Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/143/98/2005/EŻ
z 7 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/143/98/2005/EŻ
Data
2005.07.07


Referencje


Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
autobus
bilety
ewidencja podatku od towarów i usług
kasa rejestrująca
obowiązek instalacji kasy rejestrującej


Pytanie podatnika
Spółka uważa, że w oparciu o art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami), w myśl którego obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi, może zastosować te automaty ponieważ posiadają funkcję drukowania raportów okresowych co umożliwia ustalenie tych danych. W poz. 45 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 roku w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273 poz. 2706) będącego wykazem sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących jako zwolnione wymieniono m. in., "" usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach"" Spółka uznaje, że automaty kwalifikują się do urządzeń wymienionych w tym zwolnieniu.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. Z 2005 roku Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dn. 12.04.2005 roku (data wpływu do tutejszego urzędu), żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami).
Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:

Spółka świadczy usługi przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji podmiejskiej. Sprzedaż biletów prowadzi za pomocą kas rejestrujących. Na stanie posiada automaty biletowe do sprzedaży jednorazowych biletów, które przyjmują pieniądze, drukują i wydają bilety oraz wydają resztę. Możliwe jest też uzyskanie z nich wydruków raportów okresowych o dokonanych operacjach. Automaty te nie spełniają jednak niektórych formalnych wymogów określonych dla kas rejestrujących.
Pytanie Spółki dotyczy następujących kwestii:
Czy Spółka może stosować te automaty do ewidencji obrotu rejestrowanego dotąd tylko za pomocą kas rejestrujących?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:

Spółka uważa, że w oparciu o art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami), w myśl którego obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi, może zastosować te automaty ponieważ posiadają funkcję drukowania raportów okresowych co umożliwia ustalenie tych danych.W poz. 45 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 roku w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273 poz. 2706) będącego wykazem sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących jako zwolnione wymieniono m. in., usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotachSpółka uznaje, że automaty kwalifikują się do urządzeń wymienionych w tym zwolnieniu.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

W myśl art.111 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.W dniu 1 stycznia 2005 roku weszło w życie Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 roku w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273 poz. 2706).Zgodnie z § 4 w/w rozporządzenia zwolnień od obowiązku ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w § 2 oraz w § 3 rozporządzenia, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów:1/ do podatników prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego,2/ przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 6 i 7 załącznika do rozporządzenia,3/ przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami. Na podstawie § 2 pkt 3 w/w rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2005 roku zwolniona została z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 45 załącznika wymieniona została sprzedaż usług świadczonych przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach. Zatem sprzedaż biletów z automatów biletowych do sprzedaży jednorazowych biletów nie spełniałyby wymogu przedstawionego w wyżej cytowanym przepisie o obowiązku prowadzenia ewidencji obrotów przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z § 4 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. nr 108, poz. 948 z późniejszymi zmianami) podatnicy ewidencjonujący obrót i kwoty podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących zobowiązani są po zakończonej transakcji sprzedaży do wydrukowania paragonu fiskalnego, który musi zawierać następujące informacje:

nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży,numer identyfikacji podatkowej podatnika ( NIP),numer kolejny wydruku,datę i czas sprzedaży,nazwę towaru lub usługi,cenę jednostkową towaru lub usługi,ilość i wartość sprzedaży,wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek,wartość sprzedaży zwolnionej z podatku,łączną kwotę podatku,łączną kwotę należności,kolejny numer paragonu fiskalnego,kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,logo fiskalne, oraz numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy.

Ponadto zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani m. in. do:dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruków z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy,sporządzania raportu fiskalnego dobowego po zakończeniu sprzedaży za dany dzień nie później niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym oraz sporządzania raportu fiskalnego za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu. Natomiast § 4 ust 1 pkt 6 lit e w/w rozporządzenia mówiący, że paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać m. in. nazwę towaru lub usługi, oznacza, że przy określaniu nazwy sprzedawanego towaru lub usługi Spółka powinna posługiwać się nazwą konkretnego towaru lub usługi, pod którą towar lub usługa jest zdefiniowana jako produkt w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Mając na uwadze powyższe Podatnicy prowadzący ewidencję obrotów przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązani są do wydawania paragonu fiskalnego wydrukowanego z kasy fiskalnej. Zgodnie z brzmieniem w/cytowanego przepisu, wręczanie biletu z podaną ceną brutto nie zastąpi obowiązkowego wręczania paragonu fiskalnego. Sprzedaż biletów przy zastosowaniu urządzeń obsługiwanych przez klienta, wydających bilety i przyjmujących należność w systemie bezobsługowym, nie spełnia wymogów ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Pouczenie
1.Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jej doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa)
4.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 roku o opłacie skarbowej ( t.j. Dz. U. z 2004 roku Nr 253 poz. 2532 z późniejszymi zmianami) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5 zł oraz 50 gr od załącznika od odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj