Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni
PP3/005-0006/05
z 14 kwietnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP3/005-0006/05
Data
2005.04.14
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług
Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
umowa zlecenia
Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenie z tytułu przedmiotowej umowy zlecenia, zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku nie będzie podlegać naliczeniu podatku VAT?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2005 roku Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 07 stycznia 2005 roku (data wpływu 21.01.2005r.), uzupełnionego pismem z dnia 07 marca 2005 roku (data wpływu 12.03.2005r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie: opodatkowania wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia na udoskonalenie systemu wskaźników Inicjatywy Unii Europejskiej stwierdzam, że: stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. UZASADNIENIE Podatnik w ramach umowy zlecenia podpisał z (...), Niemcy, kontrakt określający warunki pracy i wynagrodzenia w zakresie udoskonalenia systemu wskaźników programu, który jest Inicjatywą Unii Europejskiej (w ramach Funduszy Strukturalnych) świadczącą pomoc bezzwrotną polegającą na dofinansowaniu 50% - 75% kosztów projektów wielostronnych przedkładanych do oceny przez władze publiczne (lokalne regionalne i krajowe) w zakresie planowania rozwoju przestrzennego i regionalnego, oraz wspomagania tworzenia procedur generowania pożądanych projektów. Rezultatem pracy są zaproponowane zmiany do dokumentu zwanego „Uzupełnieniem Programu”, które zostaną przyjęte przez Komitet Monitorujący. Praca została wykonana w Polsce, a jej rezultaty omówione i przedstawione na dwóch spotkaniach z przedstawicielami Zleceniodawcy na posiedzeniu plenarnym (...) w (...). Przedmiotową usługę Podatnik zaklasyfikował do grupowania PKWiU 74.14.21-00.00 „Usługa w zakresie zarządzania programami z wyjątkiem programów budowlanych”. Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem czy wynagrodzenie z tytułu przedmiotowej umowy zlecenia, zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku nie będzie podlegać naliczeniu podatku VAT... Zdaniem pytającego, powyższa praca w ramach przedmiotowej umowy zlecenia nie wyczerpuje znamion prowadzenia działalności gospodarczej gdyż: nie jest prowadzona w warunkach niepewności co do ostatecznego rezultatu podjętej działalności, jest prowadzona w ramach stosunku podporządkowania wobec (...) Inicjatywy UE, a ponadto szczegółowo zostały określone w ramach umowy zlecenia warunki jej wykonania. Z tego też powodu nie podlega ona naliczeniu podatku VAT w Polsce, na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy VAT. Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
Czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...). Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przez działalność gospodarczą rozumie się – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy – wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Jednocześnie w myśl art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1 nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności. W art. 13 pkt 8 lit.a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) ustawodawca wymienił m.in. przychody z tytułu osobistego wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej – z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej (...). Z przedstawionych powyżej przepisów prawa wynika, że świadczenie usług w ramach umowy zlecenia, o której mowa w art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy wyłącznie w sytuacji, gdy z tytułu świadczenia ww. usług osoby fizyczne świadczące te usługi są związane ze zlecającym ich wykonanie więzami prawnymi co do: warunków wykonania usług, wynagrodzenia, odpowiedzialności zlecającego. Podkreślenia wymaga, że o tym czy podatnik stanie się podatnikiem z tytułu odpłatnego świadczenia usług w ramach zawartej umowy zlecenia decyduje treść stosunku zobowiązanego, jaki z tej umowy wynika. Aby zostały spełnione wszystkie wymienione w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy przesłanki wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług umowa określać musi nie tylko warunki wykonania i wynagrodzenia, ale także winna szczegółowo ustalać warunki odpowiedzialności zlecającego za wykonanie zlecenia. W art. 6 umowy zlecenia - załączonej do wniosku - zostały określone obowiązki Zleceniodawcy. Zgodnie z art. 6 przedmiotowej umowy, Zleceniodawca nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikające z działalności Zleceniobiorcy, jego pracowników i stron trzecich. Nie przyjmuje on roszczeń dotyczących tego typu zdarzeń. Treść umowy zlecenia nie pozwala na zastosowanie w niniejszym przypadku wyłączenia zawartego w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, wg. Załączonego do wniosku tłumaczenia umowy zlecenia, treść jej nie ogranicza samodzielności zleceniobiorcy, zamawiający nie ma decydującego głosu w sprawie realizacji umowy oraz umowa nie zawiera innych postanowień wskazujących na podległość podatnika względem zleceniodawcy z tytułu wykonania usług. Zatem świadczenie usług w ramach takiej umowy jest działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Podkreślenia wymaga, iż podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały wykonane w danym państwie a ściślej te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym miejscu. W tym wypadku miejsce świadczenia determinuje miejsce opodatkowania. Określenie miejsca świadczenia jest szczególnie istotne w przypadku usług, których świadczenie odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsce świadczenia w takiej sytuacji wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana. Co do zasady dana czynność powinna być opodatkowana w jednym miejscu. W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania jak i nie zamierzonego braku opodatkowania VI Dyrektywa Rady Unii Europejskiej dotycząca wspólnego systemu podatku od wartości dodanej określa miejsca świadczenia poszczególnych czynności (art. 9 VI Dyrektywa VAT). W oparciu o regulacje wskazanego art. 9 VI Dyrektywy VAT ustawodawca polski określił miejsce świadczenia usług w art. 27 ustawy. W myśl art. 27 ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania. Od tej ogólnej zasady regulującej miejsce powstania obowiązku podatkowego przewidziano w ustawie o podatku od towarów i usług szereg odstępstw, w zależności od rodzaju wykonywanej usługi. Szczególne zasady ustalenia miejsca świadczenia dotyczą między innymi niektórych wymienionych w ustawie usług niematerialnych. W pkt 9 ust. 4 art. 27 ustawy wymieniono usługi prawnicze, rachunkowo-księgowe, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); przetwarzania danych i dostarczania informacji; architektoniczne i inżynieryjne (PKWiU 74.2) z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; tłumaczeń. W przypadku, gdy wymienione usługi świadczone są na rzecz:
miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Jeżeli więc świadczy Pan usługę w zakresie zarządzania programami (PKWiU 74.14.21-00.00) dla podatnika podatku od wartości dodanej z Niemiec, to usługa ta podlega opodatkowaniu w tym kraju tj. miejscu, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, miejsce prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Na Pana kontrahencie jako na usługobiorcy ciąży wówczas obowiązek naliczenia podatku i rozliczenia go z tamtejszym fiskusem. Powyższa zasada znajduje także odzwierciedlenie w art. 2 zawartej umowy zlecenia. Zgodnie z regulacją art. 2 umowy zlecenia wynagrodzenie Zleceniobiorcy nie obejmuje VAT ale obejmuje inne zobowiązania podatkowe Zleceniobiorcy. Zobowiązanie VAT z tytułu niniejszej umowy zostanie pokryte przez Zleceniodawcę zgodnie z § 13b(2) Niemieckiej Ustawy o VAT (...). Zatem mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.