Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1435/PP1/443 – 107/2/05/DG
z 5 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1435/PP1/443 – 107/2/05/DG
Data
2005.08.05



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania


Słowa kluczowe
obniżenie podatku należnego
produkcja
teatr


Pytanie podatnika
Czy teatr powinien mieć prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupywanych materiałów i usług do produkcji środków inscenizacji oraz gotowych środków inscenizacji i rekwizytów do przygotowywanej premiery, gdyż produkcja ta jest związana z działalnością opodatkowaną?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 05.05.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 05.05.2005r.), o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia

uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 05.05.2005r. w zakresie pytania „czy teatrowi przysługuje w pełni prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupywanych usług i materiałów do produkcji środków inscenizacji oraz gotowych środków inscenizacji i rekwizytów do przygotowywanej premiery, czy też tylko odliczenia częściowego według struktury sprzedaży...” za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż przygotowane przedstawienie premierowe a następnie wystawione publiczności we własnym teatrze jest związane z działalnością opodatkowaną, gdyż bilety wstępu na przedstawienie są opodatkowane stawką 7%. Przedstawienie jest przygotowywane w celu pokazania go publiczności za okazaniem biletów wstępu, a zatem przychody z prezentacji przedstawienia stanowią sprzedaż opodatkowaną. Może się zdarzyć, że przygotowywane przedstawienie premierowe w tym samym roku lub w roku następnym będzie sprzedane innej placówce kulturalnej, jako usługa kulturalna, zwolniona od opodatkowania, gdyż bilety wstępu na to przedstawienie sprzedawać będzie placówka, która zakupiła to przedstawienie. W chwili przygotowywania premiery teatr nie jest w posiadaniu wiedzy, czy z przygotowywanym przedstawieniem wystąpi w tym samym roku, czy następnym w innym teatrze, który będzie sprzedawał bilety wstępu. W chwili obecnej teatr korzysta z prawa częściowego obniżenia podatku należnego o taką część podatku naliczonego od zakupywanych usług i materiałów do produkcji środków inscenizacji i rekwizytów, która wynika ze struktury sprzedaży.

Zdaniem Podatnika teatr powinien mieć prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupywanych materiałów i usług do produkcji środków inscenizacji oraz gotowych środków inscenizacji i rekwizytów do przygotowywanej premiery, gdyż produkcja ta jest związana z działalnością opodatkowaną. Każde przygotowane przestawienie jest pokazywane publiczności za okazaniem biletu wstępu, opodatkowanego stawką 7%.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 , poz. 535 ze zm.) podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W sytuacji gdy podatnik zakupione przez siebie towary i usługi wykorzystuje do wykonywania czynności, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik ma obowiązek odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego. Stosownie do art. 90 ust. 2 powołanej ustawy, w sytuacji, gdy podatnik nie ma możliwości wyodrębnienia ww. kwot podatku naliczonego związanego z określonymi czynnościami - ma prawo pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Proporcję tą zgodnie art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Odliczenie podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie w sytuacjach, gdy związek pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług a podatkiem należnym od sprzedaży opodatkowanej ma charakter bezpośredni. Jeżeli zatem zakupywane przez Teatr usługi i materiały do produkcji środków inscenizacji oraz gotowe środki inscenizacji i rekwizyty służą sprzedaży opodatkowanej, to podatek naliczony podlega odliczeniu w całości. Ponieważ Teatr realizuje zarówno sprzedaż opodatkowaną jak i zwolnioną dlatego w pierwszej kolejności należy przypisać konkretne wydatki do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Istnieje jednakże pewna kategoria zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży. Są to nie tylko tzw. koszty „ogólnozakładowe". Do tej grupy zaliczyć należy również wydatki poniesione na materiały i usługi wykorzystane do produkcji przedstawienia, którego sprzedaż będzie zarówno opodatkowana jak i zwolniona. Zdaniem tutejszego organu, zakupy materiałów i usług do produkcji środków inscenizacji oraz gotowych środków inscenizacji i rekwizytów do przygotowywanej premiery należy kwalifikować jako „związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną". Podatek naliczony od tych zakupów podlega odliczeniu w części, w jakiej jest związany ze sprzedażą opodatkowaną. Niezbędne jest zatem ustalenie proporcji udziału sprzedaży opodatkowanej w całości sprzedaży przy zastosowaniu powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pouczenie

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj