Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-80/12-5/BA
z 21 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-80/12-5/BA
Data
2012.05.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
akceptacja
faktura elektroniczna
odliczenia


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawidłowości akceptacji faktury wystawionej przez nabywcę.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2012 r. (data wpływu 23 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 lutego 2012 r. (data wpływu 24 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości akceptacji faktury wystawionej przez nabywcę – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości akceptacji faktury wystawionej przez nabywcę. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 lutego 2012 r. (data wpływu 24 lutego 2012 r.) o brakujące elementy wniosku powstałe przy jego wydruku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: E. lub Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania energii elektrycznej. W ramach swojej działalności, E. zbywa oraz w niektórych wypadkach nabywa energię elektryczną na X (dalej: X). Stronami przedmiotowych transakcji jest Spółka i Y (dalej: Y), który pełni funkcję giełdowej izby rozrachunkowej. Y jest odpowiedzialny za rozliczanie transakcji z rynku towarowego prowadzonego przez X. W związku z intensywną współpracą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej pomiędzy Spółką a Y, po obydwu stronach transakcji istnieje konieczność bieżącego wystawiania znacznej ilości faktur VAT potwierdzających sprzedaż lub zakup energii przez E, jak również dokumentujących wykonanie przez Y usług rozliczeniowych. Dotychczasowy tradycyjny obieg faktur papierowych między stronami polegający na ich drukowaniu przez sprzedającego, przesyłaniu pocztą oraz ręcznym wprowadzaniu do systemu księgowego przez kupującego, jest operacją pracochłonną, kosztowną, mogącą prowadzić do błędów i niepotrzebnie wydłużającą czas pomiędzy wystawieniem faktury a jej zaksięgowaniem.

W związku z powyższym Y wdrożył elektroniczny system wymiany faktur VAT (dalej: System), poprzez dedykowaną stronę www. System pozwala jednocześnie na wystawienie i wymianę faktur w procesie tzw. samofakturowania, w ramach którego Y może wystawiać faktury stwierdzające dokonanie na jego rzecz dostaw (np. energii). Faktury takie są następnie w Systemie akceptowane i pobierane przez podmioty, które podpiszą stosowną umowę w zakresie samofakturowania (w tym przez E.). Faktury, które są udostępniane za pośrednictwem Systemu, są fakturami elektronicznymi i są przechowywane w formie elektronicznej. Spółka dokonała akceptacji przedstawionego powyżej sposobu wymiany faktur z Y. Jednocześnie w dniu 8 lutego 2012 r. Spółka podpisała z Y umowę o samofakturowaniu, która efektywnie wejdzie w życie z dniem 1 marca 2012 r.

Wymiana faktur za pośrednictwem powyższego Systemu polega na umieszczaniu w formacie PDF na serwerze www administrowanym przez Y:

  1. faktur sprzedażowych wystawianych z tytułu świadczenia przez Y usług (lub dostawy energii) na rzecz Spółki,
  2. faktur sprzedażowych dokumentujących sprzedaż energii przez E. na rzecz Y wystawianych w Systemie samofakturowania przez Y jako nabywcę.

System umożliwia każdemu kontrahentowi Y dostęp tylko do jego faktur (tj. dokumentujących transakcje, w których dany podmiot jest stroną). W konsekwencji za pośrednictwem Systemu, Spółka ściąga wyłącznie faktury dotyczące transakcji z Y, których Spółka jest stroną i ma jednocześnie dostęp do faktur wystawianych w całym okresie obowiązywania umowy (tj. również do faktur archiwalnych).

Wskazany powyżej System działa na podstawie przygotowanego przez dział informatyczny Y dedykowanego oprogramowania do wymiany faktur, który to dział zajmuje się jednocześnie administrowaniem serwerem www, na którym zostało zainstalowane to oprogramowanie. Serwer www z aplikacją do wymiany faktur został udostępniony m.in. Spółce. Jest on zabezpieczony zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami dotyczącymi bezpieczeństwa stosowanymi na rynku, tj. np.: szyfrowana komunikacja odbywa się przez bezpieczny protokół HTTPS, serwer posiada certyfikat SSL potwierdzający wiarygodność stron internetowych (serwerów www) oraz zapewniający poufność danych przesyłanych pomiędzy zabezpieczoną stroną www a komputerami osób ją odwiedzających. Dostęp do serwera www jest limitowany - uprawnieni pracownicy Y, a także pracownicy Spółki (w odpowiedzi na pisemny wniosek) otrzymali indywidualne loginy i hasła dostępu. Serwer www loguje (zapisuje) wszystkie czynności wykonywane przez pracowników Spółki oraz Y korzystających z Systemu tak aby móc jednoznacznie potwierdzić fakt oraz dokładny czas odebrania faktury VAT przez Spółkę. Raport dotyczący aktywności zalogowanego użytkownika Systemu jest dostępny w dowolnym momencie na żądanie organu podatkowego.

Poniżej Spółka szczegółowo przedstawia proces wymiany faktur w zależności od ich rodzaju.

1.Wymiana faktur sprzedażowych wystawianych z tytułu świadczenia przez Y usług lub dostawy energii na rzecz Spółki

Przed rozpoczęciem udostępniania faktur przez opisany System www, Spółka wypełniła i przekazała do Y zgodę (akceptację) na wymianę faktur VAT formie elektronicznej. W umowie został również określony sposób cofnięcia akceptacji.

Uprawnieni pracownicy Y umieszczają na serwerze www faktury sprzedażowe (dokumentujące dostawę towarów i świadczenie usług przez Y na rzecz E.). Pracownik Spółki chcący pobrać faktury wystawione na rzecz E., po zalogowaniu się do Systemu wybiera opcję pobrania faktury. Pobranie faktury przez Spółkę jest odnotowane w Systemie w sposób trwały i jest uznawane za jednoznaczne z odebraniem przez nią tej faktury.

Faktura udostępniana przez Y w celach ułatwienia identyfikacji sposobu otrzymania faktury zawiera informację o jej dostarczeniu drogą elektroniczną wraz z podaniem daty i godziny jej udostępnienia na stronie www przez Y oraz informację o dacie i godzinie odbioru przez pracownika Spółki.

Faktury pobrane przez Spółkę z Systemu są zapisywane i archiwizowane w elektronicznych archiwach E. Pobranie faktury z Systemu jest traktowane jako otrzymanie faktury, a w konsekwencji na jej podstawie E. dokonuje odliczenia wynikającego z niej podatku naliczonego.

2.Wymiana faktur sprzedażowych dokumentujących sprzedaż energii przez E. na rzecz Y wystawianych w Systemie samofakturowania przez Y jako nabywcę

Wykorzystując opisany powyżej mechanizm udostępniania faktur przez serwer www, Y zamierza udostępniać również Spółce, wystawione przez Y jako nabywcę towaru, faktury stwierdzające dokonanie dostawy na rzecz Y, tj. w ramach procesu samofakturowania. Z możliwości tej Spółka zamierza korzystać od dnia 1 marca 2012 r., zgodnie z treścią umowy w tym zakresie, podpisaną dnia 8 lutego 2012 r., która spełnia przesłanki wymienione w przepisach rozporządzenia ws. faktur.

W celu wymiany faktur wystawianych w ramach samofakturowania, pracownik Y umieszczać będzie faktury stwierdzające dokonanie dostawy na serwerze www. Pracownik Spółki, dla którego zostanie udostępniona faktura po zalogowaniu do Systemu sprawdzi prawidłowość wystawionej faktury przez Y i w przypadku uznania jej prawidłowego wystawienia zaznaczy przy odpowiedniej fakturze na stronie www tzw. „check boxa”, oznaczony jako akceptacja treści faktury. Czynność ta stanowić będzie zgodnie z ustaleniami stron akceptację faktury o której mowa w przepisach dotyczących samofakturowania.

Dodatkowo, System umożliwiać będzie również generowanie zbiorczego zestawienia zaakceptowanych poprzez zaznaczenie „check boxa” faktur (który potencjalnie może zostać wydrukowany i zaakceptowany w formie podpisu przez upoważnionego pracownika Spółki).

Faktury wymienione za pośrednictwem serwera będą przez strony archiwizowane w formie elektronicznej. Wszystkie faktury będą również dostępne przez serwer www w dowolnym momencie dla pracowników Spółki, pracowników Y, jak również dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej. Na podstawie ściągniętych przez Spółkę, wcześniej zaakceptowanych w Systemie faktur sprzedażowych wystawionych w jej imieniu przez Y, E rozliczać będzie podatek należny wykazany na tych fakturach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zaznaczenie w Systemie przez uprawnionego pracownika Spółki tzw. „check boxa”, może być uznane za wyrażenie drogą elektroniczną akceptacji faktury wystawionej przez nabywcę, o której mowa § 6 ust. 4 rozporządzenia ws. faktur...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia ws. faktur, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.

Zgodnie z § 6 ust. 1 tego rozporządzenia, nabywcy towarów i usług od podatnika, o którym mowa w § 4 ust. 1, mogą wystawiać faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług oznaczone jako „FAKTURA VAT”, jeżeli nabywca towarów lub usług:

  • jest podatnikiem zarejestrowanym, jako podatnik VAT czynny;
  • ma zawartą (i zgłoszoną do właściwego naczelnika urzędu skarbowego) z dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi umowę odpowiadającą warunkom wymienionym w ust. 2, upoważniającą do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów - w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy.

Zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia ws. faktur, umowa o samofakturowanie, powinna zawierać w szczególności postanowienie, że podatnik dokonujący nabycia towarów lub usług będzie przedstawiał drugiej stronie umowy oryginał i kopię faktury do jej akceptacji w formie podpisu, z tym że termin przedstawienia do akceptacji oryginału faktury ma być tak określony w umowie, aby było możliwe dokonanie terminowego rozliczenia podatku przez dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi.

W odniesieniu do faktur opisanych w pkt 2 stanu faktycznego, zdaniem Spółki, zaznaczenie przez jej pracownika na stronie www tzw. „check boxa” potwierdzającego akceptację faktury umieszczonej na tej stronie przez Y, stanowić będzie akceptację faktury udostępnionej drogą elektroniczną a wystawionej przez Y jako nabywcę towarów Spółki (tj. wystawioną w imieniu i na rachunek Spółki).

Opisany w sprawie tryb wystawiania faktur przez Y w imieniu i na rzecz Spółki, zakłada elektroniczną formę udostępniania tych faktur. Oznacza to, że Y wystawiać będzie fakturę (udostępniać ją) w formie elektronicznej, natomiast dostawca (Spółka) dokonywać będzie akceptacji tych faktur również w tej samej formie (elektronicznej).

Zgodnie z § 6 ust. 4 rozporządzenia ws. faktur, w przypadku faktur przesyłanych do akceptacji w formie elektronicznej, które w tej formie są również zwracane drugiej stronie umowy, akceptacji dokonuje się w formie elektronicznej (§ 19 ust. 2 stosuje się odpowiednio). Przepis ten nie określa w jaki sposób następuje akceptacja w formie elektronicznej. Chociaż zatem § 6 ust. 2 stanowi, iż akceptacja następuje w formie podpisu, to jednak nie sposób argumentować, iż przepis ten dotyczy również faktur innych niż tradycyjne (tj. papierową, nieprzesyłane elektronicznie). Lex specialis dla tej regulacji stanowi właśnie ust. 4, który wprowadza odrębny (elektroniczny) sposób akceptacji dla faktur wystawianych właśnie w formie elektronicznej. Potwierdza to również odesłanie do odpowiedniego stosowania § 19 ust. 2 (przepisu szczególnego dotyczącego ilości egzemplarzy faktury elektronicznej). W konsekwencji, akceptacja dla faktury udostępnionej w formie elektronicznej, powinna następować zasadniczo w tej samej formie, w jakiej fakturę udostępniono, przy czym w praktyce forma ta powinna być zachowana przez instrument służący do faktycznego dokonania tej akceptacji. Tym samym, zaznaczenie przez uprawnionego pracownika Spółki „check boxa”, należy uznać za równoznaczne ze złożeniem oświadczenia o akceptacji treści faktury (które jest rejestrowane przez serwer i oprogramowanie) i stanowi akceptację tej faktury w rozmienieniu § 6 ust. 4 rozporządzenia ws. faktur.

W powyższym zakresie Y uzyskała interpretację indywidualną wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (z dnia 12 grudnia 2011 r., znak IPPP1/443-1377/11-2/AS), w której taki sposób akceptacji faktur elektronicznych przez nabywcę został uznany za prawidłowy: „(...) zaproponowany sposób akceptacji faktury wystawionej przez Wnioskodawcę jako nabywcę w imieniu i na rzecz dostawcy, udostępnianej drogą elektroniczną na serwerze WWW wynikający z umowy między stronami - poprzez zaznaczenie przez uprawnionego pracownika odpowiedniego pola - „check boxa” przy konkretnej fakturze, po zaznajomieniu się z jej treścią wypełnia dyspozycję akceptacji tej faktury w rozumieniu § 6 ust. 4 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r.”.

W konsekwencji należy uznać, iż również w sytuacji Spółki, jako drugiej strony użytkującej System opiniowany już przez Ministra Finansów, zaznaczenie w Systemie przez jej uprawnionego pracownika tzw. „check boxa”, może być traktowane jako wyrażenie drogą elektroniczną akceptacji faktury wystawionej przez nabywcę na warunkach § 6 ust. 2 rozporządzenia ws. faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na mocy art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanego dalej rozporządzeniem, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia, nabywcy towarów i usług od podatnika, o którym mowa w § 4 ust. 1, mogą wystawiać faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług oznaczone jako „FAKTURA VAT”, w tym również faktury, o których mowa w § 10, jeżeli nabywca towarów lub usług:

  1. jest podatnikiem zarejestrowanym, jako podatnik VAT czynny;
  2. ma zawartą z dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi umowę odpowiadającą warunkom wymienionym w ust. 2, upoważniającą do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów - w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy;
  3. w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy, o której mowa w pkt 2, dostarczy właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemną informację o zawarciu takiej umowy, zawierającą w szczególności:
    1. dane dotyczące dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi, z którym zawarł tę umowę,
    2. datę zawarcia umowy,
    3. okres obowiązywania umowy.

W myśl § 6 ust. 2 rozporządzenia, umowa, o której mowa w ust. 1 pkt 2, powinna zawierać:

  1. postanowienia, iż podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi:
    1. upoważnia nabywcę do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów, w jego imieniu i na jego rachunek,
    2. poinformuje nabywcę w trybie natychmiastowym w przypadku wykreślenia go z rejestru jako podatnika VAT czynnego lub o zbyciu przedsiębiorstwa;
  2. postanowienia, iż podatnik dokonujący nabycia towarów lub usług:
    1. będzie wystawiał faktury, faktury korygujące i duplikaty zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    2. będzie przedstawiał drugiej stronie umowy oryginał i kopię faktury do jej akceptacji w formie podpisu, zwanej dalej „akceptacją”, z tym że termin przedstawienia do akceptacji oryginału faktury ma tak być określony w umowie, aby było możliwe dokonanie terminowego rozliczenia podatku przez dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi; kopia faktury pozostaje u dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi,
    3. poinformuje drugą stronę w trybie natychmiastowym w przypadku wykreślenia go z rejestru jako podatnika VAT czynnego lub o zbyciu przedsiębiorstwa;
  3. określenie terminu jej obowiązywania, z tym że termin ten nie może być dłuższy niż 2 lata;
  4. określenie towarów lub usług, w odniesieniu do których nabywca będzie wystawiał faktury w imieniu i na rzecz dokonującego dostawy lub usługodawcy w okresie obowiązywania umowy.

W myśl § 6 ust. 3 rozporządzenia, faktura wystawiana na zasadach określonych w ust. 1 i 2 powinna dodatkowo zawierać informację, kto był wystawcą faktury i że wystawił ją w imieniu i na rachunek podatnika wymienionego w fakturze jako sprzedawca.

Zgodnie z § 6 ust. 4 rozporządzenia, w przypadku faktur przesyłanych do akceptacji w formie elektronicznej, które w tej formie są również zwracane drugiej stronie umowy, akceptacji dokonuje się w formie elektronicznej; § 19 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania energii elektrycznej. W ramach swojej działalności, Zainteresowany zbywa oraz w niektórych wypadkach nabywa energię elektryczną na X. Stronami przedmiotowych transakcji jest Spółka i Y (dalej: Y), który pełni funkcję giełdowej izby rozrachunkowej. Y jest odpowiedzialny za rozliczanie transakcji z rynku towarowego prowadzonego przez X. W związku z intensywną współpracą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej pomiędzy Wnioskodawcą a Y, po obydwu stronach transakcji istnieje konieczność bieżącego wystawiania znacznej ilości faktur VAT potwierdzających sprzedaż lub zakup energii przez Spółkę, jak również dokumentujących wykonanie przez Y usług rozliczeniowych. Dotychczasowy tradycyjny obieg faktur papierowych między stronami polegający na ich drukowaniu przez sprzedającego, przesyłaniu pocztą oraz ręcznym wprowadzaniu do systemu księgowego przez kupującego, jest operacją pracochłonną, kosztowną, mogącą prowadzić do błędów i niepotrzebnie wydłużającą czas pomiędzy wystawieniem faktury a jej zaksięgowaniem.

W związku z powyższym Y wdrożył elektroniczny system wymiany faktur VAT (dalej: System) poprzez dedykowaną stronę www. System pozwala jednocześnie na wystawienie i wymianę faktur w procesie tzw. samofakturowania, w ramach którego Y może wystawiać faktury stwierdzające dokonanie na jego rzecz dostaw (np. energii). Faktury takie są następnie w Systemie akceptowane i pobierane przez podmioty, które podpiszą stosowną umowę w zakresie samofakturowania (w tym przez Zainteresowanego). Faktury, które są udostępniane za pośrednictwem Systemu, są fakturami elektronicznymi i są przechowywane w formie elektronicznej. Spółka dokonała akceptacji przedstawionego powyżej sposobu wymiany faktur z Y. Jednocześnie w dniu 8 lutego 2012 r. podpisała z Y umowę o samofakturowaniu, która efektywnie wejdzie w życie z dniem 1 marca 2012 r.

Wymiana faktur za pośrednictwem powyższego Systemu polega na umieszczaniu w formacie PDF na serwerze www administrowanym przez Y, m.in. faktur sprzedażowych dokumentujących sprzedaż energii przez Wnioskodawcę na rzecz Y wystawianych w Systemie samofakturowania przez Y jako nabywcę.

System umożliwia każdemu kontrahentowi Y dostęp tylko do jego faktur (tj. dokumentujących transakcje, w których dany podmiot jest stroną). W konsekwencji za pośrednictwem Systemu, Zainteresowany ściąga wyłącznie faktury dotyczące transakcji z Y, których jest on stroną i ma jednocześnie dostęp do faktur wystawianych w całym okresie obowiązywania umowy (tj. również do faktur archiwalnych).

Wskazany powyżej System działa na podstawie przygotowanego przez dział informatyczny Y dedykowanego oprogramowania do wymiany faktur, który to dział zajmuje się jednocześnie administrowaniem serwerem www, na którym zostało zainstalowane to oprogramowanie. Serwer www z aplikacją do wymiany faktur został udostępniony m.in. Spółce. Jest on zabezpieczony zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami dotyczącymi bezpieczeństwa stosowanymi na rynku, tj. np.: szyfrowana komunikacja odbywa się przez bezpieczny protokół HTTPS, serwer posiada certyfikat SSL potwierdzający wiarygodność stron internetowych (serwerów www) oraz zapewniający poufność danych przesyłanych pomiędzy zabezpieczoną stroną www a komputerami osób ją odwiedzających. Dostęp do serwera www jest limitowany - uprawnieni pracownicy Y, a także pracownicy Wnioskodawcy (w odpowiedzi na pisemny wniosek) otrzymali indywidualne loginy i hasła dostępu. Serwer www loguje (zapisuje) wszystkie czynności wykonywane przez pracowników Zainteresowanego oraz Y korzystających z Systemu tak aby móc jednoznacznie potwierdzić fakt oraz dokładny czas odebrania faktury VAT przez Spółkę. Raport dotyczący aktywności zalogowanego użytkownika Systemu jest dostępny w dowolnym momencie na żądanie organu podatkowego.

Wymiana faktur sprzedażowych dokumentujących sprzedaż energii przez Wnioskodawcę na rzecz Y wystawianych w Systemie samofakturowania przez Y jako nabywcę, polegają na tym, iż wykorzystując opisany powyżej mechanizm udostępniania faktur przez serwer www, Y zamierza udostępniać również Zainteresowanemu, wystawione przez Y jako nabywcę towaru, faktury stwierdzające dokonanie dostawy na rzecz Y, tj. w ramach procesu samofakturowania. Z możliwości tej Spółka zamierza korzystać od dnia 1 marca 2012 r., zgodnie z treścią umowy w tym zakresie, podpisaną dnia 8 lutego 2012 r., która spełnia przesłanki wymienione w przepisach rozporządzenia.

W celu wymiany faktur wystawianych w ramach samofakturowania, pracownik Y umieszczać będzie faktury stwierdzające dokonanie dostawy na serwerze www. Pracownik Spółki, dla którego zostanie udostępniona faktura po zalogowaniu do Systemu, sprawdzi prawidłowość wystawionej faktury przez Y i w przypadku uznania jej prawidłowego wystawienia zaznaczy przy odpowiedniej fakturze na stronie www tzw. „check boxa”, oznaczającego akceptację treści faktury. Czynność ta stanowić będzie zgodnie z ustaleniami stron akceptację faktury o której mowa w przepisach dotyczących samofakturowania.

Dodatkowo, System umożliwiać będzie również generowanie zbiorczego zestawienia zaakceptowanych poprzez zaznaczenie „check boxa” faktur (który potencjalnie może zostać wydrukowany i zaakceptowany w formie podpisu przez upoważnionego pracownika Wnioskodawcy).

Faktury wymienione za pośrednictwem serwera będą przez strony archiwizowane w formie elektronicznej. Wszystkie faktury będą również dostępne przez serwer www w dowolnym momencie dla pracowników Zainteresowanego, pracowników Y, jak również dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej. Na podstawie ściągniętych przez Spółkę, wcześniej zaakceptowanych w Systemie faktur sprzedażowych wystawionych w jej imieniu przez Y, rozliczać będzie ona podatek należny wykazany na tych fakturach.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy zaznaczenie w Systemie przez jego uprawnionego pracownika tzw. „check boxa”, może być uznane za wyrażenie drogą elektroniczną akceptacji faktury wystawionej przez nabywcę, o której mowa § 6 ust. 4 rozporządzenia.

Na podstawie cyt. wyżej § 6 ust. 4 rozporządzenia, w przypadku faktur przesyłanych do akceptacji w formie elektronicznej, które w tej formie są również zwracane drugiej stronie umowy, akceptacji dokonuje się w formie elektronicznej.

W ocenie tut. Organu, zgodzić należy się z Wnioskodawcą, iż przepis powyższy nie określa w jaki sposób następuje akceptacja w formie elektronicznej.

W konsekwencji zaproponowany sposób akceptacji faktury wystawionej przez Y jako nabywcę w imieniu i na rzecz Zainteresowanego, udostępnianej drogą elektroniczną na serwerze www, wynikający z umowy między stronami – poprzez zaznaczenie przez uprawnionego pracownika odpowiedniego pola – „check boxa” przy konkretnej fakturze, po zaznajomieniu się z jej treścią, wypełnia dyspozycję akceptacji tej faktury w rozumieniu § 6 ust. 4 rozporządzenia.

Reasumując, zaznaczenie w Systemie przez uprawnionego pracownika Spółki tzw. „check boxa”, może być uznane za wyrażenie drogą elektroniczną akceptacji faktury wystawionej przez nabywcę, o której mowa § 6 ust. 4 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy również zauważyć, że powołana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna jest rozstrzygnięciem w indywidualnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niej się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej prawidłowości akceptacji faktury wystawionej przez nabywcę. Natomiast w pozostałych zakresach wydane zostały w dniu 21 maja 2012 r. odrębne rozstrzygnięcia nr ILPP4/443-80/12-3/BA, nr ILPP4/443-80/12 -4/BA.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj