Interpretacja Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego
US.PPM/443-38/BR/05
z 9 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PPM/443-38/BR/05
Data
2005.08.09


Referencje


Autor
Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
bilety
stawki podatku
transport powietrzny
usługi transportu międzynarodowego


Pytanie podatnika
dotyczy zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania na terytorium Polski podatkiem od towarów i usług zakupu usługi transportu powietrznego osób od węgierskiego przewoźnika.


Pismem z dnia 18.05.2005r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 19.05.2005r.) Spółka złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonała zakupu biletów lotniczych na przelot służbowy własnych pracowników z Warszawy do Paryża oraz na powrót z Paryża do Warszawy u węgierskiego przewoźnika. Firma ta nie używa tradycyjnych biletów, drukowane jest tylko potwierdzenie rezerwacji na przelot. Na potwierdzeniu tym są podane informacje takie jak na bilecie, czyli termin i miejsce odlotu i przylotu oraz nazwiska pasażerów. Na potwierdzenie zakupu usługi lotniczej Spółka otrzymała fakturę VAT, w której podany jest numer identyfikacji podatkowej VAT UE sprzedawcy i nabywcy oraz informacja, że usługa zwolniona jest z VAT zgodnie z paragrafem 12 a) oraz 29 c) węgierskiej ustawy o VAT.

Z kolei w pozycjach faktury dotyczących stawki i kwoty podatku VAT widnieje odpowiednio 0% i 0,00.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 04.08.2005 r. Spółka podaje, iż uzyskała telefoniczną informację od wystawcy przedmiotowej faktury za usługi transportu lotniczego, iż usługi te objęte są stawką 0%.

Spółka ma wątpliwości, jak potraktować ten zakup w świetle obowiązujących przepisów VAT. Zdaniem Spółki zakupiona usługa nie podlega polskiemu podatkowi VAT - nie musi więc być wystawiana faktura wewnętrzna ani też nie powinien być wykazywany ten zakup w deklaracji VAT-7.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

  1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
  2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju, do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

Dla usług transportu międzynarodowego, w świetle przepisów art. 83 ust. 1 pkt 23 powołanej ustawy, stawka podatku wynosi 0%.

Z brzmienia art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy wynika, iż w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

Z kolei w § 4 b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) postanowiono, że w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego opodatkowanych wg stawki 0% - miejscem świadczenia jest terytorium kraju.

Zasada ta ma zastosowanie dla podatników podatku od towarów i usług świadczących tego typu usługi, którzy zarejestrowani są w Polsce.

Zakupiony przez Spółkę bilet lotniczy dotyczy usługi transportu międzynarodowego wykonanej przez zagranicznego przewoźnika, zatem Spółka jest nabywcą usług transportu międzynarodowego. Obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług wystąpiłby w opisanej we wniosku sytuacji, gdybyśmy mieli do czynienia z importem usług.

Importem usług, w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jest świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt. 4.

W przepisie zawartym w art. 17 ust. 1 pkt. 4 określono, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

W świetle powyższego, import usług ma miejsce w sytuacji, gdy miejscem świadczenia (opodatkowania) jest Polska.

Dokonując zatem oceny, czy określona usługa podmiotu zagranicznego dla usługobiorcy krajowego stanowi import usług, należy ustalić, gdzie w świetle przepisów ustawy podlega opodatkowaniu ta usługa. Jeżeli zgodnie z tymi przepisami, miejscem opodatkowania nie jest Polska - wówczas nie wywołuje ona w stosunku do krajowego usługobiorcy, żadnych skutków na gruncie podatku od towarów i usług.

Natomiast gdy przepisy te wskazują, że miejscem opodatkowania jest terytorium Polski, wówczas należy ocenić, kto z tego tytułu jest podatnikiem podatku VAT.

Stosownie do art. 17 ust. 2, przepisu zawartego w ust. 1 pkt 4 nie stosuje się w przypadku usług, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę na terytorium kraju, z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca.

W świetle powyższego, mechanizm samoobliczania podatku przez usługobiorcę występuje w pewnej grupie usług, wyszczególnionych w w/w przepisie.

Wśród tych usług nie znalazły się usługi międzynarodowego transportu osób.

Usługa przewozu pracowników Spółki z Warszawy do Paryża i z Paryża do Warszawy podlega więc opodatkowaniu w kraju siedziby przewoźnika wg zasad obowiązujących w tym państwie.

Zatem w przypadku usług międzynarodowego transportu osób (morskiego lub lotniczego), zobowiązanym do zapłaty podatku jest podmiot, który tę usługę wykonał.Jak wynika z posiadanej przez Spółkę faktury, usługa przewozu została opodatkowana na Węgrzech podatkiem VAT wg stawki 0%.

Spółka nie ma w związku z tym obowiązku rozliczania importu usług.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny i prawny obowiązujący na dzień wydania niniejszego postanowienia, Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko Spółki dotyczące kwestii braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi transportu międzynarodowego, zakupionej przez polskiego usługobiorcę jest słuszne.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj