Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-157/05/CIP/01
z 27 stycznia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-157/05/CIP/01
Data
2005.01.27



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
prawo do odliczenia
przekazanie nieodpłatne
reklama
reprezentacja
usługi ubezpieczeniowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy wobec faktu, że zakładowi ubezpieczeń nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od czynności służących prowadzeniu działalności ubezpieczeniowej, nieodpłatne przekazanie towarów o wartości przekraczającej 50 zł na cele reprezentacji i reklamy prowadzonej przez zakład działalności ubezpieczeniowej stanowi czynność zwolnioną od podatku VAT? Zdaniem Podatnika w zaistniałym stanie faktycznym, nieodpłatne przekazanie towarów, jakiego dokonuje zakład ubezpieczeniowy zwolnione jest od podatku VAT, ponieważ mieści się w ramach prowadzonej działalności ubezpieczeniowej, zwolnionej przedmiotowo od tego podatku. Skoro działalność ubezpieczeniowa zwolniona jest od podatku od towarów i usług, to również nieodpłatne przekazanie towarów na cele reklamowe służące prowadzonej działalności gospodarczej podlega przedmiotowemu zwolnieniu od tego podatku. Ponadto, fakt, iż zakładowi ubezpieczeń nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony ( z racji przedmiotowego zwolnienia od podatku VAT), przemawia za zakwalifikowaniem czynności nieodpłatnego przekazania na cele reprezentacji i reklamy towarów o wartości przekraczającej 50 zł, jako zwolnionych od podatku VAT.


Stan faktyczny:

Podatnik prowadzi działalność ubezpieczeniową w zakresie ubezpieczeń na życie, która na podstawie poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) jest zwolniona od podatku od towarów i usług.

W celu reklamy prowadzonej działalności ubezpieczeniowej, Podatnik przekazuje nieodpłatnie na rzecz swoich kontrahentów różne towary, w tym towary o wartości przekraczającej 50 zł. Nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje w ścisłym związku z działalnością zakładu ubezpieczeń jako przedsiębiorstwa i następuje na cele bezpośrednio związane z jego działalnością.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dostawa towarów została zdefiniowana w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, jako m.in. przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez „dostawę towarów”, zgodnie z art. 7 ust. 2 cyt. ustawy o VAT rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków stowarzyszenia.
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W myśl art. 7 ust. 3 przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. W przepisie art. 7 ust. 4 ustawy o VAT ustawodawca zawarł definicję prezentów o małej wartości, zgodnie z którą przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane (wręczane) przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 50 zł, przy czym łączna wartość prezentów w roku podatkowym nie może być wyższa niż 0,125% wartości sprzedaży opodatkowanej podatnika w poprzednim roku podatkowym.

W świetle powyższego, czynność nieodpłatnego przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy, bezpośrednio związana z prowadzoną przez Podatnika działalnością podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa, jeżeli towary te przekraczają limity określone w art. 7 ust. 4 i ust. 7, ale pod warunkiem, że podatek naliczony w związku z nabyciem lub wytworzeniem tych towarów podlegał odliczeniu.

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Podatnik przekazuje nieodpłatnie towary na cele reklamowe, w stosunku do których nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu. W związku z brakiem prawa do odliczenia podatku VAT, przekazanie takie będzie zatem traktowane jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj