Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-236-224/05/JL
z 14 września 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-236-224/05/JL
Data
2005.09.14
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
przychód z działalności gospodarczej
sprzedaż premiowa
zakup towarów
Pytanie podatnika
W celu zwiększenia sprzedaży i uczynienia oferowanych towarów bardziej konkurencyjnymi, Spółka organizuje różne akcje promocyjne. Akcje te są skierowane do określonej grupy odbiorców np. hurtowni, w różnym okresie przeprowadzane w innej części kraju.
Czy zakup towarów (lub koszt wytworzenia) towarów sprzedawanych po cenach promocyjnych mogą stanowić k.u.p.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14 a § 4 w związku z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 29.07.2005 r. (data wpływu do II MUS 09.08.2005 r.) postanawia uznać za prawidłowe stanowisko Podatnika UZASADNIENIE Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że XXX S.A. jest wyłącznym dystrybutorem naturalnej wody mineralnej wód importowanych oraz wody źródlanej zwanych dalej towarami. Spółka dokonuje zakupów wymienionych towarów bezpośrednio od ich producentów lub sama je produkuje, następnie zaś odsprzedaje poprzez różne kanały sprzedaży hurtowej, bądź to bezpośrednio do hurtowni, sklepów, supermarketów, restauracji, itp. W celu zwiększenia sprzedaży i uczynienia oferowanych towarów bardziej konkurencyjnymi, Spółka organizuje różne akcje promocyjne. Akcje te są skierowane do określonej grupy odbiorców np. hurtowni, w różnym okresie przeprowadzane w innej części kraju. Jedną z takich akcji organizowanej na podstawie regulaminu podpisanego przez Zarząd, zgodnie z zasadą reprezentacji, jest sprzedaż promocyjna. Polega ona na tym, że przy zakupie lub po zakupach określonej w regulaminie ilości towarów, kupujący ma prawo do dodatkowego zakupu towarów po cenie promocyjnej np. na poziomie 5% ceny ofertowej towaru. Cena promocyjna jest więc ok. 95% niższa od ofertowej ceny po jakiej uczestnicy akcji mogą zakupić towary. Sprzedaż towarów zarówno po cenie ofertowej jak i cenie promocyjnej jest dokumentowana fakturą VAT wystawioną w dniu dokonania zakupu towarów. Zakup po cenie promocyjnej odbywa się jednocześnie z zakupem określonej ilości towarów po cenie ofertowej bądź po zakupie takich towarów. Zdaniem Spółki cena zakupu towarów od producenta lub koszt wytworzenia przez Spółkę towarów sprzedawanych po cenach promocyjnych stanowi w całości koszt uzyskania przychodów Spółki, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Sprzedaż tych towarów jest bezpośrednio związana z przychodem osiągniętym przez Spółkę ze sprzedaży towarów po cenach ofertowych i cenach promocyjnych, z uwagi na to, że uczestnik promocji może zakupić towar po cenie promocyjnej dopiero wtedy, gdy dokona zakupów towarów po cenach ofertowych w ilościach określonych w regulaminie. Wobec przedstawionego powyżej zaistniałego stanu faktycznego Podatnik zwrócił się o potwierdzenie powyższego stanowiska w przedmiotowej sprawie. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - uznając stanowisko Podatnika za prawidłowe - informuje, że zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654. z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Warunkiem uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu jest istnienie między nim a osiągnięciem przychodu związku przyczynowo – skutkowego, czyli wykazanie, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Jak wynika z pisma przedstawionego przez Podatnika, Spółka organizuje różne akcje promocyjne w ramach których, po zakupie określonej w regulaminie ilości towaru, kupujący ma prawo do dodatkowego zakupu towarów po cenie promocyjnej np. na poziomie 5% ceny ofertowej towaru. W opinii Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego, wydatki związane z uatrakcyjnieniem towarów czyli sprzedażą premiową, pozostają w ścisłym związku z przychodami ze sprzedaży, stanowią one więc w całości koszt uzyskania przychodów w myśl przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podatnik wyjaśnił, że zakup towaru po specjalnej promocyjnej cenie, przysługuje tym klientom którzy dokonają zakupu określonej ilości towaru. Taka możliwość przysługuje klientowi dopiero w momencie dokonania tego zakupu. Wydatki związane z planowanymi przez Podatnika promocjami mogą stanowić zatem w pełnej wysokości koszt uzyskania przychodów. Ponadto mogą one mieć wpływ na uzyskiwane przez Spółkę przychody ze sprzedaży towarów. Należy także wskazać, iż oprócz wyżej powołanych argumentów, zakwalifikowanie danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów, możliwe jest na podstawie prawidłowo wystawionych dokumentów, o ile nie zachodzą przesłanki określone w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj. szczególne związki mające wpływ na zaniżenie przychodów. Niniejsza interpretacja, co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Odpowiedź w zakresie podatku VAT zostanie udzielona odrębnym postanowieniem.Zgodnie z art. 14b § 1 – 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł (ustawa z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.