Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.I/423/29/05
z 20 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.I/423/29/05
Data
2005.06.20



Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
specjalna strefa ekonomiczna
zakres działalności
zakres zezwolenia
zezwolenie na prowadzenie działalności


Pytanie podatnika
Czy zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5.09.1995 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu (Dz. U. Nr 107, poz. 526) podlegać będą dochody (prowizje) uzyskane na podstawie umów franchisingowych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu wniosku spółki J. z dnia 20.04.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 22.04.2005 r.), uzupełnionego pismami z dnia 9.05.2005 r., z dnia 11.05.2005 r. i z dnia 30.05.2005 r. o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie, dotyczącej zwolnienia bądź opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów z tytułu prowizji osiąganych na podstawie umowy franchisingowej, w sytuacji prowadzenia przez wnioskodawcę działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku nie jest prawidłowe.

Pismem z dnia 20.04.2005 r., uzupełnionym pismami z dnia 9.05.2005 r., z dnia 11.05.2005 r. i z dnia 30.05.2005 r. spółka zwróciła się o odpowiedź na pytanie, czy zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5.09.1995 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu (Dz. U. Nr 107, poz. 526) podlegać będą dochody (prowizje) uzyskane na podstawie umów franchisingowych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Spółka przedstawiając stan faktyczny podała, iż prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu na podstawie zezwolenia uzyskanego w 2000 r. i jest średnim przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12.01.2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw. (Dz. Urz. WE L. 10 z 13.01.2001 r.). Podstawę zwolnienia dochodu spółki od podatku dochodowego stanowi art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w związku z § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5.09.1995 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu (Dz. U. Nr 107, poz. 526 ze zm.). W zezwoleniu, które do chwili obecnej nie zostało zmienione, określono spółce następujący zakres działalności:

  1. produkcja tworzyw sztucznych,
  2. produkcja wyrobów chemicznych pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych,
  3. produkcja wyrobów gumowych i tworzyw sztucznych,
  4. obróbka metali i nakładanie powłok na metale,
  5. produkcja pozostałych wyrobów gotowych,
  6. produkcja wyrobów pozostałych z mineralnych surowców niemetalicznych,
  7. zagospodarowanie odpadów oraz
  8. działalność pomocnicza niezbędna do realizacji zakresu określonego w pkt. 1 - 7.

Wnioskodawca podał również, iż „celem zwiększenia produkcji oraz związanej z tym sprzedaży własnych wyrobów spółka postanowiła zawrzeć umowy franchisingowe gdzie będzie występować jako franchisingodawca. Przedmiotem tych umów będzie w ramach zorganizowanej sieci sprzedaży tak franchisingodawcy, jak i franchisingobiorcy sprzedaż wyrobów franchisingodawcy pod jego znakiem firmowym przez franchisingobiorcę”. Franchsingobiorca z tytułu prowadzenia działalności pod firmą franchisingodawcy zobowiązany będzie do zapłaty prowizji uzgodnionej przez strony przy sprzedaży wyrobów franchisingodawcy na podstawie odrębnych faktur wystawianych przez franchsingodawcę. Spółka uważa, że dochody osiągane z tytułu prowizji uzyskanej na podstawie umowy franchisingowej podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego w związku z posiadanym zezwoleniem na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zdaniem wnioskodawcy „sprzedaż wyprodukowanego towaru poprzez zawarcie umów franchisingowych”… jest jednym ze sposobów wzrostu produkcji jak i sposobów sprzedaży wyprodukowanego towaru. Zatem tego rodzaju działalność uznać należy jako działalność niezbędną w firmie produkcyjnej, w konkretnym przypadku mieszczącą się w określeniu „działalność pomocnicza niezbędna do realizacji zakresu określonego w pkt 1-7” zawartym w zezwoleniu. W konsekwencji, dochody uzyskane z tej działalności podlegać będą zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie wskazanego wyżej rozporządzenia. Dochody z tytułu realizacji umów franchisingowych, według spółki, … „wynikają z produkcji wyrobów, z których dochód ze sprzedaży jest wolny od podatku dochodowego i są ubocznym ale nierozerwalnie związanym elementem całej działalności wnioskodawcy na terenie strefy, z której dochód podlega prawnym zwolnieniom od podatku dochodowego”. Spółka nie przedłożyła kopii (wzoru umowy franchisingowej) ponieważ jeszcze takiej umowy nie zawarła, a zapytanie dotyczy stanu przyszłego, zatem przedmiotem niniejszych rozważań będzie umowa franchisingu jako taka, a nie konkretna umowa franchisingu.

Jak wynika z treści zapytania, spółka uzyskała zezwolenie na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej w Mielcu w 2000 r. Zezwolenie do chwili obecnej nie zostało zmienione w trybie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2.10.2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 ze zm.). Spółka jest średnim przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12.01.2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw. (Dz. Urz. WE L. 10 z 13.01.2001 r.). W związku z czym, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 wskazanej wyżej ustawy z dnia 2.10.2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, spółka zachowuje w okresie do dnia 31.12.2010 r. prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy z dnia 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.) w brzmieniu z dnia 31.12.2000 r. Zatem do spółki mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5.09.1995 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu (Dz. U. Nr 107, poz. 526 ze zm.) w brzmieniu z dnia 31.12.2000 r.

W myśl art. 4 ust. 1 powołanej ustawy z dnia 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, Rada Ministrów ustanawia strefę w drodze rozporządzenia, które zgodnie z art. 4 ust. 4 tej ustawy określa między innymi zwolnienia i preferencje dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na terenie strefy na zasadach określonych w art. 12 tej ustawy. Stosownie do treści art. 12 ust. 1 wskazanej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 tej ustawy, przez osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych. Artykuł 12 ust. 5 wskazanej ustawy zawiera postanowienie, że Rada Ministrów w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 4 ust. 1, ustala między innymi przedmiot działalności, której prowadzenie uprawnia do zwolnień od podatku dochodowego oraz wysokość tych zwolnień. Zgodnie natomiast z art. 16 ust. 1 wskazanej ustawy z dnia z dnia 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy z zastrzeżeniem ust. 2 wymaga zezwolenia, które zgodnie z ust. 8 określa między innymi przedmiot oraz warunki działalności gospodarczej, która ma być prowadzona przez przedsiębiorcę na terenie strefy. Zezwolenie, zgodnie z art. 16 ust. 10 tej ustawy stanowi podstawę do korzystania przez przedsiębiorcę ze zwolnień od podatku lub preferencji podatkowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 12 ust. 5 tej ustawy. Stosownie do treści § 5 ust. 1 powołanego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5.09.1995 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu w brzmieniu z dnia 31.12.2000 r., wydanego na podstawie wskazanej wyżej ustawy z dnia 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, zwolnieniu od podatku dochodowego na warunkach tam zapisanych podlega dochód podmiotu uzyskany z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu.

Z powyższego wynika, że zakres przedmiotowy działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy określa zezwolenie. Oznacza to, że tylko dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego. Z kolei przez dochód, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 3 powołanego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5.09.1995 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu, rozumie się podstawę opodatkowania ustaloną zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Postanowienia ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie określają definicji przychodów. Zawierają jedynie wykaz zdarzeń uznanych za przychody w rozumieniu ustawy. Katalog przychodów dla celów podatkowych określony został w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z treści tego przepisu wynika, że przychodami są nie tylko przychody będące wynikiem działalności gospodarczej, ale także inne przychody.

Umowy franchisingu należą do tzw. umów nienazwanych, co oznacza, że nie ma ona swojej regulacji w naszym prawie. Możliwość ich zawierania wynika z ogólnej zasady swobody umów (art. 3531 k.c.). Umowa franchisingu polega na tym, że jedna strona – organizator sieci, udziela drugiej stronie pozwolenia zwanego franszyzą (przywilej, korzyść) na prowadzenie w ramach sieci i pod określoną firmą konkretnej działalności gospodarczej. Franchising jest formą współpracy pomiędzy licencjodawcą a licencjobiorcą. Podstawą franchisingu jest koncepcja oraz standaryzacja usług i produktów, która zawiera pomysł na prowadzenie działalności, daje prawo do korzystania z dobra franchisingodawcy. Przedmiotem franchisingu jest procedura działalności usługowej, receptura i organizacja, know-how, marka firmy, reklama oraz inne elementy, które wpływają na jednolitość sieci. Przyłączający się do sieci zobowiązuje się stosować określone technologie i metody organizacyjne, dbać o jakość i dobry wizerunek firmy, pod którą prowadzi działalność, także uiścić opłatę za licencję i płacić opłaty w zależności od zysku lub obrotu.

Umowa franchisingu, w świetle art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowić będzie źródło przychodów, przy czym jest to źródło przychodu odrębne niż działalność określona w zezwoleniu. Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, które posiada spółka, nie obejmuje tego rodzaju działalności. Brak jest podstaw do uznania, że zawieranie umów franchisingowych mieści się w kategorii działalności pomocniczej niezbędnej do realizacji zakresu „podstawowej” działalności określonej w zezwoleniu. Zawarcie umów franchisingu uzależniona jest wyłącznie od swobodnej woli przedsiębiorcy.

W świetle powyższego, dochody, które spółka uzyska z realizacji umów franchisingowych nie będą podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie wskazanego wyżej rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu, zatem stanowisko spółki w tym zakresie nie jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz udzielona została w oparciu o przepisy prawne obowiązujące na dzień złożenia wniosku do czasu ich zmiany. Zgodnie z przepisami art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, natomiast wiąże właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej uchylenia lub zmiany.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj