Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-117-108/05/PS
z 24 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-117-108/05/PS
Data
2005.05.24



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dopłata
koszty uzyskania przychodów
otrzymanie
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
wynagrodzenia


Pytanie podatnika
Czy koszty uzyskania przychodów 2004 r. zmniejszyć o równowartość ryczałtowego dofinansowania do wynagrodzeń zatrudnionych osób niepełnosprawnych otrzymanego z PFRON w lutym 2005 r., w części dotyczącego również listopada i grudnia 2004 r.?Wynagrodzenia za te miesiące wypłacono ze środków własnych i zaliczono do kosztów 2004 r.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej we wniosku z dnia 07.04.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 13.04.2005 r.)

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Spółdzielnia posiada statut zakładu pracy chronionej i zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776) otrzymuje ryczałtowe dofinansowanie do wynagrodzeń zatrudnionych osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych. Spółdzielnia otrzymaną dopłatę z funduszu PFRON jako kwotę wolną od podatku wykazuje w informacji o odliczeniach od dochodu CIT-2/O w części B poz. 9.

Jednocześnie zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o pdop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów sfinansowanych z otrzymanej dotacji.

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym Podatnik prosi o udzielenie odpowiedzi, czy koszty uzyskania przychodów 2004 roku należy zmniejszyć o równowartość dofinansowania otrzymanego z PFRON w lutym 2005 roku.

Zdaniem Podatnika wydatki 2004 roku należy pomniejszyć o wartość pełnej kwoty dofinansowania za 2004 rok, tj. również tej kwoty, która wpłynęła dopiero w lutym 2005 roku, a dotyczyła listopada i grudnia 2004 roku.

Naczelnik II MUS, po zapoznaniu się z przedstawionymi we wniosku okolicznościami, stwierdza co następuje:

Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003 roku nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 25. Zgodnie z jego (art. 17 ust. 1 pkt 25) treścią w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003 r. wolne od podatku są: dotacje, subwencje i dopłaty otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957), która zgodnie z brzmieniem jej art. 10 weszła w życie z dniem 01.01.2004 roku – zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 25 ustawy wymienionej w art. 1 (ustawy o pdop), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003 r. stosuje się do dnia 31 grudnia 2006 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31.12.2003 r. Również na mocy wyżej przywołanego art. 5 ust. 1 przepis z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003 r. stosuje się odpowiednio.

Dochód uzyskany przez Podatnika w postaci ryczałtowego dofinansowania do wynagrodzeń zatrudnianych osób niepełnosprawnych z funduszu PFRON jest na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 25 zwolniony z podatku dochodowego. Z kolei wydatki sfinansowane tymi dochodami - w analizowanej sytuacji są to wydatki związane z dofinansowaniem wynagrodzeń zatrudnionych osób niepełnosprawnych - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów zgodnie z dyspozycją wyżej przywołanego art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o pdop.

W związku z powyższym, prawidłowe jest stanowisko Podatnika zawarte we wniosku, że wydatki sfinansowane przez Podatnika posiadającego status zakładu pracy chronionej otrzymanymi dopłatami z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W przypadku kwoty dofinansowania otrzymanej w m-cu lutym 2005 roku, dotyczącej dofinansowania wynagrodzeń osób niepełnosprawnych za m-ce listopad i grudzień 2004 roku, które zostało wypłacone ze środków własnych Spółdzielni i zostało zaliczone do kosztów uzyskania przychodów 2004 roku doszło do zawyżenia kosztów uzyskania przychodów roku podatkowego 2004. W takiej sytuacji Podatnik, na podstawie art. 81, art. 81a lub art. 81c ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa może dokonać korekty złożonych deklaracji w zakresie zawyżonych kosztów uzyskania przychodów dotyczących roku 2004 o kwotę otrzymanego w miesiącu lutym dofinansowania z funduszu PFRON.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik II MUS postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego we wniosku przez pytającego.

Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

Na podstawie art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie składane w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia za pośrednictwem tutejszego organu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj