Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.I/423/43/05
z 11 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.I/423/43/05
Data
2005.07.11



Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
koszty uzyskania przychodów
specjalna strefa ekonomiczna
ustalanie dochodu
zakres działalności
zakres zezwolenia
zezwolenie na prowadzenie działalności


Pytanie podatnika
dotyczy zasad rozliczenia kosztów i wyniku finansowego z działalności spółki nieobjętej zezwoleniem na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE poprzez wydzielenie z kosztów wspólnych wszelkich kosztów przypadających na działalność nieobjętą pozwoleniem


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 15 ust. 2 i 2a ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku E. sp. z o.o. z dnia 20.06.2005 r. (znak: EC/163/2005, data wpływu do tut. Urzędu 22.06.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Zgodnie z przedstawionym przez E. sp. z o.o. stanem faktycznym opisanym we wniosku spółka posiada zezwolenie nr 54 z dnia 9.10.2000 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE „Euro-Park” Mielec. Na podstawie tego zezwolenia spółka jest zwolniona z obowiązku płacenia podatku dochodowego od działalności objętej zezwoleniem. Zwolnienie dotyczy produkcji i sprzedaży energii elektrycznej, ciepła oraz usług związanych z tą produkcją w obrębie SSE „Euro-Park” Mielec (działalność strefowa). Zgodnie z KRS półka prowadzi również inną działalność tzw. działalność pozastrefową, ale od niej jest zobowiązana płacić podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Do roku 2004 wszystkie koszty wspólne związane z całą działalnością spółki obciążały koszty działalności objętej pozwoleniem. E. sp. z o.o. we wniosku z dnia 20.06.2005 r. zwraca się z prośbą o wyrażenie stanowiska w sprawie zasad rozliczenia kosztów i wyniku finansowego z działalności spółki nieobjętej zezwoleniem nr 54 z dnia 9.10.2000 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE „Euro-Park” Mielec, poprzez wydzielenie z kosztów wspólnych wszelkich kosztów przypadających na działalność nieobjętą pozwoleniem. Według wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 .02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, spółce przysługuje uprawnienie do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów części kosztów wspólnych, których nie można w inny, bezpośredni sposób przyporządkować dla działalności poza strefowej. W celu uzyskania opinii w powyższej sprawie spółka zleciła pismem z dnia 4.05.2005 r. Z. sp. z o.o. opracowanie ekspertyzy i opinii na temat propozycji spółki w sprawie rozliczenia kosztów i wyniku z działalności nieobjętej pozwoleniem poprzez wydzielenie z kosztów spółki wszelkich kosztów przypadających na działalność nieobjętą pozwoleniem. Według opinii Z. sp. z o.o. przedstawiona przez spółkę w piśmie z dnia 5.05.2005 r. metoda wyliczenia wskaźnika udziału w przychodach ogółem przychodów z działalności w SSE „Euro-Park” Mielec i uzyskanych poza nią jest pod względem formalno-prawnym i rachunkowym prawidłowa.

Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, udzielając interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie przedstawionej we wniosku przez E. sp. z o.o., stwierdza, co następuje:

Według stanu faktycznego przedstawionego przez spółkę, ta prowadzi jednocześnie działalność określoną w zezwoleniu nr 54 z dnia 9.10.2000 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE „Euro-Park” Mielec oraz działalność nieobjętą tym zezwoleniem. W związku z faktem, iż spółka uzyskuje zarówno dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz dochody z tego podatku zwolnione ze względu na działalność w strefie i ponosi koszty dotyczące zarówno działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej, w takiej sytuacji należy dokonać ustalenia przychodów i kosztów przypadających na poszczególne źródła i przyporządkować im koszty uzyskania przychodów, czyli wyodrębnić koszty związane z przychodami opodatkowanymi i zwolnionymi od podatku. W przypadku kosztów, co do których podatnik nie jest w stanie dokonać takiego podziału, bowiem są to koszty wspólne, zgodnie z art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy zastosować zasadę proporcjonalnego rozliczenia tych kosztów.

Według art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Artykuł 15 ust. 2a stanowi, że zasadę, o której mowa w ust. 2 stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy stosuje się odpowiednio.

W tym miejscu należy nadmienić, iż przepisy art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jednoznacznie zobowiązują podatników do prowadzenia ewidencji rachunkowej w sposób zapewniający ustalenie podstawy opodatkowania. Zatem przepis art. 15 ust. 2 dopuszczający ustalenie kosztów uzyskania przychodów w sposób w nim określony ma zastosowanie tylko w tym przypadku, gdy nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła. Co do zasady, koszty bezpośrednie można (i należy) w każdym przypadku ustalić na przypadające na poszczególne źródła przychodu. Tak więc przepis art. 15 ust. 2 i 2a ma zastosowanie do ustalenia kosztów o charakterze pośrednim, które z natury dotyczą działalności przedsiębiorstwa jako całości np. koszty administracyjne, wynagrodzenia pracowników zatrudnionych dla potrzeb obu zakresów działalności i których obiektywnie nie można przyporządkować na poszczególne źródła przychodów.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o przepisy prawne obowiązujące na dzień złożenia wniosku i obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego. Zgodnie z przepisami art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj