Interpretacja Urzędu Celnego I w Warszawie
441000-PA9100I-35/05/2147/EU
z 30 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
441000-PA9100I-35/05/2147/EU
Data
2005.06.30



Autor
Urząd Celny I w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy


Pytanie podatnika
Okreslenie podmiotu, na którym ciąży obowiązek podatkowy z tytułu zużycia wyrobu akcyzowego lub z tytułu wykorzystania wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w procesie produkcji innych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie podatkowym.


Warszawa, dnia 30.06.2005

Numer sprawy: 441000-PA-9100I-35/05/2147/EU

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z wnioskiem Sp. z o.o. (zwanej dalej Spółką) złożonym w piśmie z dnia 12.04.2005 r. (data wpływu do Urzędu – 13.04.2005r.), uzupełnionym pismami z dnia 19.04.2005r. i z dnia 01.06.2005r.,

Postanawiam

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie podmiotu, na którym ciąży obowiązek podatkowy z tytułu zużycia wyrobu akcyzowego lub z tytułu wykorzystania wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w procesie produkcji innych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie podatkowym za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.04.2005 r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek Sp. z o.o., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełniony pismami z dnia 19.04.2005r. i 01.06.2005r., w którym Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka negocjuje transakcję polegającą na nabywaniu ze składu podatkowego w Niemczech towaru o nazwie Blend T200 sklasyfikowanego jako produkt destylacji smoły węglowej o kodzie CN 27075090 ze stawką podatku akcyzowego 1882,00zł/1000l. Spółka nie posiada składu podatkowego, nie jest również zarejestrowanym ani niezarejestrowanym handlowcem i w tej transakcji występowałaby jako firma pośrednicząca. Towar byłby przemieszczany ze składu podatkowego w Niemczech do produkcyjnego składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem administracyjnych dokumentów towarzyszących ADT.

Spółka nabędzie towar we własnym imieniu i na własną rzecz, ale nie będzie dokonywała fizycznego odbioru zakupionych towarów. Towar zostanie wprowadzony do składu podatkowego, prowadzonego przez podmiot, który dokona następnie zakupu przedmiotowego wyrobu w składzie podatkowym (bez przemieszczenia ze składu podatkowego).

Produkt Blend T200 po odsprzedaży zostanie wykorzystany przez rafinerię w procesie blendingu z paliwem bunkrowym w celu polepszenia jego parametrów. Towar po procesie produkcji pozostanie nadal paliwem bunkrowym, a więc towarem akcyzowym zharmonizowanym w przypadku sprzedaży ze składu podatkowego w całości zwolnionym z podatku akcyzowego. Ponadto może zostać wykorzystany do produkcji ciężkiego oleju opałowego mazutu.

Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stanowisko podatnika: Obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym powstanie w momencie, w którym wyrób zostanie zużyty przez rafinerię i na niej będzie ciążył – o ile oczywiście nie zostanie wykorzystany przez nią do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego. Podkreślenia wymaga, że w przypadku zużycia do wyprodukowania do innego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego ewentualny obowiązek podatkowy powstanie w odniesieniu do wyprodukowanego wyrobu akcyzowego a nie do tego, który nabyła rafineria od Spółki.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 i ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. (DZ. U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.) pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są: - produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym,- przemieszczane miedzy składami podatkowymi na terytorium kraju;- nabywane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju przez prowadzącego skład podatkowy,

Natomiast zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje zgodnie z art. 28 ust.1 pkt 2 i pkt 4 w przypadku:- wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren zakładu, - zużycia wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w składzie podatkowym, z wyjątkiem przypadków gdy wyrób ten jest przeznaczony do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego; obowiązek podatkowy powstaje z dniem jego zużycia.

Zgodnie z art. 4 ust.1 ww. ustawy opodatkowaniu akcyzą podlegają m. in.:- produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych,- wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego

W związku z powyższym jeżeli Spółka dokona odsprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (w składzie podatkowym lub z przemieszczeniem do innego składu podatkowego), zobowiązanie podatkowe po stronie Spółki nie powstanie.

Reasumując obowiązek podatkowy powstanie z chwilą zużycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych lub z tytułu wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z chwilą ich wyprowadzenia ze składu podatkowego i będzie ciążył na podmiocie, który dokona powyższych czynności.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIE

Stosownie do art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14 b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy.

Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 ww. ustawy.

Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj