Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów
1438/443/202-126/05/AO
z 10 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1438/443/202-126/05/AO
Data
2005.08.10



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne


Słowa kluczowe
biegły sądowy
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
opinia biegłego


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez biegłego sądowego na rzecz sądu, prokuratury, policji oraz innych organów do tego powołanych


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity w Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) w odpowiedzi na pismo z dnia 12.05.2005r. ( data wpływu do tut. Urzędu 18.05.2005r.) , w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez biegłego sądowego na rzecz sądu, prokuratury, policji oraz innych organów do tego powołanych, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Ursynów: postanawiauznać stanowisko zawarte we wniosku za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Strona jest osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej wykonującą czynności biegłego sądowego na zlecenie sądu, prokuratury, policji oraz innych organów do tego powołanych. Wątpliwości Strony budzi kwestia opodatkowania podatkiem od towarów i usług wykonywanych przez nią czynności. Zdaniem Strony wydawanie opinii biegłego na zlecenie sądu, prokuratury, policji oraz innych organów do tego powołanych nie jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art.15 ust.3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2 - 8 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.

W myśl art.13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż z samodzielnie wykonywaną działalnością nie mamy do czynienia jedynie wówczas, gdy podatnik, któremu organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów zlecił wykonywanie określonych czynności:

1. przy wykonaniu tych czynności korzysta wyłącznie lub przede wszystkim z organizacji infrastruktury podmiotu, na rzecz którego działalność jest prowadzona,

2. nie ponosi ryzyka ekonomicznego,

3. nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą tzn. odpowiedzialność tę ponosi wyłącznie pracodawca.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego nie wynika, że czynności świadczone przez podatnika (wydawanie opinii) na zlecenie sądu ( prokuratury, policji oraz innych organów do tego powołanych ) nie są działaniami rodzącymi odpowiedzialność wobec osób trzecich. Opinia wydana przez biegłego jest ewentualnie dowodem w postępowaniu prowadzonym przez sąd, prokuraturę oraz policję a nie usługą, której bezpośrednim odbiorcą jest uczestnik postępowania. Zatem sąd, prokuratura czy policja nie biorą odpowiedzialności za opinie biegłego, w rozumieniu art. 15 ust. 3 pkt. 3 ustawy.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż czynności wykonywane przez biegłych sądowych na zlecenie sądów, prokuratury oraz policji nie korzystają z wyłączenia z zakresu ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest spełniony jeden z warunków określonych w art. 15 ust.3 pkt 3 w/w ustawy odnośnie odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności za ich wykonanie przez zleceniobiorcę. Tym samym czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

W myśl art.113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnieniu z podatku od towarów i usług podlegają podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych , odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Równowartość 10.000 euro stanowi kwota 43.800zł - na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2004r. ( Dz. U. Nr 253 poz. 2528) . Natomiast podatnicy rozpoczynający wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w trakcie roku podatkowego są na mocy art. 113 ust. 9 w/w ustawy zwolnieni od podatku , jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży kwoty 10.000 euro.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 powołanej ustawy jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę 10.000 euro zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu poprzednim, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości.

W związku z powyższym zgodnie z art. 96 ust. 1 i ust. 5 pkt 2 w/w ustawy podatnicy, którzy utracą zwolnienie od podatku obowiązani są do złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, w przypadku utraty tego prawa.

Minister Finansów na podstawie delegacji ustawowej określonej na podstawie art. 98 pkt. 2 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług wydał rozporządzenie z 05.04.2004r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 55, poz.539).

Zgodnie z art. 99 ust. 1 w/w ustawy podatnicy są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w termine do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art.133.

Rozporządzeniem z dnia 23.04.2004r. Minister Finansów określił wzory deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 89, poz. 852).

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę w piśmie z dn 12.05.2005r. oraz wydawane jest według stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia przedmiotowego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj