Interpretacja Urzędu Skarbowego w Cieszynie
PP/443/I-63/05
z 12 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/I-63/05
Data
2005.09.12



Autor
Urząd Skarbowy w Cieszynie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja


Słowa kluczowe
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług
rolnik ryczałtowy
spółka cywilna


Pytanie podatnika
CZY SPÓŁKA CYWILNA WYKONUJĄCA USŁUGI ZRYWKI DREWNA MOŻE ZAREJESTROWAĆ SIĘ JAKO CZYNNY PODATNIK PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie stwierdza, że stanowisko podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 03.07.2005r. (data wpływu do Urzędu - 04.07.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, dotyczącej możliwości zarejestrowania się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Cieszynie wpłynął wniosek z dnia 3 lipca 2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z treścią przepisu art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika i inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przez sądem administracyjnym. W myśl art. 14 § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Opis stanu faktycznego oraz własne stanowisko podatnika w sprawie :

Spółka cywilna wykonuje usługi leśne PKWiU 02.02.10. Nie jest zarejestrowanym podatnikem podatku od towarów i usług. Za rok 2004r. osiągnęła obrót z wykonywanej działalności w wysokości 192.081,80 zł.

Z treści pisma wynika, że Spółka uważa się za rolnika ryczałtowego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, zwolnionego z podatku VAT i w związku z tym pyta, czy może się zarejestrować się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Zdaniem podmiotu wnoszącego zapytanie, z uwagi na fakt, że stanowi on spółkę prawa cywilnego utworzoną przez osoby fizyczne, które wspólnie podjęły się prowadzenia przedsięwzięcia gospodarczego, spełnia on warunki do uzyskania statusu „podatnika”, określone w art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, zaś nie stosuje się do niego przepisów art. 15 ust. 4 i 5 cyt. ustawy (które zdaniem Spółki stosuje się do osób fizycznych prowadzących wspólne gospodarstwo bez wyodrębnionej formy prawnej - np. małżonkowie z dziećmi) a co za tym idzie Spółka może zostać podatnikiem podatku VAT.

Ocena stanowiska pytającego z powołaniem przepisów prawa podatkowego :

Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Z art. 2 pkt 21 cyt. ustawy wynika, że usługami rolniczymi są usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy. W załączniku nr 2 do Ustawy, w poz. 22 wymieniono usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt (PKWiU ex 01.4) .

Z kolei, w myśl art. 2 pkt 15 ustawy przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, o której mowa w tym przepisie, chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42-00.11), a także świadczenie usług rolniczych.

Przy czym ustawa nie precyzuje pojęcia „rolnik”, które występuje w art. 2 pkt 19 ustawy, koniecznym jest zatem odniesienie się do innych przepisów tej ustawy, określających krąg podmiotów będących podatnikami podatku od towarów i usług.

W art. 15 ust. 1 wskazano, że podatnikiem są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, która zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, obejmuje wszelką działalności producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników.

Jednocześnie w ust. 4 i 5 ww. artykułu 15 wskazano, że w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wskazane w ust. 4 przypadkach, za podatnika uważa się osobę, która złożyła zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 .

Zgodnie zaś z przepisem art. 96 ust. 2 w/w ustawy w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

W świetle powyższego spółka cywilna jako jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej świadcząca usługi związane z leśnictwem nie może być uznana za rolnika ryczałtowego.

Powyższe skutkuje opodatkowaniem usług rolniczych świadczonych przez wnoszącą zapytanie Spółkę na ogólnych zasadach - jak każdego innego podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z treścią przepisu art. 96 ust. 1 cyt. ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, który stanowi, iż podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl przepisu art. 113 ust. 1 zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro (za 2004r. - 45.700 zł). Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z przedstawionego w piśmie z dnia 03.07.2005r. stanu faktycznego wynika, że w 2004r. obrót Spółki znacznie przekroczył kwotę 45.700 zł, to też Spółka nie może korzystać w 2005r. ze zwolnienia od podatku i zgodnie z wyżej cytowanym art. 96 ust. 1 miała obowiązek zarejestrować się dla celów tego podatku.

Reasumując, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie stwierdza, że stanowisko Spółki wyrażone w tej sprawie w zapytaniu z dnia 03.07.2005r., iż Spółka może zarejestrwać się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj