Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR2/443-235b/05/MP
z 28 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR2/443-235b/05/MP
Data
2005.07.28
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Słowa kluczowe
czasopisma
przedsiębiorstwa
Pytanie podatnika
Czy nieodpłatne przekazania z mocy prawa czasopism wraz z załączonymi gadżetami, jak również inne nieodpłatne przekazania czasopism związane z prowadzoną działalnością, stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem?
P O S T A N O W I E N I E
Według Strony, wnioskując a contrario z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w/w czynności pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako bezpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienia z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie. Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: Zgodnie z art. 7 ust. 3 w/w ustawy powyższego artykułu nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Definicja prezentu o małej wartości oraz próbki została zawarta w art. 7 ust. 4 (prezenty) oraz art. 7 ust. 7 (próbki) ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl tych definicji przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane (wręczane) przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nie przekraczającej w roku podatkowym 50 zł, przy czym łączna wartość prezentów w roku podatkowym nie może być wyższa niż 0,125% wartości sprzedaży opodatkowanej podatnika w poprzednim roku podatkowym. Przez próbkę należy rozumieć najmniejszą ilość towaru pobraną z dużej partii, która zachowuje skład oraz wszelkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy. Jak wynika z powyższych przepisów, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jak odpłatna dostawa towarów podlega również wszelkie przekazanie bez wynagrodzenia przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa - także w formie prezentów (darowizn) przekraczających małą wartość oraz nie mających statusu próbek - na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem. W związku z tym zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego należy stwierdzić, iż przekazanie towarów (czasopism) na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 listopada 1996r. o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych (Dz. U. Nr 152, poz. 722), jako dokonane nieodpłatnie, tj. na warunkach innych niż określone w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, pozostaje poza przedmiotowym zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Podobnie przekazanie czasopism kontrahentom (zleceniodawcom) na podstawie zawartych z nimi umów, gdy przekazanie stanowi integralną część realizowanej usługi reklamowej - w przedmiotowej sprawie ma na celu potwierdzenie wykonania usługi - a ich koszt jest jednym z elementów składowych wynagrodzenia należnego za realizację tej usługi. Za opodatkowane w świetle przytoczonych przepisów uznać natomiast należy przekazanie czasopism dokonywane przez Stronę w celu zachęcenia potencjalnych klientów do podjęcia współpracy, tj. na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak we wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa), w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.