Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wieluniu
III-443/20/05
z 17 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
III-443/20/05
Data
2005.06.17
Autor
Urząd Skarbowy w Wieluniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Słowa kluczowe
nieodpłatne przekazanie rzeczy
przekazanie towarów
reklama
Pytanie podatnika
W złożonym wniosku podatnik pyta czy na gruncie art. 7 ust. 2 - 7 obowiązującej od 1 maja 2004r. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nieodpłatne przekazanie materiałów marketingowych typu: foldery ofertowe, wizytówki, tablice z logo firmy dostarczane do sklepów - kontrahentów prowadzących sprzedaż Jego wyrobów - podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
W dniu 25 kwietnia 2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wieluniu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług w przedstawionej indywidualnej sprawie, w której, wg oświadczenia podatnika, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Stan faktyczny tej sprawy: W złożonym wniosku podatnik pyta czy na gruncie art. 7 ust. 2 - 7 obowiązującej od 1 maja 2004r. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nieodpłatne przekazanie materiałów marketingowych typu: foldery ofertowe, wizytówki, tablice z logo firmy dostarczane do sklepów - kontrahentów prowadzących sprzedaż Jego wyrobów - podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Stanowisko podatnika: Zdaniem podatnika, zgodnie z art. 7 ust. 2-7 w/w ustawy o VAT obowiązującej od 01.05.2004r. nieodpłatne wydanie towarów podlega opodatkowaniu, jeżeli nie ma związku z prowadzoną działalnością, czyli, jak stwierdza podatnik, na zasadzie analogii, nieodpłatne wydanie tych materiałów na cele związane z prowadzoną działalnością - co niewątpliwie występuje, zdaniem podatnika, w przypadku prowadzonych przez Niego działań marketingowych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Wobec powyższego, zwraca się z prośbą o potwierdzenie czy w w/w sprawie Ma rację uważając, że nie należy naliczać podatek VAT należny od ich nieodpłatnego przekazania. Przedstawiony stan faktyczny regulują poniższe przepisy: Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. 1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków Spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia; Przepisu ust. 2 – zgodnie z art. 7 ust. 3 – nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Wyjątek od tej zasady stanowi, jak już wspomniano wcześniej, określono w art. 7 ust. 3 cyt. przepisu, przekazanie próbek i prezentów o małej wartości, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Definicję prezentów o małej wartości zawiera art. 7 ust. 4, na mocy którego pod pojęciem tym należy rozumieć przekazywane (wręczane) przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nie przekraczającej w roku podatkowym 50 zł, przy czym łączna wartość prezentów w roku podatkowym nie może być wyższa niż 0,125% wartości sprzedaży opodatkowanej podatnika w poprzednim roku podatkowym. Natomiast odnośnie tablic wystawowych przedstawiających logo firmy należy stwierdzić, że przekazanie takie nie podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów (w myśla art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, gdyż tablice podlegają zwrotowi). Celem tych działań jest bowiem reklama i informacja o firmie, która w efekcie ma przyczynić się do zwiększenia obrotów. Bezpłatne przekazanie - udostepnienie na czas nieokreślony (na czas trwania współpracy) tablic wystawowych ma cel informacyjny. Jest to więc cel związany z prowadzonym przedsiębiorstwem, a nie darowizny czy przekazanie towarów bez wynagrodzenia, o których mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy podatkowej. Ponadto, przedmiotowych tablic nie można rozpatrywać również w kategorii prezentów, gdyż w wyniku ich przekazania trudno dopatrzyć się przysporzenia majątkowego dla jego odbiorcy. Reasumując należy stwierdzić, iż w świetle przytoczonych przepisów prawa obowiązujących: Dodatkowo Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieluniu uprzejmie informuje, że powyższa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego udzielona jest w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązującego w dacie skierowania zapytania do organu podatkowego oraz odpowiedzi na zapytanie - jedynie w opisanym przez Firmę stanie faktycznym. Oznacza to, że w przypadku zmiany - po jej udzieleniu - przepisów prawa w omawianym zakresie (a także okoliczności stanu faktycznego) informacja ta nie będzie mieć zastosowania. Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieluniu uprzejmie informuje, że: z dniem 1 czerwca 2005r. weszła w życie druga zmiana do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zmiana została wprowadzona na mocy ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw, które zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw Nr 90 z dnia 23 maja 2005r. pod poz.756. W/w ustawą w art.1 pkt 3 lit. a, b , d zmieniono zapis art.7 ust.3 , ust.4 i ust.7, który otrzymał nastepujące brzmienie: 1/ o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób; - art. 7 ust. 7: "Przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazanych (wręczonych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działania mające charakter handlowy". Zatem - od dnia 01.06.2005r. drukowane materiały reklamowe i informacyjne (w tym wszelkie ulotki, katalogi) bez względu na ilość i wartość pozostają poza zakresem opodatkowania, przy czym oczywiście podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT, jeżeli materiały te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.