Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-89/56/05/PK
z 12 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-89/56/05/PK
Data
2005.04.12



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Deklaracje i zaliczki

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Rok podatkowy


Słowa kluczowe
oświadczenie o wyborze formy opodatkowania
termin materialny
zaliczka uproszczona
zawiadomienie


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy sposobu zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o wyborzez przez podanika uproszczeonej formy wpłacania zaliczek.


Postanowienie

W związku z wnioskiem Spółki z dnia 11.03.2005 r. (data wpływu do tutejszego urzędu 14.03.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie na podstawie art. 14 a § 4 w związku z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ustawy Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60) w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnychpostanawia

- uznać stanowisko podatnika za nieprawidłowe

Uzasadnienie

XXX Sp. z o.o. złożyła do Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w trybie art. 25 ust. 6 i 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oświadczenie o wyborze uproszczonej formy wpłacania zaliczek wskazujące, iż zaliczka wynosić będzie 52.534 zł. Podatnik podjął decyzję, iż biorąc pod uwagę planowaną strukturę dochodów w 2005 r. będzie dokonywał wpłat zaliczek na zasadach ogólnych, rezygnując z formy uproszczonej. W ustawowym terminie 21 lutego 2005 r. przesłał listem poleconym do Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego deklarację podatkową CIT-2 za miesiąc styczeń 2005 r. . Podatnik uznał, iż fakt złożenia deklaracji CIT- 2 jest tożsamy ze złożeniem zawiadomienia o rezygnacji z uproszczonej metody uiszczania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, bowiem do składania deklaracji CIT-2 zobowiązani są wyłącznie podatnicy wpłacający zaliczki na zasadach ogólnych. W związku ze złożeniem wniosku o niezaleganie podatnik został poproszony przez pracowników urzędu o złożenie dodatkowego zawiadomienia o rezygnacji z formy uproszczonej, na odrębnym dokumencie. Pismo w tej sprawie podatnik przesłał faksem dnia 1 marca 2005 r. Dnia 8 marca podatnik złożył do Urzędu skarbowego wyjaśnienia w tej sprawie.

W związku z powyższym Spółka uważa iż złożenie w terminie 21 lutego 2005 r. deklaracji CIT -2 należy traktować jako tożsame ze złożeniem rezygnacji począwszy od początku 2005 r. z uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy przewidzianej w art. 25 ust. 6 i 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych a w związku z tym, podatnik ma prawo rozliczać się z tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych począwszy od stycznia 2005 r. na zasadach ogólnych.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego zauważa, iż zgodnie z art. 25 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) podatnik, który chce zrezygnować z uproszczonej formy wpłacania zaliczek powinien w terminie wpłaty pierwszej zaliczki za dany rok podatkowy zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek. Jest to termin prawa materialnego, który nie może być przywrócony. Z przepisu art. 161 § 4 ustawy Ordynacji podatkowej jednoznacznie wynika, że instytucje przywrócenia terminu stosuje się wyłącznie do terminów procesowych, a takim nie jest termin, o którym mowa w powyższym art. 25 ust. 7a ustawy czyli, termin wpłaty pierwszej zaliczki za dany rok podatkowy.

Przez deklarację, którą podatnik złożył w lutym 2005 r. w tutejszym urzędzie rozumie się formularz określony Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2004 r. (Dz. U. Nr 279, poz. 2761) wykazujący wysokość zaliczki za miesiąc styczeń 2005 r. Ponadto, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt. 5) Ordynacji podatkowej przez deklarację rozumie się również zeznania, wykazy, oraz informacje. Natomiast, w przypadku obowiązku zawiadomienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w formie pisemnej o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek – powinno to być pismo zawiadamiające o czymś (por. Uniwersalny Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003r.). Podatnik nie może się powoływać na fakt, iż ustawodawca nie precyzuje wymogów formalnych odnośnie takiego zawiadomienia, w szczególności nie wymaga złożenia zawiadomienia na określonym formularzu, ponieważ taki sam wymóg pisemnego zawiadomienia obowiązywał kiedy podatnik zdecydował się na wybór uproszczonej formy wpłacania zaliczek.

Zgodnie z art. 25 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy, którzy wybrali formę wpłacania zaliczek na zasadach określonych w ust. 6 i 6a, są obowiązani w formie pisemnej zawiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie wpłaty pierwszej zaliczki w roku podatkowym, w którym po raz pierwszy wybrali uproszczoną formę. Wobec czego, podatnik nie może powoływać się na swoją niewiedzę w tym przedmiocie i nieznajomość prawa.

Zdaniem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego deklaracja podatkowa złożona przez podatnika nie ma formy pisemnego zawiadomienia, które jest wymagane zgodnie z art. 25 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i podatnik nie może rozliczać się od stycznia 2005 r. na zasadach ogólnych.

Niniejsza interpretacja, co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Załączniki do wniosku nie były przedmiotem niniejszego postanowienia

Zgodnie z art. 14 b § 1 – 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie składane za pośrednictwem Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w terminie 7 dni od daty otrzymania postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj