Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US. VI/I
z 30 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US. VI/I - 415 - 23 - I/05
Data
2005.04.30


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków


Słowa kluczowe
bezrobocie
świadczenie nieodpłatne
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy w przedstawionym stanie faktycznym W-MZDZ musi wystawiać dla przeszkolonych bezrobotnych PIT-8C ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14 a § 1 i art. 14 a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 jednolity tekst) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko Warmińsko-Mazurskiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Olsztynie zawarte we wniosku z dnia 01.02.2005 r. (uzupełnionym w dniu 14.02.2005 r.) w sprawie interpretacji obowiązującego prawa podatkowego jest nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Wnioskiem z dnia 01.02.2005 r. Warmińsko-Mazurski Zakład Doskonalenia Zawodowego zwrócił się do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Z w/w wniosku oraz pisma z dnia 14.02.2005 r. uzupełniającego stan faktyczny wynika, że Warmińsko-Mazurski Zakład Doskonalenia Zawodowego jest Stowarzyszeniem działającym na zasadzie „non profit” wpisanym do Rejestru Stowarzyszeń przez Sąd Rejonowy w Olsztynie.

Powyższy Zakład, na kursach przyuczających do zawodu, finansowanych ze środków Zakładu przeszkolił nieodpłatnie osoby bezrobotne.

Przeszkoleni bezrobotni otrzymali:

  • zwrot kosztów dojazdów na szkolenie w wysokości okazanego biletu przejazdu,
  • posiłki regeneracyjne i odzież roboczą - (rękawice),
  • dodatki szkoleniowe - stypendia wypłacane w okresie szkolenia,
  • bezpłatne szkolenie teoretyczne i praktyczne.

Na przeszkolenie bezrobotnych Zakład Doskonalenia Zawodowego w Olsztynie nie otrzymał żadnych dotacji z Urzędu Pracy.

Prosicie Państwo o wyjaśnienie, czy Wasz Zakład w przedstawionym powyżej stanie faktycznym musi wystawiać dla przeszkolonych PIT-8C...

Zdaniem Zakładu Doskonalenia Zawodowego wszystkie w/w świadczenia udzielone bezrobotnym mieszczą się w zakresie świadczeń uregulowanych w art. 2 pkt 10), 12), 18) i 37) ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 199, poz.1001 z 2004 r.), tym samym na podstawie art. 21 ust.1 pkt 102) i 118) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne są od podatku.W związku z tym Zakład nie musi wystawiać dla przeszkolonych PIT-8C.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 102 i 108 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 ze zm.) stanowi, że wolne od podatku dochodowego są:

    • pkt 118 - wartość nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych z tytułu szkoleń, badań lekarskich oraz ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków otrzymanych na podstawie w/w ustawy.

    Ponadto z art. 42a w/cyt. ustawy wynika, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52 a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

    Należności i świadczenia otrzymywane przez bezrobotnych wskazane przez W-MZDZ co do zasady stanowią przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy i tym samym mieszczą się w otwartym katalogu przychodów art. 20 ust. 1 tej ustawy.

    Wypłacane bezrobotnym należności i świadczenia wolne są od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że otrzymywane są na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, tzn. także, że podmiot, który je wypłaca czy świadczy nie tylko został wymieniony w tej ustawie (np. art. 2 ust. 1 pkt 18) lecz spełnia określone warunki nałożone przez tę ustawę.

    Z postanowień ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. wynika, iż zadania państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej realizowane są przez instytucje rynku pracy, do których zaliczono m.in. instytucje szkoleniowe a więc publiczne i niepubliczne podmioty prowadzące na podstawie odrębnych przepisów edukację pozaszkolną (art. 6).

    Ponieważ W-MZDZ wskazał jedynie, iż jest wpisany do Rejestru Stowarzyszeń a nie wykazał, że jest instytucją szkoleniową w rozumieniu przepisów w/w ustawy o promocji zatrudnienia (...) nie można uznać, iż należności i świadczenia wypłacane przeszkolonym bezrobotnym korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 102 i 118 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Tym samym Zakład ma obowiązek wystawiania bezrobotnym informacji PIT-8C, o której mowa w c/w art. 42a w/w ustawy.

    W myśl art. 14 b § 1 i 2 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla płatnika (...).Jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji.

    Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

    Interpretacja niniejsza traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

    Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

    Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

    Na zażalenie winna być wniesiona opłata skarbowa.


    Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj