określa wydatki których do kosztów zaliczyć nie można.

Odpowiadając na drugie Pani pytanie należy zauważyć, że zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów „odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 22a – 22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od postawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie”. Przypomnieć należy, że środki z Funduszu Pracy otrzymuje osoba bezrobotna (podatnik), jednakże jak już wcześniej wykazano są to środki, które mogą być wykorzystane w sposób i na cele ściśle określone. W związku z tym jeżeli wydatki na zakup środków trwałych zostały sfinansowane ze środków, które podatnik otrzymał na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wówczas odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu.

Reasumując odpisy amortyzacyjne od nabytych środków trwałych z jednorazowej pomocy finansowej na podjęcie działalności gospodarczej, nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. Natomiast zakup towarów handlowych za w/w środki, stanowiący remanent na dzień rozpoczęcia zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów przy rozpoczęciu działalności gospodarczej na podstawie art. 24 ust. 2 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi koszt uzyskania przychodu przy wyliczeniu dochodu za dany rok podatkowy.

Tutejszy organ podatkowy informuje, iż w/w odpowiedź jest wiążąca tylko dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, nie jest natomiast wiążąca dla Podatnika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj