Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni
III-2/415-8/05
z 7 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
III-2/415-8/05
Data
2005.04.07



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych


Słowa kluczowe
bon towarowy
bony


Pytanie podatnika
Czy bony towarowe finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych należy traktować jako przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Postanowienie

Na podstawie art.14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jedn. tekst Dz.U.Nr 8, z 2005 r., poz.60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 2 marca 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wydawanych pracownikom bonów towarowych

stwierdzam, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Pracodawca będzie wydawać zatrudnionym na umowy o pracę pracownikom bony towarowe o wartości 250,-zł dla każdego pracownika. Bony towarowe zostaną sfinansowane w całości ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Wprawdzie według przedstawionego w niniejszej sprawie własnego stanowiska - przedmiotowe świadczenia rzeczowe stanowią przychody ze stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych to jednak wskazany we wniosku sposób wyliczenia przychodu z tego tytułu dla każdego pracownika jest nieprawidłowy (ubruttowienie wartości bonu towarowego - przychodu, o której po pobraniu 19% należnego podatku dochodowego pozostanie wartość wydanego pracownikowi bonu towarowego). Stosownie do treści art.12 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.Nr 14, z 2000 r., poz. 176, z późn. zmian.) w brzmieniu obowiązującym w 2005 roku - za przychody ze stosunku służbowego, ze stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalono, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Przepisy przywołanej ustawy o podatku dochodowym przewidują zwolnienia od podatku dochodowego dochodów pracowników.

Zgodnie z art.21 ust.1 pkt 67 tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2005 r., wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380,-zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. W związku z powyższym otrzymane bony towarowe bez względu na ich wartość, sposób sfinansowania ich zakupu przez pracodawcę stanowią dla pracowników przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zatem pracodawca jako płatnik jest obowiązany od faktycznej wartości wydanego pracownikowi bonu towarowego, na zasadach określonych w art.32 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pobrać zaliczkę na podatek dochodowy łącząc ten przychód z innymi przychodami uzyskanymi przez pracownika ze stosunku pracy w danym miesiącu. Kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy płatnik przekazuje w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika, przesyłając równocześnie deklarację według ustalonego wzoru - PIT-4 (art.38 ust.1 ustawy o podatku dochodowym).

Natomiast zgodnie z art.39 ust.1 tej ustawy, w przypadku gdy płatnik nie dokonuje rocznego obliczenia podatku - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym jest obowiązany przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika - imienną informację o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy - PIT-11/8B dla celów dokonania przez podatnika samoobliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za rok podatkowy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj