Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/79/43/2005/HZ
z 20 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/79/43/2005/HZ
Data
2005.05.20



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów
reklama
reprezentacja


Pytanie podatnika
Czy przekazując bez pobrania należności materiały informacyjne i reklamowe kontrahentom, firma powinna naliczać podatek VAT należny, jako że przy zakupie tych materiałów stosuje prawo do odliczenia VAT naliczonego. Jeśli odpowiedź będzie twierdząca Spółka prosi o podanie kryteriów odróżniających przekazanie materiałów reklamowych od ich zużycia w procesie reklamowym.


Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005r. Dz. U. Nr 8 poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. z dnia 21.02.2005r. (data wpływu do Urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2, 3 art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.)Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

1.Stan faktyczny podany we wniosku jest następujący:
Spółka w ramach działalności handlowej - sprzedaży urządzeń i materiałów biurowych, wydaje różnego rodzaju katalogi, foldery, ulotki a także cenniki.Treścią powyższych materiałów są informacje o towarach handlowych, sprzedawanych przez firmę, zawierające ich zdjęcia, dane techniczne, przeznaczenie, sposób działania a w niektórych przypadkach informacje o prowadzonych promocjach cenach, adresach sprzedaży.Spółka jest importerem i posiada hurtownię w jednym miejscu. Jednym ze sposobów na rozpowszechnienie informacji o produktach, czy promocjach jest oprócz pracy kilku handlowców, niemogących dotrzeć do zbyt dużej ilości odbiorców, dystrybucja, materiałów reklamowych i informacyjnych poprzez wypracowaną sieć dystrybutorów, którzy przekazują je do potencjalnych odbiorców, wykładają w miejscach dostępnych publicznie, w swoich hurtowniach lub sklepach sprzedaży detalicznej.


Stanowisko wnioskodawcy, co do oceny stanu faktycznego
Zdaniem Spółki nie powinna ona naliczać VAT od przekazywanych kontrahentom materiałów reklamowych. handlowych i informacyjnych.Ustawa o podatku od towarów i usług w wersji obowiązującej od 1 Maja 2004 roku. usunęła zapis nakazujący naliczanie VAT od przekazanych lub zużytych materiałów na cele reprezentacji i reklamy.Nie ma też zastosowania w obecnej ustawie art. 7 ust.2. jako, że nie można stwierdzić, że przekazanie materiałów reklamowych jest niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Doszukiwanie się z poszczególnych zapisów ustawy pośrednich relacji, na podstawie których należałoby w końcu ten VAT zapłacić. a takie opinie są publikowane od pewnego czasu na łamach różnych wydawnictw jest Spółki zdaniem szkodliwą nadinterpretacją przepisów prawnych.Byłoby to sprzeczne z neutralnością podatku VAT dla przedsiębiorców. Stawiałoby polskiego podatnika w sytuacji nierównorzędnej, ekonomicznie gorszej od podatnika z innych krajów Unii Europejskiej, a co za tym idzie nasza ustawa nie byłaby dostosowana do europejskiej.Poza tym oznaczałoby to, że w tym temacie rozszerzono zakres czynności podlegających opodatkowaniu jako, że do maja 2004r. podlegały opodatkowaniu przekazywane materiały na cele reprezentacji i reklamy natomiast nie należało obciążać VAT-em przekazywanych materiałów informacyjnych. Obecnie nie istnieje w ustawie podział różnicujący typ materiałów, stąd również katalogi handlowe czy cenniki, przekazywane kontrahentom, zawierające tylko informację handlową podlegałyby obowiązkowemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.Zdaniem Spółki problematyczną kwestią jest także odróżnienie przekazania katalogów od ich zużycia, co wyraża następującymi rozważaniami:Jeśli handlowiec pobiera z magazynu pewną ilość katalogów do pracy z kontrahentami i jeśli podczas spotkania zostawi taki katalog u kontrahenta to czy to będzie zużycie czy przekazanie? Czy zużyciem będzie zniszczenie katalogu podczas pracy z kontrahentami? Czy jeśli zostaną wystosowane w formie mailingu katalogi to czy to znaczy, że zużywa się je w procesie reklamy, czy przekazuje? Czy jeśli zostaną pozostawione katalogi w miejscu publicznym, to czy to jest zużycie na reklamę czy przekazanie? Kontrahent otrzymujący niejako przekazane mu katalogi jest najczęściej ogniwem pośrednim w procesie reklamy świadczonej w szerszym zakresie, reklama dociera do odbiorców, z którymi firma nie ma bezpośredniego kontaktu.
Dalej Spółka dowodzi, że rozróżnienie operacji przekazania od zużycia w przypadku materiałów reklamowych jest kwestią bardzo subiektywnej oceny, a brak przy tym jednoznacznej wykładni powoduje, że transakcje te pozostaną w dalszym ciągu w sferze dużego ryzyka podatkowego a nie powinny.


Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym.
Z treści przepisu zawartego w art 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 525 z późn. zm.) wnika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie zaś z treścią art 7 ust. 2 i 3 w/w ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art 5 ust. 1 pkt 1 rozumie sie również przekazanie przez podatników towarów - należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:1.przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;2.wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.Przepisu ust. 2 zgodnie z art. 7 ust. 3 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Definicję prezentu o małej wartości oraz próbki ustawodawca zawarł w art. 7 ust. 4 (prezenty) oraz art. 7 ust. 7 (próbki) ustawy o VAT. W myśl tych definicji przez prezenty o małej wartości, rozumie się przekazywane (wręczane) przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nie przekraczającej w roku podatkowym 50 zł, przy czym łączna wartość prezentów w roku podatkowym nie może być wyższa niż 0,125% wartości sprzedaży opodatkowanej podatnika w poprzednim roku podatkowym. Przez próbkę należy rozumieć najmniejszą ilość towaru pobraną z dużej partii, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy. Z powyższych unormowań wynika, że opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów podlega wszelkie przekazanie bez wynagrodzenia przez podatnika, towarów należących do jego przedsiębiorstwa, także w formie prezentów (darowizn) przekraczających małą wartość oraz niemających statusu próbek na cele wiążące się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych czynności w całości lub części. Jak wynika z powyższego, podstawowe znaczenie przy nieodpłatnym przekazaniu towarów ma kwestia, czy dana czynność ma związek z prowadzonym przedsiębiorstwem, czy też nie. Według organu podatkowego reklama, która ma na celu nakłonienie potencjalnego nabywcę do zakupu produktu ma z nim związek bezpośredni. Celem reklamy jest przecież zwiększenie przychodów z tytułu prowadzonej działalności. Z cytowanego zapisu wynikałoby, iż opodatkowaniu podlega jedynie nieodpłatne przekazanie towarów, jeżeli cel tego przekazania nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jeśli zatem podatnik przekazuje swoim potencjalnym klientom materiały informacyjno-reklamowe (ulotki, broszury, foldery, druki), co wiąże się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, przekazanie to podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa, jeżeli podatek naliczony w związku z nabyciem lub wytworzeniem tych materiałów podlega odliczeniu. Nie podlega opodatkowaniu przekazanie takich materiałów, jeżeli spełniają one kryteria zakwalifikowania ich do prezentów o małej wartości lub próbek. Odnosząc się do drugiej części pytania Spółki wg brzmienia: ,,Jeśli odpowiedź będzie twierdząca Spółka prosi o podanie kryteriów odróżniających przekazanie materiałów reklamowych od ich zużycia w procesie reklamowym" to należy zaznaczyć, iż ustawodawca w ustawie VAT z 11.03.2004r posługuje się pojęciami "przekazanie lub zużycie" w odniesieniu do towarów przekazanych lub zużytych na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (art. 7 ust. 2 pkt 1). Zgodnie z tym przepisem, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. l pkt l, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem,

w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, wtym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członkówspółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych,członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny-jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotępodatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.Przepis ten zawiera rozróżnienie czynności przekazania od zużycia towarów i poddaje je opodatkowaniu, gdy spożytkowane są na cele wymienionych osób.Należy wnioskować, że czynność przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy określona została w punkcie 2 w/w przepisu i ustawodawca nie używa w tym punkcie określenia "zużycie", wobec czego nieodpłatne czynności zużycia towarów na cele reprezentacji i reklamy w ramach działalności przedsiębiorstwa, np. poczęstunki podczas spotkań z klientami, nie podlegaj ą opodatkowaniu.W celu rozróżnienia pojęć "przekazanie" i "zużycie" należy odwołać się do definicji zamieszczonych w słownikach języka polskiego. Na przykład Popularny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. dr-a hab. Bogusława Dunaja, rok wydania 2000, ISBN 83-7156-385-X, pojęcie "przekazywać" definiuje - dawać coś komuś do dalszego dysponowania, a pojęcie "zużywać" definiuje - używając czegoś, doprowadzić do zniszczenia tego lub do wyczerpania się zapasu.Reasumując z przekazaniem będziemy mieli do czynienia wówczas, gdy odbiorca będzie mógł, w następstwie przekazania, dysponować towarem jak właściciel, a ze zużyciem towarów wówczas, gdy towary zostaną zużytkowane, zniszczone, spalone, zjedzone itp., np podczas prezentacji, co ma na celu zareklamowanie walorów towarów. Zdaniem tutejszego organu podatkowego, przedstawione przez Podatnika przypadki:pozostawienie przez handlowca u kontrahenta katalogów,pozostawienie w miejscu publicznym katalogównależy traktować jako przekazanie towarów.

Odnośnie pytania Podatnika, czy zużyciem będzie przesłanie katalogów w formie mailingu, to wyjaśniam, że art. 2 ust. 26 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, usługi dostarczania obrazów, tekstu i informacji oraz udostępnianie baz danych kwalifikuje jako usługi elektroniczne, które na podstawie art. 5 ust. l pkt l ustawy podlegaj ą opodatkowaniu. W przypadku usługi jaką jest przesłanie katalogu za pomocą poczty elektronicznej. W w/w przepisach ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, np. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT, np. niemożności zaliczenia wydatków związanych z zakupami do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych (art.88ust.1 pkt 2).
W momencie realizacji prawa odliczenia na pewno nie mogą zachodzić przesłanki negatywne, określone w art.88 ustawy o VAT, lecz nie musi być jeszcze spełniona przesłanka wykorzystania towaru (usługi) do wykonania czynności opodatkowanej. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu tego towaru (usługi), przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika.
W art.88 ustawy o VAT, określono ustawowe ograniczenia możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony - nie formułując jednak warunku zrealizowania odliczenia podatku naliczonego od wykazania przez podatnika, iż dokonane zakupy w okresie rozliczeniowym skutkowały czynnościami opodatkowanymi. Nie określa również ograniczenia w zakresie odliczenia podatku od wykazania związku zakupów z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest zatem, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru (usługi), przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika. Określenie rodzaju realizowanej inwestycji pozwala na sprecyzowanie jej przydatności i wykorzystania po jej zakończeniu - w opodatkowanej aktywności podatnika.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i w/w przepisów ustawy o VAT, wynika, iż Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określoną w fakturach dokumentujących przedmiotowe wydatki jeżeli poniesione wydatki mają związek ze sprzedażą opodatkowaną lub przyszłą sprzedażą opodatkowaną i wydatki te mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych. W takim stanie Spółka ma prawo do obniżenia podatku za okres, w którym Spółka otrzymała faktury dokumentujące te wydatki lub za okres następny-zgodnie z przepisem art.86 ust.10 pkt.1., ust.11 ustawy o VAT.

-pouczenie Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art.236 Ordynacji podatkowej). Wniesienie zażalenia podlega opłacie skarbowej - na podstawie przepisów art.1 pkt1 ust.1 lit.a.) ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2004r nr 253, poz.2532 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj