Interpretacja Urzędu Skarbowego w Mielcu
US.VI/443-38/05
z 5 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.VI/443-38/05
Data
2005.08.05



Autor
Urząd Skarbowy w Mielcu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
program pomocowy (SAPARD)
rolnik ryczałtowy
zwrot podatku


Pytanie podatnika
Czy mam prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w zakupach związanych z realizacją inwestycji polegającej na dokończeniu budowy budynku mieszkalnego z adaptacją pomieszczeń dla potrzeb prowadzenia agroturystyki oraz zakupach niezbędnego wyposażenia?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 2 pkt 19 i 21, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 43 ust.1 pkt 3, art. 86 ust. 1 i 2, art. 88 ust. 4 i art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.06.2005 r., który wpłynął do tut. Urzędu dnia 15.06.2005 r., uzupełnionego i sprecyzowanego pismem z dnia 30.06.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu: 1.07.2005 r.) oraz pismem z dnia 03.08.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w zakupach związanych z realizacją inwestycji polegającej na dokończeniu budowy budynku mieszkalnego z adaptacją pomieszczeń dla potrzeb prowadzenia agroturystyki oraz zakupach niezbędnego wyposażenia - postanawia uznać stanowisko wyrażone przez Panią we wniosku, iż nie ma Pani możliwości odliczenia podatku VAT - za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym w przedmiotowym wniosku.

W dniu 15.06.2005 r. wpłynął do tut. organu Pani wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, uzupełniony pismem złożonym dnia 1.07.2005 r. oraz pismem z dnia 03.08.2005 r.

Z przedstawionego przez Panią we wniosku stanu faktycznego wynika, iż jest Pani rolnikiem ryczałtowym. Realizuje Pani inwestycję polegającą na dokończeniu budowy budynku mieszkalnego z adaptacją pomieszczeń dla potrzeb świadczenia usług agroturystyki oraz zakupie niezbędnego wyposażenia, a z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług geodezyjnych w 2004 r. nie osiągnęła Pani przychodu ( działalność ta jest zawieszona od 2000 r.). We wniosku zaznacza Pani, iż inwestycja objęta jest refundacją ze środków programu SAPARD, na podstawie umowy zawartej z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Rzeszowie w dniu 03 czerwca 2004 r. Zaznacza Pani również, iż nie jest Pani zarejestrowana jako podatnik VAT. Zgodnie z przedstawionym w uzupełnieniu do wniosku własnym stanowiskiem w sprawie, uważa Pani, iż nie ma Pani możliwości odliczenia podatku VAT, a szczególnie w zakresie ww. inwestycji.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu po zapoznaniu się z przedstawionym przez Panią we wniosku stanem faktycznym, wyjaśnia: Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług pod pojęciem "rolnika ryczałtowego" rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego w tym zakresie ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 (z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych). Na podstawie art. 2 pkt 20 i 21 cyt. wyżej ustawy przez produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ww. ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim, zaś przez usługi rolnicze rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Usługi agroturystyki nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, stąd też nie stanowią one czynności dokonywanych przez rolnika ryczałtowego i nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi te również nie korzystają z innych zwolnień przewidzianych ustawą o podatku od towarów i usług i przepisach wykonawczych do ustawy. Stąd też świadcząc usługi agroturystyczne może Pani jedynie korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwzględnieniem warunków dotyczących osiągnięcia wartości sprzedaży opodatkowanej, uprawniającej do tego zwolnienia.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym stwierdza Pani, iż nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie przekroczyła Pani wartości sprzedaży opodatkowanej uprawniającej do zwolnienia podmiotowego. Zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, stanowiącą sumę kwot podatku określonych m.in. w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Przepis art. 88 ust. 4 cyt. wyżej ustawy ogranicza to prawo tylko do podatników, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, bowiem zgodnie z w/w przepisem, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (wyjątek stanowią tylko przypadki, w których podatnicy dokonują wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu).Możliwość zwrotu podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przewiduje dla podmiotów nie będących podatnikami podatku jedynie § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 97, poz. 970 ze zm.). Zwrot ten przysługuje jednak wyłącznie podmiotom, które przed dniem 1.05.2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu i to przy spełnieniu szeregu warunków wymienionych w tym przepisie. Z przedstawionego przez Panią w piśmie stanu faktycznego wynika, iż umowa zakładająca pomoc z funduszy Unii Europejskiej została zawarta dnia 3.06.2004 r., więc cyt. wyżej § 27a nie może mieć w Pani przypadku zastosowania.Reasumując należy stwierdzić, iż skoro (jak zaznaczyła Pani w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku) nie jest Pani zarejestrowanemu podatnikiem VAT czynnym, nie przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z nabycia lub importu towarów i usług, ani też jakakolwiek inna forma zwrotu podatku VAT przewidziana w ustawie z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy i nie ma przy tym znaczenia fakt, iż jest Pani rolnikiem ryczałtowym.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia przedmiotowego wniosku, który nie uległ zmianie na dzień wydania niniejszego postanowienia, nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwy dla wnioskodawcy organ podatkowy oraz organ kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie przez organ odwoławczy w drodze decyzji w trybie art. 14b § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj