Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wieluniu
III-443/20/05
z 17 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
III-443/20/05
Data
2005.06.17



Autor
Urząd Skarbowy w Wieluniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
nieodpłatne przekazanie rzeczy
przekazanie towarów
reklama


Pytanie podatnika
W złożonym wniosku podatnik pyta czy na gruncie art. 7 ust. 2 - 7 obowiązującej od 1 maja 2004r. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nieodpłatne przekazanie materiałów marketingowych typu: foldery ofertowe, wizytówki, tablice z logo firmy dostarczane do sklepów - kontrahentów prowadzących sprzedaż Jego wyrobów - podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.


W dniu 25 kwietnia 2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wieluniu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług w przedstawionej indywidualnej sprawie, w której, wg oświadczenia podatnika, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny tej sprawy:

W złożonym wniosku podatnik pyta czy na gruncie art. 7 ust. 2 - 7 obowiązującej od 1 maja 2004r. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nieodpłatne przekazanie materiałów marketingowych typu: foldery ofertowe, wizytówki, tablice z logo firmy dostarczane do sklepów - kontrahentów prowadzących sprzedaż Jego wyrobów - podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Obecnie, jak informuje Podatnik, zamówione i wydrukowane w drukarni materiały marketingowe typu foldery oferowe, wizytówki, tablice z logo firmy przekazuje do sklepów (kontrahentów) prowadzących sprzedaż Jego wyrobów - tj. mebli. Materiały te są następnie wykładane lub wywieszane w tych sklepach w miejscach ogólnodostępnych dla potencjalnych nabywców i mają na celu umożliwienie im zapoznania się z pełną ofertą produktową Firmy w celu dokonania właściwego wyboru w zakupie mebli.
Natomiast tablice z logo firmy, jak informuje Podatnik, są udostępniane na czas współpracy z danym kontrahentem w celu ekspozycji bez prawa rozporządzania nimi jako właściciel - w przypadku zaprzestania tejże współpracy podlegają zwrotowi.
Obecnie od zakupu w/w materiałów marketingowych, jak oświadcza Podatnik, odlicza podatek VAT naliczony w całości a następnie na koniec miesiąca wystawia fakturę wewnętrzną i nalicza VAT należny.

Stanowisko podatnika:

Zdaniem podatnika, zgodnie z art. 7 ust. 2-7 w/w ustawy o VAT obowiązującej od 01.05.2004r. nieodpłatne wydanie towarów podlega opodatkowaniu, jeżeli nie ma związku z prowadzoną działalnością, czyli, jak stwierdza podatnik, na zasadzie analogii, nieodpłatne wydanie tych materiałów na cele związane z prowadzoną działalnością - co niewątpliwie występuje, zdaniem podatnika, w przypadku prowadzonych przez Niego działań marketingowych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
W tym samym przepisie, informuje podatnik, znajduje się jednak wyłączenie dla wypadków przekazania prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich wręczenie wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem. W myśl art.7 ust.4 ustawy o VAT przez prezent o małej wartości, rozumie się przekazanie (wręczenie) przez podatnika jednej osobie towaru o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 50 zł, przy czym łączna wartość prezentów w roku podatkowym nie może być wyższa niż 0,125% wartości sprzedaży opodatkowanej podatnika w poprzednim roku podatkowym.
W Jego przypadku, stwierdza podatnik, nie występuje wręczanie materiałów marketingowych konkretnym osobom lecz wyłożone one są w miejscach ogólnodostępnych i każdy zainteresowany może z nich korzystać. Z tego też względu trudno ustalić konkretnego odbiorcę. Chociaż cena jednostkowa tych materiałów w większości to kwoty "groszowe", to jednak zważywszy na ilość rozprowadzanych folderów ustalony limit (0,125%) jest przekraczany przy jednorazowym ich przekazaniu. Natomiast w przypadku tablic z logo Firmy - cena 1 szt to 100 zł netto. W tym przypadku, wg podatnika, w ogóle nie dochodzi do przekazania, lecz tylko do użyczenia na czas współpracy.
W oparciu o VI Dyrektywę, stwierdza Podatnik, że wydanie materiałów reklamowo - informacyjnych powinno być opodatkowane wtedy, gdy wydane towary mają wartość konsumpcyjną, a więc mogą przyczyniać się do zaspokajania indywidualnych, osobistych potrzeb osób fizycznych. Podatnik uważa, że wydane przez Niego materiały marketingowe nie spełniają warunku do uznania ich jako prezenty, gdyż nie przedstawiają żadnej wartości użytkowej dla odbiorcy. Natomiast z Jego strony koszty na nie są ponoszone w celu zwiększenia przychodu z prowadzonej działalności.

Wobec powyższego, zwraca się z prośbą o potwierdzenie czy w w/w sprawie Ma rację uważając, że nie należy naliczać podatek VAT należny od ich nieodpłatnego przekazania.

Przedstawiony stan faktyczny regulują poniższe przepisy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 2 w/w ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków Spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przepisu ust. 2 – zgodnie z art. 7 ust. 3 – nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.
Z powyższych unormowań wynika, że opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów podlega wszelkie przekazanie bez wynagrodzenia przez podatnika, towarów należących do jego przedsiębiorstwa – także w formie prezentów (darowizn) przekraczających małą wartość oraz nie mających statusu próbek – na cele wiążące się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych czynności w całości lub części.

Wyjątek od tej zasady stanowi, jak już wspomniano wcześniej, określono w art. 7 ust. 3 cyt. przepisu, przekazanie próbek i prezentów o małej wartości, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Definicję prezentów o małej wartości zawiera art. 7 ust. 4, na mocy którego pod pojęciem tym należy rozumieć przekazywane (wręczane) przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nie przekraczającej w roku podatkowym 50 zł, przy czym łączna wartość prezentów w roku podatkowym nie może być wyższa niż 0,125% wartości sprzedaży opodatkowanej podatnika w poprzednim roku podatkowym.
Jeżeli zatem podatnik przekazuje materiały reklamowo-informacyjne (foldery, ulotki, wizytówki), co wiąże się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, przekazanie to podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa, jeżeli podatek naliczony w związku z nabyciem lub wytworzeniem tych materiałów podlega odliczeniu. Nie podlega opodatkowaniu przekazanie takich materiałów, jeżeli spełniają one kryteria zakwalifikowania ich do prezentów o małej wartości lub próbek - co w przedmiotowej sprawie nie ma miejsca.

Natomiast odnośnie tablic wystawowych przedstawiających logo firmy należy stwierdzić, że przekazanie takie nie podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów (w myśla art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, gdyż tablice podlegają zwrotowi). Celem tych działań jest bowiem reklama i informacja o firmie, która w efekcie ma przyczynić się do zwiększenia obrotów. Bezpłatne przekazanie - udostepnienie na czas nieokreślony (na czas trwania współpracy) tablic wystawowych ma cel informacyjny. Jest to więc cel związany z prowadzonym przedsiębiorstwem, a nie darowizny czy przekazanie towarów bez wynagrodzenia, o których mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy podatkowej. Ponadto, przedmiotowych tablic nie można rozpatrywać również w kategorii prezentów, gdyż w wyniku ich przekazania trudno dopatrzyć się przysporzenia majątkowego dla jego odbiorcy.

Reasumując należy stwierdzić, iż w świetle przytoczonych przepisów prawa obowiązujących:
- do dnia 31.05.2005r. - jeżeli odliczał Pan podatek naliczony w związku z nabyciem ulotek, folderów, które następnie przekazano na cele reklamowe, to przekazanie to będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT – z zastrzeżeniem w/w powołanego przepisu art. 7 ust. 3 ustawy o VAT.

Dodatkowo Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieluniu uprzejmie informuje, że powyższa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego udzielona jest w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązującego w dacie skierowania zapytania do organu podatkowego oraz odpowiedzi na zapytanie - jedynie w opisanym przez Firmę stanie faktycznym. Oznacza to, że w przypadku zmiany - po jej udzieleniu - przepisów prawa w omawianym zakresie (a także okoliczności stanu faktycznego) informacja ta nie będzie mieć zastosowania.
Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Firmy, wiąże natomiast właściwie organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieluniu uprzejmie informuje, że: z dniem 1 czerwca 2005r. weszła w życie druga zmiana do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zmiana została wprowadzona na mocy ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw, które zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw Nr 90 z dnia 23 maja 2005r. pod poz.756. W/w ustawą w art.1 pkt 3 lit. a, b , d zmieniono zapis art.7 ust.3 , ust.4 i ust.7, który otrzymał nastepujące brzmienie:
- art.7 ust.3, zgodnie z którym: "Przepis ust.2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek".
- art.7 ust.4, w myśl którego: "Przez przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust.3, rozumie się przekazanie przez podatnika jednej osobie towary:

1/ o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
2/ których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekroczy 5 zł".

- art. 7 ust. 7: "Przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazanych (wręczonych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działania mające charakter handlowy".

Zatem - od dnia 01.06.2005r. drukowane materiały reklamowe i informacyjne (w tym wszelkie ulotki, katalogi) bez względu na ilość i wartość pozostają poza zakresem opodatkowania, przy czym oczywiście podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT, jeżeli materiały te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj