Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG/005/101/PDII/29/2005
z 22 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OG/005/101/PDII/29/2005
Data
2005.07.22



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki


Słowa kluczowe
bony
ekwiwalent pieniężny
emeryci
renciści
świadczenia rzeczowe
świadczenie pieniężne
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
zryczałtowany podatek dochodowy
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy podlegają opodatkowaniu dopłaty z ZFSS do wczasów pod gruszą dla byłego pracownika jednostki budżetowej, będącego obecnie na emeryturze ?
Czy bony, talony wydawane dla emerytów i rencistów podlegają podatkowi ?


Stan faktyczny: Z wniosku wynika, że jednostka dokonuje dopłaty z ZFŚS do wczasów pod gruszą dla byłego pracownika jednostki budżetowej oraz wydaje bony, talony dla emerytów i rencistów.

Pytanie strony: Czy podlegają opodatkowaniu dopłaty z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych do wczasów pod gruszą dla byłego pracownika jednostki budżetowej, będącego obecnie na emeryturze?Czy bony, talony, wydawane dla emerytów i rencistów podlegają podatkowi?

Stanowisko strony: Na tle tych okoliczności wnioskodawca formułuje stanowisko, że:
- dopłaty z ZFŚS do wczasów pod gruszą podlegają opodatkowaniu, gdyż jest to świadczenie pieniężne a nie rzeczowe,
- bony, talony wydawane dla emerytów, rencistów nie podlegają podatkowi, gdyż możemy je potraktować jako świadczenia rzeczowe wolne do kwoty 2.280,00 zł w 2005 r.

Ocena prawna stanu faktycznego: Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach wyjaśnia - zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz.176 ze zmianami), w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2004 r. wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł.
Warunkami uprawniającymi do w/w zwolnienia są:
1) istnienie w przeszłości stosunku pracy, stosunku służbowego lub spółdzielczego stosunku pracy pomiędzy emerytem lub rencistą a danym zakładem pracy,
2) przybranie przez świadczenie postaci ekwiwalentu pieniężnego wypłaconego byłemu pracownikowi w zamian świadczeń rzeczowych (np. bonów towarowych),
3) nieprzekroczenie kwoty 2.280,00 zł w roku podatkowym.
Przepis powyższy określa zwolnienie od podatku stanowiąc tym samym odstępstwo od powszechnej zasady opodatkowania dochodów osób fizycznych i jako taki musi być interpretowany ściśle. Zawiera on zwolnienie o charakterze:
podmiotowym - dotyczy emerytów i rencistów będących byłymi pracownikami danego zakładu pracy,
przedmiotowym - określa rodzaj świadczenia wolnego od podatku.
Zatem kwoty pieniężne wypłacone emerytowi czy renciście będącemu byłym pracownikiem będą wolne od podatku w ramach zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym tylko wtedy, gdy istniało pierwotne prawo do świadczenia rzeczowego (przedmiotu materialnego), a wypłacone pieniądze stanowią ekwiwalent, czyli zostają wypłacone zamiast (w zamian) wykonania świadczenia rzeczowego stanowiąc jego równowartość.
Z pisma wynika, że wnioskodawca dokonuje z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dopłat do tzw. wczasów pod gruszą oraz wydaje bony, talony dla emerytów i rencistów.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r., Nr 70, poz. 335 ze zmianami) przedmiotem działalności socjalnej jest m. in. udzielanie pomocy materialnej-rzeczowej lub finansowej.
Równocześnie należy podkreślić, że pomoc ta, jak każdy inny rodzaj pomocy finansowanej z Funduszu, adresowana jest do osób spełniających kryteria socjalne wymienione w art. 8 ust. 1 ustawy. Przepis ten stanowi, że przyznanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu.

Stosownie do art. 8 ust. 2 powołanej ustawy zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu z uwzględnieniem ust. 1, oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa, z zastrzeżeniem ust. 2a, pracodawca w regulaminie ustalonym zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.

Wobec powyższego otrzymane przez emerytów i rencistów świadczenia rzeczowe w postaci bonów, talonów oraz ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń są zwolnione od podatku łącznie do wysokości 2.280,00 zł, w roku podatkowym i to bez względu na to, z jakich środków zostały one sfinansowane.

Natomiast wartość dopłaty z FŚS do wczasów pod gruszą otrzymanej od pracodawcy przez byłego pracownika jednostki budżetowej, będącego obecnie na emeryturze (nauczyciel, pracownik administracji) nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy, ponieważ nie mają swojego odpowiednika w pierwotnym prawie do świadczenia rzeczowego - są to świadczenia pieniężne.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi: z tytułu świadczeń otrzymywanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 38 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%.
W świetle powyższego świadczenia pieniężne oraz wartość świadczeń przekraczająca kwotę ograniczenia wynikająca z art. 21 ust. 1 pkt 38 w/w ustawy podlega opodatkowaniu w wysokości 10% należności.
Jeśli emeryt lub rencista otrzymał wyłącznie świadczenia rzeczowe (nie pieniądze) o wartości przekraczającej limit - obecnie 2.280,00 zł, to na podstawie art. 41 ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych musi wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed przekazaniem mu świadczenia. Płatnik pobrany podatek odprowadza w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym go pobrano na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklarację PIT-8A.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego stanowisko zawarte we wniosku z dnia 22.06.2005 r. jest prawidłowe.

Powyższa interpretacja :
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj