Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-III-2-443/72/05/AMM
z 4 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-III-2-443/72/05/AMM
Data
2005.07.04



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura korygująca
faktura wewnętrzna
nabycie wewnątrzwspólnotowe
nadmiar
niedobory


Pytanie podatnika
Czy w przypadku stwierdzenia niedoborów lub nadwyżek towarów w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów Spółka winna wystawić wewnętrzną fakturę korygującą ?


Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w przedmiocie podatku od towarów i usług określonego w ustawie z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów handlowych. Zdarzają się sytuacje, w których faktura wystawiona przez kontrahenta zagranicznego nie odzwierciedla w pełni wielkości i rodzaju asortymentu będącego przedmiotem dostawy. Spółka informuje, że występują wówczas niedobory lub nadwyżki towarów w niewielkich ilościach (+, - 5%). Wynikają one z tolerancji urządzeń pomiarowych lub pomyłek w rodzaju asortymentu. Niezgodności są potwierdzane protokolarnie przez Spółkę na podstawie wskazań zalegalizowanych urządzeń pomiarowych. Następnie wielkość i asortyment towarów zostają wprowadzone zgodnie z rzeczywistymi wartościami wynikającymi z pomiarów. Rozbieżność ta nie jest jednak korygowana przez sprzedawcę poprzez wystawienie faktury korygującej. Spółka informuje również, że w przypadku niezgodności istotnych składane są reklamacje i czynione są próby potwierdzenia przez dostawcę rzeczywistej ilości sprzedanego i dostarczonego towaru.

W związku z powyższym, Spółka zwraca się z zapytaniem, czy w stanie faktycznym opisanym powyżej powinna wystawić wewnętrzną fakturę korygującą w związku ze stwierdzonymi niedoborami lub nadwyżkami towarów ...

Spółka stoi na stanowisku, iż przepis § 28 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) stanowiący, iż m.in. przepis § 20 tego rozporządzenia stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług. Według tego przepisu fakturę korygującą wystawia się również, w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku, bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Spółka uważa, że wewnętrzna faktura korygująca może być wystawiona na podstawie wskazań legalizowanych urządzeń pomiarowych. Wskazania te określają wielkość i asortyment towarów, który zostaje przyjęty jako stan rzeczywisty i wprowadzony na magazyn. Uprawnienie to przysługuje nawet wówczas, gdy dostawca towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, nie skoryguje swojej faktury.

Tutejszy organ podatkowy mając powyższe na uwadze zauważa co następuje. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić - stosownie do treści przepisu art. 31 ust. 1 w/w ustawy.

Udokumentowanie przedmiotowej czynności następuje poprzez wystawienie przez podatnika faktury wewnętrznej - zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 28 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) przepisy § 12, § 16-20, § 22, § 23 i § 26 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym że w przypadku dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta. Natomiast faktury te można wystawić w 1 egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku - § 28 ust. 2 w/w rozporządzenia.

Należy zauważyć, że zasady wystawiania faktur korygujących zostały uregulowane w przepisie § 19 oraz § 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

Przepis § 19 ust. 1 w/w rozporządzenia znajduje zastosowanie, w sytuacji gdy po wystawieniu faktury udzielone zostały rabaty, określone w art. 29 ust. 4 ustawy. Faktura korygująca wystawiana jest również w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu - § 19 ust. 3 rozporządzenia jw.

Natomiast zgodnie z treścią § 20 ust. 1 wyżej cytowanego rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku, bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Biorąc powyższe pod uwagę należy podkreślić, że wystawienie przez Spółkę wewnętrznej faktury korygującej w związku ze stwierdzonymi niedoborami lub nadwyżką towarów będzie miało bezpośredni wpływ na wysokość podstawy opodatkowania czynności wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, którą jest kwota należna jaką podatnik jest obowiązany zapłacić. W konsekwencji, wewnętrzna faktura korygująca do czynności wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powinna się pojawić w związku z otrzymaniem przez Spółkę dokumentu korygującego wystawionego przez dostawcę towarów, który to dokument będzie jednocześnie zmieniał kwotę należną, jaką Spółka winna zapłacić podatnikowi podatku od wartości dodanej dokonującemu dostawy towaru.

Wobec powyższego, Spółka w sytuacji opisanej we wniosku nie ma podstaw prawnych do wystawienia wewnętrznej faktury korygującej w związku ze stwierdzonymi niedoborami lub nadwyżkami towarów niepotwierdzonymi dokumentem korygującym wystawionym przez podmiot dokonujący dostawy tego towaru.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Informacja:wyżej cytowane przepisy § 19, § 20 oraz § 28 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) będące podstawą udzielenia przez Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi niniejszej interpretacji, z dniem 01.06.2005r. utraciły moc ze względu na wejście w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Obecnie do zagadnienia opisanego we wniosku zastosowanie znajdą przepisy § 17 i § 18 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. Wyżej opisana zmiana stanu prawnego nie wpływa jednak na zgodność z prawem niniejszej interpretacji w świetle przepisów obowiązujących od dnia 01.06.2005r. Przedmiotowa informacja nie stanowi pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika i w konsekwencji nie wywołuje skutków prawnych określonych przepisami art. 14a-14d ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj