Interpretacja Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego
OP/423/128/151/61-2/TB/05
z 9 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OP/423/128/151/61-2/TB/05
Data
2005.08.09



Autor
Zachodniopomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Opodatkowanie dochodów z udziału w zyskach osób prawnych


Słowa kluczowe
dywidendy
udziałowiec
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania


Pytanie podatnika
Czy w związku z brzmieniem art. 10 konwencji podpisanej z Królestwem Danii w powiązaniu z art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek od wypłaty dywidendy w wysokości 19% należy potrącać w Polsce?


Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że Spółka z o.o., została założona i działa od 1994 roku. Posiada ona w 100% kapitał duński. Do czerwca 2004 r. udziałowcami spółki były dwie osoby fizyczne z Danii. W czerwcu 2004 r. jeden ze wspólników, będący właścicielem 2/3 udziałów spółki, dokonał sprzedaży całości swoich udziałów dla duńskiej spółki z o.o., w której jest jej założycielem i jedynym udziałowcem. Zmiany dotyczące właścicieli udziałów, zostały odnotowane w KRS w dniu 07.07.2004 r. Po wypracowaniu dochodu za 2004 r., spółka planuje dokonać wypłaty dywidendy dla wspólników z Danii m.in. dla duńskiej Spółki.

W związku z tym, spółka ma wątpliwości co do naliczenia podatku od wypłaconych dywidend dla wspomnianego udziałowca. Dlatego też, zadała pytanie czy w związku z brzmieniem art. 10 konwencji podpisanej z Królestwem Danii w powiązaniu z art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek od wypłaty dywidendy w wysokości 19 % należy potrącać w Polsce...

Według stanowiska zaprezentowanego w przesłanym wniosku, wnioskodawca uważa, iż po dostarczeniu certyfikatu rezydencji przez wspólnika z Danii, nie należy potrącać podatku od wypłaconej w Polsce dywidendy za 2004 r.

Według Naczelnika Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie przepisy art. 10 ust. 2 lit.a konwencji podpisanej w Warszawie w dniu 6 grudnia 2001 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 2003 r. Nr 43, poz.368) oraz art. 22 ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek dochodowy od dochodów z dywidend oraz z innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem ust. 2, ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu. W świetle ust. 2 wspomnianego art. 22 w stosunku do osób wymienionych w art. 3 ust. 2 ustawy, wysokość podatku ustala się również w wysokości 19 % przychodu, chyba, że umowa w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu zawarta z krajem miejsca siedziby lub zarządu podatnika stanowi inaczej.

Jeżeli Spółka LML otrzymująca dywidendę podlegać będzie w Danii opodatkowaniu z uwagi na jej siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze to będą miały zastosowanie przepisy konwencji sporządzonej w Warszawie dnia 6 grudnia 2001 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku. W art. 10 ust. 4 konwencji, postanowiono, że jeżeli osoba uprawniona do dywidend, mająca siedzibę w umawiającym się państwie, wykonuje w drugim umawiającym się państwie, w którym znajduje się siedziba spółki wypłacającej dywidendy, działalność przez zakład w nim położony i gdy udział z którego wypłaca się dywidendy, faktycznie wiąże się z działalnością takiego zakładu, w takim przypadku stosuje się postanowienia artykułu 7 dotyczące zysków przedsiębiorstwa. W przeciwnym przypadku stosuje się postanowienia art. 10 ust. 1 i 2 konwencji dotyczące dywidend.

I tak w art. 10 ust. 1 konwencji, określono, iż dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w umawiającym się państwie osobie mającej siedzibę w drugim umawiającym się państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim państwie. Jednak zgodnie z ust. 2 lit.a wspomnianego art. 10, dywidendy te mogą być również opodatkowane w tym umawiającym się państwie i według prawa państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę i zgodnie z prawem tego państwa. Jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się państwie, to podatek tak ustalony nie może przekroczyć:

  1. 0 % kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka, której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 %, a udział ten znajduje się w posiadaniu tej osoby przez nieprzerwany okres nie krótszy niż jeden rok i w tym okresie dywidendy zostały zadeklarowane,
  2. 5 % kwoty dywidend brutto, jeśli osobą uprawnioną jest fundusz emerytalny lub inna podobna instytucja prowadząca działalność w zakresie systemów emerytalnych, w których mogą uczestniczyć osoby fizyczne w celu zapewnienia sobie świadczeń emerytalnych, jeżeli taki fundusz emerytalny lub inna podobna instytucja jest utworzona, uznana dla celów podatkowych i kontrolowana zgodnie z ustawodawstwem drugiego państwa,
  3. 15 % dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

W sytuacji gdy wynikające z powyższego przepisu zwolnienie nie znalazłoby zastosowania w chwili wypłaty dywidendy, podatnik mógłby zastosować zwolnienie wynikające z art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę lub zarząd w Polsce i tutaj jest podatnikiem podatku dochodowego, uzyskująca dochody spółka zagraniczna jest spółką podlegającą w państwie członkowskim Unii Europejskiej, innym niż RP opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, dochody (przychody) uzyskiwane są z udziału w zyskach osoby prawnej, w której kapitale spółka uzyskująca ten dochód posiada bezpośrednio nie mniej niż (docelowo) 10 % udziałów (w okresie 2005 – 2006 roku - jest to nie mniej niż 20 % udziałów) odbiorcą dochodów (przychodów) jest spółka zagraniczna lub położony poza terytorium RP zagraniczny zakład spółki, o ile osiągnięty dochód (przychód) podlega opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

Przepis art. 22 ust. 4a ustawy nakłada obowiązek utrzymywania wymaganego wspomnianym przepisem ustawy udziału przez okres dwóch lat. Jednocześnie w ust. 4b tego artykułu przyjęte zostało założenie, że warunek posiadania udziałów przez dwa lata będzie spełniony, jeżeli przed wypłatą dywidendy spółka nie posiada udziałów przez wymagany okres, ale zamierza je utrzymać przez dwa lata. Przepis ten określa również konsekwencje niedopełnienia tego warunku. Wtedy spółka otrzymująca dywidendy, ma obowiązek zapłacić podatek w wysokości 19% (lub innej wysokości, jeżeli postanowienia umowy o zapobieganiu podwójnemu opodatkowaniu tak stanowią), wraz z odsetkami za zwłokę.

W sytuacji więc opisanej przez wnioskodawcę, jeżeli beneficjent dywidendy – spółka która stała się właścicielem zakupionych w 2004 r. udziałów, nie zamierza wyzbywać się tych udziałów przez kolejne dwa lata, to istnieją podstawy prawne do zastosowania zwolnienia podatkowego, określonego w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 26 ust. 1c ustawy, wnioskodawca stosuje zwolnienie wynikające z powyższego przepisu, wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę, o której mowa w art. 22 ust. 4 pkt 2:

  • jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), lub
  • istnienia zagranicznego zakładu, w rozumieniu art. 20 ust. 13, zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się siedziba lub zarząd albo przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj