Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni
PP3/005-0006/05
z 14 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP3/005-0006/05
Data
2005.04.14



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
umowa zlecenia


Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenie z tytułu przedmiotowej umowy zlecenia, zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku nie będzie podlegać naliczeniu podatku VAT?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2005 roku Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 07 stycznia 2005 roku (data wpływu 21.01.2005r.), uzupełnionego pismem z dnia 07 marca 2005 roku (data wpływu 12.03.2005r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie: opodatkowania wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia na udoskonalenie systemu wskaźników Inicjatywy Unii Europejskiej

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe

w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik w ramach umowy zlecenia podpisał z (...), Niemcy, kontrakt określający warunki pracy i wynagrodzenia w zakresie udoskonalenia systemu wskaźników programu, który jest Inicjatywą Unii Europejskiej (w ramach Funduszy Strukturalnych) świadczącą pomoc bezzwrotną polegającą na dofinansowaniu 50% - 75% kosztów projektów wielostronnych przedkładanych do oceny przez władze publiczne (lokalne regionalne i krajowe) w zakresie planowania rozwoju przestrzennego i regionalnego, oraz wspomagania tworzenia procedur generowania pożądanych projektów. Rezultatem pracy są zaproponowane zmiany do dokumentu zwanego „Uzupełnieniem Programu”, które zostaną przyjęte przez Komitet Monitorujący. Praca została wykonana w Polsce, a jej rezultaty omówione i przedstawione na dwóch spotkaniach z przedstawicielami Zleceniodawcy na posiedzeniu plenarnym (...) w (...).

Przedmiotową usługę Podatnik zaklasyfikował do grupowania PKWiU 74.14.21-00.00 „Usługa w zakresie zarządzania programami z wyjątkiem programów budowlanych”.

Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem czy wynagrodzenie z tytułu przedmiotowej umowy zlecenia, zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku nie będzie podlegać naliczeniu podatku VAT...

Zdaniem pytającego, powyższa praca w ramach przedmiotowej umowy zlecenia nie wyczerpuje znamion prowadzenia działalności gospodarczej gdyż: nie jest prowadzona w warunkach niepewności co do ostatecznego rezultatu podjętej działalności, jest prowadzona w ramach stosunku podporządkowania wobec (...) Inicjatywy UE, a ponadto szczegółowo zostały określone w ramach umowy zlecenia warunki jej wykonania. Z tego też powodu nie podlega ona naliczeniu podatku VAT w Polsce, na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju:
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przez działalność gospodarczą rozumie się – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy – wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jednocześnie w myśl art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1 nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.

W art. 13 pkt 8 lit.a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) ustawodawca wymienił m.in. przychody z tytułu osobistego wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej – z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej (...).

Z przedstawionych powyżej przepisów prawa wynika, że świadczenie usług w ramach umowy zlecenia, o której mowa w art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy wyłącznie w sytuacji, gdy z tytułu świadczenia ww. usług osoby fizyczne świadczące te usługi są związane ze zlecającym ich wykonanie więzami prawnymi co do: warunków wykonania usług, wynagrodzenia, odpowiedzialności zlecającego.

Podkreślenia wymaga, że o tym czy podatnik stanie się podatnikiem z tytułu odpłatnego świadczenia usług w ramach zawartej umowy zlecenia decyduje treść stosunku zobowiązanego, jaki z tej umowy wynika. Aby zostały spełnione wszystkie wymienione w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy przesłanki wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług umowa określać musi nie tylko warunki wykonania i wynagrodzenia, ale także winna szczegółowo ustalać warunki odpowiedzialności zlecającego za wykonanie zlecenia.

W art. 6 umowy zlecenia - załączonej do wniosku - zostały określone obowiązki Zleceniodawcy. Zgodnie z art. 6 przedmiotowej umowy, Zleceniodawca nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikające z działalności Zleceniobiorcy, jego pracowników i stron trzecich. Nie przyjmuje on roszczeń dotyczących tego typu zdarzeń.

Treść umowy zlecenia nie pozwala na zastosowanie w niniejszym przypadku wyłączenia zawartego w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, wg. Załączonego do wniosku tłumaczenia umowy zlecenia, treść jej nie ogranicza samodzielności zleceniobiorcy, zamawiający nie ma decydującego głosu w sprawie realizacji umowy oraz umowa nie zawiera innych postanowień wskazujących na podległość podatnika względem zleceniodawcy z tytułu wykonania usług. Zatem świadczenie usług w ramach takiej umowy jest działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Podkreślenia wymaga, iż podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały wykonane w danym państwie a ściślej te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym miejscu. W tym wypadku miejsce świadczenia determinuje miejsce opodatkowania. Określenie miejsca świadczenia jest szczególnie istotne w przypadku usług, których świadczenie odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsce świadczenia w takiej sytuacji wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana. Co do zasady dana czynność powinna być opodatkowana w jednym miejscu. W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania jak i nie zamierzonego braku opodatkowania VI Dyrektywa Rady Unii Europejskiej dotycząca wspólnego systemu podatku od wartości dodanej określa miejsca świadczenia poszczególnych czynności (art. 9 VI Dyrektywa VAT). W oparciu o regulacje wskazanego art. 9 VI Dyrektywy VAT ustawodawca polski określił miejsce świadczenia usług w art. 27 ustawy.

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania. Od tej ogólnej zasady regulującej miejsce powstania obowiązku podatkowego przewidziano w ustawie o podatku od towarów i usług szereg odstępstw, w zależności od rodzaju wykonywanej usługi.

Szczególne zasady ustalenia miejsca świadczenia dotyczą między innymi niektórych wymienionych w ustawie usług niematerialnych. W pkt 9 ust. 4 art. 27 ustawy wymieniono usługi prawnicze, rachunkowo-księgowe, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); przetwarzania danych i dostarczania informacji; architektoniczne i inżynieryjne (PKWiU 74.2) z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; tłumaczeń. W przypadku, gdy wymienione usługi świadczone są na rzecz:

  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemającyh osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczący usługę

miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Jeżeli więc świadczy Pan usługę w zakresie zarządzania programami (PKWiU 74.14.21-00.00) dla podatnika podatku od wartości dodanej z Niemiec, to usługa ta podlega opodatkowaniu w tym kraju tj. miejscu, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, miejsce prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Na Pana kontrahencie jako na usługobiorcy ciąży wówczas obowiązek naliczenia podatku i rozliczenia go z tamtejszym fiskusem. Powyższa zasada znajduje także odzwierciedlenie w art. 2 zawartej umowy zlecenia. Zgodnie z regulacją art. 2 umowy zlecenia wynagrodzenie Zleceniobiorcy nie obejmuje VAT ale obejmuje inne zobowiązania podatkowe Zleceniobiorcy. Zobowiązanie VAT z tytułu niniejszej umowy zostanie pokryte przez Zleceniodawcę zgodnie z § 13b(2) Niemieckiej Ustawy o VAT (...).

Zatem mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj