Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PP I 443/1/122/05
z 3 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP I 443/1/122/05
Data
2005.06.03



Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dostawa towarów
kontrahent zagraniczny
miejsce świadczenia


Pytanie podatnika
Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka planuje poszerzenie współpracy z firmami zagranicznymi polegającej na wielostronnej (trzech kontrahentów z trzech różnych państw zarówno z terytorium Wspólnoty jak i z terytorium państw trzecich) w zakresie zakupu i sprzedaży towarów. Podatnik zamierza zakupić towar od podmiotu mającego siedzibę na terytorium państwa trzeciego i sprzedać go bezpośrednio (bez wprowadzenia go na terytorium Polski) kontrahentowi z terytorium państwa trzeciego. Towar jest bezpośrednio wysyłany przez kontrahenta z terytorium państwa trzeciego do wskazanego przez Spółkę kontrahenta (też z terytorium państwa trzeciego).
W związku z tym, Podatnik składa zapytanie w jaki sposób należy opodatkować tę transakcję?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60), Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 04 marca 2005 r., który wpłynął do tut. organu w dniu 08 marca 2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej określenia miejsca świadczenia przy dostawie towarów nabytych od podmiotu mającego siedzibę na terytorium państwa trzeciego i dostarczanych bezpośrednio kontrahentowi również spoza Unii Europejskiej (bez wprowadzenia towaru na terytorium kraju) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 marca 2005 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 21 marca 2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 29 kwietnia 2005 r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka planuje poszerzenie współpracy z firmami zagranicznymi polegającej na wielostronnej (trzech kontrahentów z trzech różnych państw zarówno z terytorium Wspólnoty jak i z terytorium państw trzecich) w zakresie zakupu i sprzedaży towarów. Podatnik zamierza zakupić towar od podmiotu mającego siedzibę na terytorium państwa trzeciego i sprzedać go bezpośrednio (bez wprowadzenia go na terytorium Polski) kontrahentowi z terytorium państwa trzeciego. Towar jest bezpośrednio wysyłany przez kontrahenta z terytorium państwa trzeciego do wskazanego przez Spółkę kontrahenta (też z terytorium państwa trzeciego).

W związku z tym, Podatnik składa zapytanie w jaki sposób należy opodatkować tę transakcję...

Zdaniem wnioskodawcy, przedmiotowa transakcja nie stanowi ani importu, ani eksportu towarów; zatem nie podlega opodatkowaniu w Polsce, a faktura wystawiona przez Podatnika nie powinna zawierać podatku od towarów i usług. Jednakże Spółka na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy posiada prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z tą transakcją.

W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu zaprezentowane przez Podatnika stanowisko w sprawie jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2. eksport towarów,

3. import towarów,

4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie natomiast z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy – miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż wskazana przez Podatnika transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż miejsce dostawy, zgodnie z wyżej cytowanym przepisem art. 22, znajduje sie poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka (podmiot polski) natomiast zobowiązana będzie do wystawienia faktury zgodnie z zasadami określonymi w § 12 w związku z § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 971).

Zgodnie z przepisem art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy obowiązani są do wystawiania faktur dokumentujących dokonaną sprzedaż. Obowiązek wystawienia faktur istnieje również – art. 106 ust. 2 ustawy – w przypadku dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze. Przedmiotowa faktura winna zawierać dane określone ww. rozporządzeniu, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Jednocześnie na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których jednoznacznie wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub jej uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj