Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-47/12-4/AJ
z 23 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-47/12-4/AJ
Data
2012.04.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele mieszkaniowe
sprzedaż
sprzedaż nieruchomości
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.



Wniosek ORD-IN 672 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2012 r. (data wpływu 9 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości jest:

  • prawidłowe – w odniesieniu do pytania 3a),
  • nieprawidłowe – w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 26 marca 2012 r. nr ILPB2/415-47/12-2/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Zainteresowanego do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, iż nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.

Pouczono również Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 26 marca 2012 r. W dniu 10 kwietnia 2012 r. Zainteresowany uzupełnił ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego – 3 kwietnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2006 r. Wnioskodawca zaciągnął kredyt i dnia 2 października 2006 r. nabył lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość. W 2009 r. Zainteresowany otrzymał w spadku po zmarłym dziadku spółdzielcze własnościowe prawo do innego lokalu mieszkalnego. Koszty uzyskania tego prawa to koszty sporządzenia aktu notarialnego wraz z opłatą sądową za wpis do księgi wieczystej w wysokości 1.007,40zł.

W tym samym roku Zainteresowany zbył to prawo i z tego tytułu osiągnął przychód w wysokości 90.000 zł. Dnia 10 czerwca 2010 r. Wnioskodawca nabył niezabudowaną działkę gruntu nr 564 o powierzchni 0,5667 ha, w udziale wynoszącym 44/100 (dwaj pozostali współwłaściciele po 26/100), położonej na terytorium RP. Z tego tytułu Zainteresowany poniósł koszty w wysokości 88.000 zł oraz koszty związane ze sporządzeniem aktu notarialnego wraz z opłatą sądową za wpis do księgi wieczystej w wysokości 1/3 kwoty 5.655,60 zł.

W sierpniu 2011 r. Zainteresowany i druga osoba - jako współwłaściciele działki gruntu nr 564 - złożyli wspólny wniosek do wójta gminy z wstępnym projektem podziału tejże nieruchomości.

Wniosek został zaopiniowany pozytywnie w postanowieniu wójta gminy z dnia 18 sierpnia 2011 r. jako zgodny z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zarówno ze względu na przeznaczenie terenu, jak i możliwości zagospodarowania wydzielonych działek.

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego uchwalonym w dniu 21 grudnia 2010 r., opublikowanym w dzienniku urzędowym z dnia 8 marca 2011 r., działka gruntu nr 564 położona jest na terenie o przeznaczeniu opisanym jako:

  • MN 1 - mieszkalnictwo o charakterze jednorodzinnym,
  • KDD 1 - komunikacja publiczna - drogi i ulice dojazdowe,
  • KDW 1 - komunikacja wewnętrzna - ciągi pieszo-jezdne.

Na projektowanych do wydzielenia działkach znajduje się ponadto poszerzenie terenu pod komunikację publiczną i wewnętrzną.

W dniu 22 grudnia 2011 r. została zniesiona współwłasność działki gruntu nr 564. Zainteresowany nabył prawo własności działki gruntu nr 564/1, która powstała w wyniku podziału działki gruntu nr 564. Wartość działki gruntu nr 564/1 to jest te 88.000 zł, które Wnioskodawca zapłacił wcześniej zbywającym oraz koszty związane ze sporządzeniem aktu notarialnego umowy zniesienia współwłasności, w tym opłatę sądową oraz koszty wypisów przesłane obligatoryjnie przez notariusza urzędom i instytucjom w wysokości 1/3 kwoty 2046,00 zł.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż zakup w dniu 10 czerwca 2010 r. działki został sfinansowany ze środków uzyskanych ze sprzedaży nabytego w drodze spadku w 2009 r. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Zbywając w 2009 r. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu Wnioskodawca osiągnął przychód w wysokości 90.000 złotych.

Z tych środków (ze zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu), w wysokości 88.000 złotych w dniu 10 czerwca 2010 r. Zainteresowany zakupił działkę.

Wnioskodawca wskazał również, iż koszty związane ze:

  • sporządzeniem aktu notarialnego umowy zniesienia własności (wspólne kupno działki nr 564), w części dotyczącej Zainteresowanego, tj. l/3 kwoty 5.655,60 zł, czyli 1.885,20 zł,
  • sporządzeniem aktu notarialnego umowy zniesienia współwłasności (prawo własności działki gruntu nr 564/1), w części dotyczącej Wnioskodawcy, tj. 1/3 kwoty 2.046,00 zł czyli 662,00 zł,

– do wysokości 2.000 zł finansowane były ze środków uzyskanych ze zbycia w 2009 r. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, a pozostałe wydatki finansowane były ze środków własnych (z umowy o pracę).

Wyjaśniając sprawę zaciągniętego – w 2006 r. – kredytu Wnioskodawca wskazał, iż:

  • zaciągnięty kredyt przeznaczył na nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość,
  • kredyt został zaciągnięty w 2006 r., a więc przed dniem uzyskania przychodu uzyskanego ze sprzedaży w 2009 r. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu,
  • kredyt został zaciągnięty w Banku,
  • wydatki poniesione na spłatę kredytu oraz odsetek od tego kredytu nie zostały uwzględnione przy korzystaniu z ulg podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy przychód otrzymany ze zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego Wnioskodawca może pomniejszyć o koszty związane ze sporządzeniem aktu notarialnego umowy przeniesienia własności w wykonaniu zapisu łącznie z opłatą sądową za wpis do księgi wieczystej, tj. 1007, 40 zł...
  2. Czy nabywając działkę gruntu nr 564/1 Zainteresowany może skorzystać ze zwolnienia podatkowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131...
  3. Czy do wydatków Wnioskodawca może zaliczyć koszty związane ze:
    1. sporządzeniem aktu notarialnego umowy zniesienia własności (wspólne kupno działki gruntu nr 564, w części dotyczącej Wnioskodawcę, tj. 1/3 kwoty 5655,60 zł,
    2. sporządzenie aktu notarialnego umowy zniesienia współwłasności (prawo własności działki gruntu nr 564/1), w części dotyczącej Zainteresowanego, tj. 1/3 kwoty 2046,00 zł,
    3. spłatę kredytu (na cele mieszkaniowe) wraz z odsetkami od momentu zakupu działki gruntu nr 564 w części 44/100...

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 1, przychód otrzymany ze zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego może – zgodnie z art. 19 – pomniejszyć o koszty związane ze sporządzeniem aktu notarialnego umowy przeniesienia własności w wykonaniu zapisu łącznie z opłatą sądową za wpis do księgi wieczystej, tj. 1007, 40 zł.

W odniesieniu do pytania nr 2, Wnioskodawca uważa, iż działka gruntu nr 564/1 zgodnie z miejskim planem zagospodarowania przestrzennego położona jest na terenie przeznaczonym pod: mieszkalnictwo o charakterze jednorodzinnym, komunikację publiczną (drogi i ulice dojazdowe oraz komunikację wewnętrzną (ciągi pieszo-jezdne) i związku z tym wydatki poniesione są na własne cele mieszkaniowe.

Natomiast w odniesieniu do pytania nr 3 Wnioskodawca uważa, iż wskazane w pkt 3a-3c) koszty może zaliczyć do wydatków na cele mieszkaniowe, z czego zawarte w pkt 3c) koszty stanowią wydatki, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 2a.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe – w odniesieniu do pytania 3a),
  • nieprawidłowe – w pozostałym zakresie.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Zgodnie z art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 1964 r., Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy.

Oznacza to, iż dniem nabycia spadku jest data śmierci spadkodawcy.

Wobec powyższego, w przedstawionym stanie faktycznym, za datę nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokal mieszkalnego uznać należy datę śmierci spadkodawcy, czyli 2009 r.

Dokonując zatem oceny skutków podatkowych odpłatnego zbycia ww. mieszkania – z uwagi na fakt, iż zostało ono nabyte przez Zainteresowanego w 2009 r. – należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 roku.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

  • dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  • dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do art. 30e ust. 2 cyt. ustawy podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl przepisu art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).

Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy. Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód. Przychodem ze sprzedaży jak wskazano powyżej jest cena pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 6d ww. ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż w związku z otrzymaniem w 2009 r. w drodze spadku spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego poniósł wydatki związane ze sporządzeniem aktu notarialnego umowy przeniesienia własności wraz z opłatą sądową za wpis do księgi wieczystej.

Powyższe wydatki nie stanowią kosztów odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego, o których mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy podkreślić, że kategoria kosztów odpłatnego zbycia nie może być traktowana jako zbiór, do którego należeć będą wszystkie wydatki ponoszone przez spadkobiercę po śmierci spadkodawcy. Wyżej wymienione wydatki nie mają nic wspólnego z odpłatnym zbyciem lokalu mieszkalnego. Nie może więc Wnioskodawca uznać za koszty odpłatnego zbycia wydatków poniesionych na sporządzenie aktu notarialnego wraz z opłatą sądową za wpis do księgi wieczystej. Wydatki nie wykazują bowiem bezpośredniego związku z odpłatnym zbyciem lokalu mieszkalnego, lecz z nabyciem spadku. Są to zaś dwie zupełnie różne kwestie, które nie mogą być traktowane zamiennie.

Wskazane przez Wnioskodawcę wydatki nie zostały również wymienione w cytowanym przepisie art. 22 ust. 6d. Wydatki te nie są bowiem ani udokumentowanymi nakładami, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynionymi w czasie ich posiadania ani kwotą zapłaconego podatku od spadków i darowizn.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie może zaliczyć do kosztów odpłatnego zbycia – o których mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – poniesionych wydatków związanych ze sporządzeniem aktu notarialnego umowy przeniesienia własności w wykonaniu zapisu łącznie z opłatą sądową za wpis do księgi wieczystej. Wydatki te nie wykazują bowiem bezpośredniego związku z odpłatnym zbyciem lokalu mieszkalnego.

Wnioskodawca nie może również zaliczyć tych wydatków do kosztów uzyskania przychodu – o których mowa w art. 22 ust. 6d - ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w odniesieniu do możliwości przeznaczenia przychodu uzyskanego ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego na cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 w związku z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy stwierdzić, co następuje.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Zgodnie z art. 21 ust. 25 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w powołanym wyżej ust. 1 pkt 131, uważa się m. in.:

  1. wydatki poniesione na:
    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
    - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,
  2. wydatki poniesione na:
    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),
    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)
    - w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

Art. 21 ust. 29 ww. ustawy stanowi, iż w przypadku gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c), stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c) oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c).

Należy również wskazać, iż przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 21 ust. 30).

Powyższy przepis ma zapobiec podwójnemu odliczaniu tych samych wydatków raz jako poniesionych faktycznie na podstawie faktur VAT a drugim razem jako pokrytych kredytem.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że zgodnie z wyżej cytowanym art. 21 ust. 25 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnienie ma zastosowanie do przychodów, które zostały przeznaczone na spłatę kredytu oraz odsetek od tego kredytu zaciągniętego na cele mieszkaniowe. Istotne jest to, aby kredyt zaciągnięty był przed uzyskaniem przychodu ze zbycia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2009 r. - w drodze spadku po zmarłym dziadku - Zainteresowany nabył spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. W tym samym roku Zainteresowany sprzedał ww. mieszkanie za kwotę 90.000 zł.

Środki uzyskane ze sprzedaży ww. lokalu Wnioskodawca wydatkował – w dniu 10 czerwca 2010 r. – na zakup działki za kwotę 88.000 zł oraz na sporządzenie aktu notarialnego wraz z opłatą sądową za wpis do księgi wieczystej, w wysokości l/3 kwoty 5.655,60 zł, czyli 1.885,20 zł. W dniu 22 grudnia 2011 r. została zniesiona współwłasność działki nr 564. Zainteresowany nabył działkę gruntu nr 564/1. W związku ze zniesieniem współwłasności Wnioskodawca poniósł wydatki związane ze sporządzeniem aktu notarialnego umowy zniesienia współwłasności, w tym opłatę sądową oraz koszty wypisów w wysokości 1/3 kwoty 2.046,00 zł, czyli 662,00 zł. Wydatki te jak wskazał Zainteresowany – do wysokości 2.000 zł – finansowane były ze środków uzyskanych ze zbycia nabytego w spadku mieszkania, natomiast pozostałe wydatki finansowane były ze środków własnych (z umowy o pracę).

Wnioskodawca wskazał również, iż w 2006 r. zaciągnął kredyt i w dniu 2 października 2006 r. nabył lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość. Zainteresowany chciałby do wydatków na cele mieszkaniowe zaliczyć także spłatę tego kredytu wraz z odsetkami.

Przedstawiając stan faktyczny Zainteresowany wskazał, iż wartość uzyskanej - w wyniku zniesienia współwłasności - działki nr 564/1 odpowiada wartości udziału nabytego we współwłasności. Uzyskanie przez Zainteresowanego prawa własności tej działki nie stanowi zatem nabycia w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tylko w przypadku, gdy w wyniku zniesienia współwłasności udział danej osoby ulega powiększeniu mamy do czynienia z nabyciem (co w niniejszej sprawie nie ma miejsca).

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że kwota uzyskana ze sprzedaży lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spadku w 2009 r., a przeznaczona na uzyskanie działki nr 564/1 nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem – na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nie doszło do nabycia tej działki.

W tym miejscu wskazać należy, iż ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 korzysta kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania a przeznaczona na nabycie udziału w gruncie.

W konsekwencji – skoro na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie doszło do nabycia działki 564/1 – poniesione przez Zainteresowanego koszty związane ze sporządzeniem aktu notarialnego zniesienia współwłasności (prawo własności działki gruntu nr 564/1) nie są kosztami związanymi z nabyciem działki i nie korzystają one ze zwolnienia przedmiotowego o którym mowa w art. art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wydatki te nie mogą być również uznane za koszty uzyskania przychodu przy nabyciu udziału w gruncie, co miało miejsce w dniu 10 czerwca 2010 r., gdyż ich poniesienie nie warunkowało nabycia ww. udziału. Zatem nie są one w żaden sposób związane z nabyciem tego udziału.

Ustosunkowując się natomiast do kwestii poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków na spłatę – zaciągniętego w 2006 r. – kredytu stwierdzić należy, iż korzystają one ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże nie jak wskazał Zainteresowany - od dnia zakupu w dniu 10 czerwca 2010 r. gruntu – a od dnia uzyskania przychodu ze sprzedaży – nabytego w drodze spadku - mieszkania, co miało miejsce w 2009 r.

W związku z tym stanowisko Zainteresowanego w tej kwestii należało uznać za nieprawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do możliwości zaliczenia do wydatków na cele mieszkaniowe kosztu sporządzenia aktu notarialnego dotyczącego zakupu działki 564, w części dotyczącej Zainteresowanego, stwierdzić należy, iż wydatki w tej części mogą być zaliczone do wydatków, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25. Wydatek ten jest bowiem związany z nabyciem udziału w gruncie – działka nr 564.

W odniesieniu do kwot podanych we wniosku, tut. Organ informuje, iż ewentualne przeliczenia, jakich należałoby dokonać nie należą do kompetencji tut. Organu. Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego rozliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy. w związku z powyższym tut. Organ nie może odnieść się do kwot wskazanych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj