Interpretacja Lubuskiego Urzędu Skarbowego
LUS/I-2/443-79/05/KW
z 24 sierpnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
LUS/I-2/443-79/05/KW
Data
2005.08.24
Autor
Lubuski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podatek należny
podatek naliczony
zakup towarów
Pytanie podatnika
Zakup towaru przez Podatnika następuje od osoby fizycznej z Luksemburga nie prowadzącej działalności gospodarczej i nie mającej nr identyfikacyjnego VAT UE. Następnie towar zostaje sprowadzony do Polski i sprzedany na rynku krajowym. Na rachunku otrzymanym od sprzedawcy z Luksemburga jest jedna cena brutto. Jak należy postępować z naliczaniem i odliczaniem podatku VAT?
Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny: zakup towaru przez Podatnika następuje od osoby fizycznej z Luksemburga nie prowadzącej działalności gospodarczej i nie mającej nr identyfikacyjnego VAT UE. Następnie towar zostaje sprowadzony do Polski i sprzedany na rynku krajowym. Na rachunku otrzymanym od sprzedawcy z Luksemburga jest jedna cena brutto. Pytanie Podatnika: jak należy postępować z naliczaniem i odliczaniem podatku VAT... Wnioskodawca zaprezentował własne stanowisko w sprawie: zdaniem Podatnika powyższa transakcja nie ma wpływu na obciążenie VAT, ponieważ przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym naliczany jest VAT oraz VAT należny, które wzajemnie się znoszą. Należy więc naliczyć podatek naliczony i należny. Spełniając wymogi formalne wniosku o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Wnioskodawca oświadczył, że w stosunku do niego nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, kontrola skarbowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Działając w oparciu o art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa w zakresie zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze uznaje stanowisko Podatnika za nieprawidłowe, wskazując co następuje: Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają: Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz (art. 9 ust. 1). Przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że:
- z zastrzeżeniem art. 10; Jak wynika z powyższego zakupu towaru od osoby fizycznej z Luksemburga nieprowadzącej działalności gospodarczej i niemającej numeru identyfikacyjnego VAT UE, nie można uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Oznacza to, iż transakcja ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem na Podatniku nie ciąży obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej i naliczenia podatku należnego, gdyż zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT tylko w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Mając na uwadze powyższe należy uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe, gdyż przedmiotowa transakcja nie jest transakcją wewnątrzwspólnotową i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze informuje, że przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Stosownie do przepisów art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie. Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze, za pośrednictwem tut. organu podatkowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.