Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-500/11/MCZ
z 23 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/436-500/11/MCZ
Data
2012.03.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od spadków i darowizn --> Podstawa opodatkowania

Podatek od spadków i darowizn


Słowa kluczowe
darowizna
gmina
gospodarstwo rolne
podatek od spadków i darowizn


Istota interpretacji
Czy darowizna nieruchomości na rzecz gminy powoduje po stronie darczyńcy obowiązek podatkowy?
Czy brak obowiązku podatkowego wynika z tego, że od nabycia majątku upłynęło 9 lat?



Wniosek ORD-IN 524 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura – 28 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 09 i 13 marca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych darowizny udziału w nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych darowizny udziału w nieruchomości.

Jako, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 06 marca 2012 r. znak: IBPB II/1/436-500/11/MCZ wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Wniosek uzupełniono w dniu 09 marca 2012 r. (opłata od wniosku) i w dniu 13 marca 2012 r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe :

Ojciec Wnioskodawczyni zmarł w dniu 25 września 2003 r. Postanowieniem z dnia 26 sierpnia 2008 r. Sąd stwierdził, iż spadek po ojcu Wnioskodawczyni nabyła m.in. Wnioskodawczyni. Przedmiotem spadku był udział w gospodarstwie rolnym. Wnioskodawczyni zamierza przekazać Gminie B. w formie darowizny ok. 33 ary ze swojego udział w spadku po ojcu (1/6 z 1,83 ha). Wnioskodawczyni chce sporządzić ww. darowiznę na początku 2012 r.; Gmina B. chce przyjąć darowiznę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy jeżeli Wnioskodawczyni chciałaby swoje udziały przekazać Gminie B. w formie darowizny (ok. 33a), to czy płaci podatek od tej darowizny - czy jest zwolniona...
  2. Czy Wnioskodawczyni nie płaci podatku od darowizny po pięciu latach od śmierci ojca w 2003 r., czy od postanowienia sądu o nabyciu spadku po ojcu w 2008 r., gdy się tę darowiznę chce komuś dać...

Wnioskodawczyni uważa, że będąc współwłaścicielem pola rolnego nie powinna płacić podatku w związku z darowizną na rzecz Gminy.

Ponadto, Wnioskodawczyni uważa, że jeżeli jej ojciec zmarł w 2003 r. to minęło do tej chwili 9 lat, czyli ponad 5 lat i dlatego może sporządzić darowiznę bez płacenia podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 ze zm.) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera pojęcia „darowizna”, dlatego należy w tym zakresie odwołać się do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Powyższe oznacza, że darowizna musi wzbogacić obdarowanego, a darczyńca nie może w zamian uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu ani w chwili darowizny ani w przyszłości.

Zgodnie z art. 890 § 1 Kodeksu oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego.

Stosownie do art. 5 ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni zamierza uczynić darowiznę w postaci nieruchomości gruntowej na rzecz Gminy B. Grunt ten Wnioskodawczyni nabyła w 2003 r. w spadku po ojcu, jako udział w gospodarstwie rolnym.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni, która zamierza darować Gminie w formie darowizny nieruchomość gruntową, jako darczyńca nie będzie zobowiązana - zgodnie z art. 5 powołanej wyżej ustawy o podatku od spadków i darowizn - do zapłaty podatku od spadków i darowizn.

Brak obowiązku zapłacenia przez Wnioskodawczynie podatku od spadków i darowizn od planowanej darowizny nieruchomości Gminie B. nie wyniknie z tego, że darowizna będzie miała miejsce po upływie 9 lat od momentu nabycia spadku po ojcu, czyli z powodu upływu określonego okres czasu od nabycia majątku ale dlatego, że Wnioskodawczyni jest darczyńcą, a jak wskazano wyżej darczyńca nie na obowiązku zapłaty podatku od uczynionej przez siebie darowizny.

Obowiązek zapłaty podatku od spadków i darowizn w związku z darowizną lub sprzedażą majątku nabytego w spadku przed upływem 5-letniego terminu od dnia przyjęcia spadku dotyczy wyłącznie osób, które w związku z nabyciem majątku w spadku skorzystały ze zwolnień lub ulg zawartych w ustawie o podatku od spadków i darowizn.

Natomiast, odnosząc się do określenia momentu nabycia spadku po ojcu należy stwierdzić, że zgodnie z art. 924 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast stosownie do przepisu art. 925 tej ustawy spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku. Prawomocne postanowienie sądu ma natomiast charakter deklaratoryjny i stwierdza jedynie nabycie spadku przez spadkobiercę ( art. 1025 § 1 k.c.).

Zatem w przedmiotowej sprawie spadek po ojcu, obejmujący m.in. udział w gospodarstwie rolnym Wnioskodawczyni nabyła z dniem śmierci ojca, tj. z dniem 25 września 2003 r. natomiast prawomocne postanowienie Sądu o nabyciu spadku z dnia 26 sierpnia 2008 r. potwierdziło jedynie jego nabycie, co oznacza, że ewentualny 5-letni termin należy liczyć od dnia nabycia spadku.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie braku obowiązku zapłacenia podatku od darowizny należało uznać za prawidłowe.

W związku z dołączeniem do wniosku kserokopii dokumentów, należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj