Interpretacja Urzędu Skarbowego w Słupsku
PIII/2/443-40/05
z 22 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PIII/2/443-40/05
Data
2005.06.22
Autor
Urząd Skarbowy w Słupsku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
dzierżawa
gmina
odliczenie podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
1) Czy podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zakup usług budowlanych, otrzymanych od wykonawcy tych robót podlega odliczeniu w miesiącu otrzymania faktury lub w miesiącu następnym?
2) Czy będzie możliwe dokonanie korekt deklaracji na podatek VAT z odliczeniem podatku naliczonego zawartego w fakturach wykonawcy od momentu rozpoczęcia inwestycji, tj. od stycznia 2003 r.?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r., Dz.U. Nr 8, poz. 60 z późn. zmian.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 11.04.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 13.04.2005r.), uzupełnionego pismem z dnia 18.05.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie odliczenia przez Gminę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nakłady poniesione na budowę kompleksu sportowo - rekreacyjnego służącym czynnościom opodatkowanym, stwierdzam że: stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. U Z A S A D N I E N I E Wnioskiem z dnia 11.04.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 11.04.2005r.), znak: ...., uzupełnionym pismem z dnia 18.05.2005r. znak: ... Strona zwróciła się o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Stan faktyczny w sprawie Gmina jest inwestorem budowy kompleksu sportowo – rekreacyjnego. Wykonawca przedsięwzięcia inwestycyjnego został wybrany w drodze przetargu na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych. Wybudowany obiekt będzie stanowił własność gminy, a użytkowany i eksploatowany będzie na podstawie umowy dzierżawy przez Gminne Towarzystwo Budownictwa Społecznego, gminną spółkę prawa handlowego, która jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Szkoły, które są jednostkami budżetowymi Gminy, będą korzystać z hali na zasadach wynajmu od Gminnego Towarzystwa Budownictwa Społecznego i będą miały zabezpieczone w swoich planach finansowych środki na zapłatę czynszu wynikającego z zawartej umowy wynajmu. Zapytanie i stanowisko podatnika
Zdaniem podatnika podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zakup robót budowlanych podlegał będzie odliczeniu od podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał faktury lub w miesiącu następnym. Podatnikowi przysługuje prawo zwrotu bezpośredniego różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego od zakupu ww. usług w rozliczeniu z danego miesiąca. Według strony stanowisko powyższe wynika z treści niżej wymienionych przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług:
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stanowisko tut. organu podatkowego Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zmian.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 wskazanej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z ust. 2 pkt 1 lit. a) wskazanego wyżej przepisu kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Przy czym przepis art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy określa, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione. Ze stanu faktycznego zawartego w piśmie podatnika wynika, iż Wójt Gminy zawarł, w wyniku przetargu, z wykonawcą umowę na budowę kompleksu sportowo – rekreacyjnego. Wybudowane obiekty będą stanowiły własność gminy, ale użytkowane i eksploatowane będą przez gminną spółkę prawa handlowego na podstawie umowy dzierżawy, z której przychody podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług. W świetle przywołanych przepisów oraz przestawionego przez podatnika stanu faktycznego sprawy stwierdzić należy, że podatnikowi (gminie) będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zawarty w fakturach dokumentujących nabycie robót budowlano-montażowych związanych z budową ww. obiektu. Obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony podatnik powinien dokonać w terminach i na zasadach określonych w art. 86 ust. 10 - 15 ww. ustawy. Zgodnie z art. 86 ust. 13 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.